رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس‌: آرامش نسبی بر بازار ارز حاکم شده است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید باز گذاشتن دست بانک مرکزی بر مدیریت بازار ارز از دیگر عوامل موثر بر کنترل بازار بود و اکنون آرامش نسبی حاکم است.

کد مطلب: ۸۷۵۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس‌: آرامش نسبی بر بازار ارز حاکم شده است

به گزارش صدا و سیما،‌محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدا مشخص بود افزایش بی‌رویه قیمت ارز ناشی از واقعیت‌های اقتصادی نیست بلکه اثرهای روانی است.

وی افزود: دخالت‌نکردن بانک مرکزی یکی از اصلی‌ترین عوامل التهاب‌های ارزی بوده است. 1390 قلم کالای وارداتی از مجموع 7 هزار قلم کالای وارداتی از واردات ممنوع شد که در کاهش تقاضای ارزی موثر بود.

پورابراهیمی ادامه داد: باز گذاشتن دست بانک مرکزی بر مدیریت بازار ارز از دیگر عوامل موثر بر کنترل بازار بود و اکنون آرامش نسبی حاکم است.

وی افزود: حذف مالیات واردات طلا به کشور و اینکه پس از سه ماه و نیم اشتباه‌های فاحش دولت در حوزه ارزی اختیاراتی هم به صرافی‌ها داده شد. مجموع این عوامل و مدیریت تقاضا موجب آرامش در بازار ارز شد.

پورابراهیمی گفت: در وضعی که در جنگ نابرابر اقتصادی قرار داریم، مطالبه بانک مرکزی مبنی بر لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات، به‌حق است اما مکانیزم اجرایی آن اشکال‌های جدی دارد که باید برطرف شود.

وی با گلایه از دولت برای صدور متعدد بخشنامه‌های صادراتی گفت: این موضوع سردرگمی ایجاد کرده است. البته بخشنامه اخیر مقداری اوضاع را بهبود بخشید اما اشکال‌هایی هم دارد.

پورابراهیمی ادامه داد: باید نرخ تسویه صادرات را بر اساس نرخ واقعی اقتصاد انجام دهیم و در این صورت صادرات، حدود 2 برابر خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سیاست تک‌نرخی‌شدن ارز باید عملیاتی شود تا از رانت‌ها جلوگیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار