در گفت‌و‌گو با پانا

برنده جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم مقاومت: از بهترین‌های سینمای جهان چیزی کم نداریم

زرین‌دست: به خاطر «سرو زیر آب» همکاری در چهار پروژه دیگر را رد کردم

تهران(پانا) - علیرضا زرین‌دست، فیلمبردار، معتقد است سینمای ایران ظرفیت‌های لازم برای توسعه هر چه بیشتر را در اختیار دارد.

کد مطلب: ۸۷۴۹۴۲
لینک کوتاه کپی شد
برنده جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم مقاومت: از بهترین‌های سینمای جهان چیزی کم نداریم

علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری «سرو زیر آب» و برنده جایزه بهترین فیلمبرداری از پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، در گفت‌وگو پانا، به بیان جزئیاتی درباره همکاری خود با پروژه سرو زیر آب، سختی‌های کار و دقایق تصویربرداری این فیلم پرداخت.

وی درباره شروع همکاری خود با پروژه «سرو زیر آب» گفت: من از مراحل آغازین در این پروژه حضور داشتم، ولی در ادامه به دلیل مشکلاتی که در بخش سرمایه‌گذاری فیلم به وجود ‌آمد، فیلم با توقف‌هایی مواجه می‌شد و کار پیش نمی‌رفت. افرادی هم که حاضر به سرمایه‌گذاری می‌شدند درخصوص محتوا و فیلمنامه اظهار نظر می‌کردند و این‌ها همگی سبب متوقف شدن کار می‌شد.

زرین‌دست ادامه داد: بالاخره پس از گذشت پنج سال این مشکلات رفع شد و ما توانستیم شش ماه قبل از فیلمبرداری وارد مرحله پیش‌تولید شویم. پیش از کلید خوردن کار جلسات متعدد و صحبت‌هایی با کارگردان داشتم تا به نقاط مشترک کافی برای تعیین نوع فیلمبرداری و نمایش بصری برسیم.

فیلمبرداری «سرو زیر آب» با همه کارهای قبلی باشه آهنگر تفاوت داشت

تصویربردار باسابقه سینمای ایران درباره همکاری خود با باشه آهنگر کارگردان «سرو زیر آب» گفت: این سومین همکاری من با محمدعلی باشه آهنگر است که در فیلمبرداری، از هر نظر، تفاوت‌های بسیاری با کارهای قبلی او دارد. من به خاطر این فیلم همکاری در چهار پروژه دیگر را رد کردم؛ زیرا فرصت حضور در فیلم‌های این کارگردان برای من اهمیت زیادی دارد. من بابت فیلمبرداری هر سه همکاری‌ام با این کارگردان از جشنواره فیلم فجر جایزه دریافت کرده‌ام و همکاری با این کارگردان برای من ارزشمند است.

«سرو زیر آب» خیلی سخت تر از فیلم «ملکه» بود

زرین دست که پیشتر در فیلم «ملکه» با این کارگردان همکاری کرده است می‌افزاید: فیلمبرداری «سرو زیر آب» کار بسیار سختی بود؛ خیلی سخت تر از فیلم «ملکه». من و باشه آهنگر سر صحنه‌های فیلمبرداری تقریبا با هم حرف نمی زدیم و یا خیلی کم حرف می‌زدیم. انرژی را که برای حرف زدن باید صرف می‌کردیم برای خلق کردن پلان می گذاشتیم؛ اما قبل از فیلمبرداری، گفتگوهای زیادی داشتیم.

وی ادامه داد: وقتی فیلمبرداری این فیلم را شروع کردم 83 کیلوگرم بودم اما وقتی تمام شد، به 75 کیلو رسیدم.

این فیلمبردار باسابقه درباره جزئیات تصویربرداری فیلم گفت: ما ابتدا به دنبال تجهیزات فیلمبرداری و نورپردازی رفتیم. برای یکی از سکانس‌ها در سوله‌ای با وسعت بسیار زیاد و سقف بلند از نورهایی استفاده کردیم که به صورت ترکیبی از سقف به سمت پایین و از کناره به صحنه تابیده می‌شدند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسید بالای سر ما با این سیم و کابل‌ها یک تار عنکبوتی ایجاد شده است. حدود 570 چراغ در این سکانس‌ها استفاده شده بودند که همه با شدت نورهای مختلف قابل تنظیم بودند.

این هنرمند تصریح کرد: در این فیلم کنتراست و سایه روشن زیاد داشتیم چون «سرو زیر آب» پتانسیل‌هایی داشت که لازم بود به جزییات کار بیشتر دقت شود. در تصاویر جنگی آهن نقش پررنگی دارد؛ فلزی که تمثیل سختی و استحکام شناخته شده است. در فیلم برای اینکه بتوانید از این عنصر تصویر به وجود بیاورید باید کنتراستی انتخاب ‌کنید که منظورتان را به درستی تفهیم کند. ما تا آنجا که امکان داشت از رنگ طبیعی محیط استفاده کردیم، اما برای تکمیل وجوه بصری هم در نورپردازی و هم بعد از تولید تغییراتی ایجاد کردیم که بتوانیم تصاویر زیباتری در نگاه مخاطب خلق کنیم.زرین دست که سال گذشته سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم فجر را برای همین فیلم از آن خود کرده است درباره نقش جوایز سینمایی در انگیزه بخشی به سینماگران گفت: به نظر من رقابت اتفاق خوبی است. سینما یک هنر است که شما باید هر سال با هر فیلمی که کار می‌کنید خودتان را اثبات کنید تا لذتش را ببرید. جشنواره نیز یک محفل پرانرژی و انگیزه‌بخش است. در نهایت عرصه سینما محلی برای عرضه تلاش‌های همه کسانی‌است که می‌کوشند نقشی از خود برجای بگذارند. روزگاری می‌آید که هیچکدام ما نیستیم و فقط آثار ما باقی می‌ماند.

مدیر فیلمبرداری «سرو زیر آب» در پایان با اشاره به توانمندی‌های سینماگران ایرانی علیرغم امکانات ضعیف‌تر خاطرنشان کرد: ما از بهترین‌های سینمای جهان چیزی کم نداریم و با اینکه در بسیاری از موارد با امکاناتی کار می‌کنیم که کمتر از امکانات و تجهیزات غرب است اما از لحاظ فنی درخشان‌تر عمل می‌کنیم و این را به جرات می‌توان گفت که می‌توانیم با سینمای هالیوود رقابت کنیم و این توانایی را داریم و دور از ذهن نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار