نگاهی به فیلم‌های شاخص چهارمین روز جشنواره فیلم مقاومت

در محاصره دیوارها؛ از «کشتن غزه» تا «شب دوازده ساله»

تهران (پانا) –- امروز در روز چهارم پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت 17 فیلم ایرانی و خارجی به نمایش‌درمی‌آیند. در میان آنها آثار شاخصی حضور دارند که موفقیت‌های خوبی در سطح بین‌الملل از آن خود کردند.

کد مطلب: ۸۷۴۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد
در محاصره دیوارها؛ از «کشتن غزه» تا «شب دوازده ساله»

جمعه، 9 آذر 17 فیلم سینمایی و مستند ایرانی و خارجی در سینماهای فلسطین و عصر جدید تهران به نمایش درخواهند آمد. آنچه می‌خوانید نگاهی به یکی از فیلم‌های شاخص هربخش است که در نمایش‌های عمومی یا جشنواره‌های داخلی و خارجی با اقبال خوبی مواجه شده‌اند. این گزارش به معرفی فیلم مستند خارجی «کشتن غزه»، فیلم سینمایی ایرانی «به وقت شام» و فیلم سینمایی خارجی «شب دوازده ساله» اختصاص یافته است.

سینمای ایران «به وقت شام»

«به وقت شام» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمی‌کیا محصول سال ۱۳۹۶ است که موفق به دریافت سه سیمرغ بلورین در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

داستان درباره یونس و علی، پدر و پسر خلبانی است که مأموریت ویژه آن‌ها به پرواز درآوردن هواپیمایی در تَدمُر به سمت دمشق است، آن‌ها باید مردم تحت ظلم داعش را به وسیله این پرواز نجات دهند، اما در این راه مشکلات زیادی در انتظار آنهاست...

فیلمبرداری «به وقت شام» با سرمایه‌گذاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج در اوایل خرداد ماه ۱۳۹۶ در لوکیشن مربوط به یکی از فرودگاه‌های نظامی در تهران آغاز شد و در ادامه در لوکیشن‌های متعددی از جمله شهرک سینمایی دفاع مقدس، پایگاه هوایی شیراز، اصفهان، روستاهای اطراف شهریار و شهر دمشق در سوریه پیگیری شد و در روز ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ به پایان رسید. هزینهٔ ساخت این فیلم به گفتهٔ احسان محمدحسنی، رئیس سازمان اوج، در حدود ۸ میلیارد تومان بوده است. این فیلم ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ در سینماهای ایران اکران شده‌است.

اکران به وقت شام از شهریور ۱۳۹۷ در کشورهای سوریه ، لبنان و عراق با استقبال همراه شد.

ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم، در نشست خبری فیلم در سوریه گفت: بنده قبل از اینکه جنگ در سوریه آغاز شود دو بار به اینجا آمده بودم و فضای سوریه را تا حدی می‌شناختم. آنچه در سوریه رخ داده، این است که کسانی که در اینجا درحال جنگ هستند همه مدعی دین هستند و مدعی اینکه با نگاه اسلامی در حال جنگند که همین مسئله باعث پیچیدگی موضوع می‌شود و به نظرم سینما می‌توانست بخشی از این موضوع را باز کند.

او درباره محل فیلمبرداری فیلم گفت: من از جهت فیلمسازی مایل بودم که کاملا صفر تا صد این فیلم را در سوریه بسازم اما وضع به گونه‌ای بود که امکان ساختن فیلم در اینجا (مثلا در شهر تدمر) از ما سلب شد. من اولین فیلمساز ایرانی نیستم که در سوریه فیلم ساخته است و قبل از بنده آقای سیف‌الله داد فیلم بازمانده را در سوریه ساخت.

سینمای بین‌الملل: «شب دوازده ساله»

فیلم سینمایی شب دوازده ساله به کارگردانی آلوارو برچنر محصول کشور اروگوئه است که در بخش مسابقه بین‌الملل پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت حضور دارد. این فیلم فراز و نشیب‌هایی از تاریخ این کشور را تصویر می کند.

در سال 1973 اروگوئه به دست یک دیکتاتوری نظامی اداره می‌شود. در یک شب پاییزی، سه زندانی سیاسی طی یک عملیات مخفی نظامی از سلول‌هایشان بیرون آورده می‌شوند. دستور کاملا شفاف است: «چون اجازه کشتن آنها را نداریم پس کاری می‌کنیم که عقلشان را از دست بدهند». این سه نفر برای 12 سال در سلول‌های انفرادی نگه داشته می‌شوند. په په موجیکا هم در میان این زندانی‌ها است؛ فردی که بعدا رئیس‌جمهوری اروگوئه شد.

آلوارو برچنر کارگردان این فیلم متولد 1976 است پیش از این آثاری همچون «روز بد برای ماهیگیری» و «آقای کاپالان» را ساخته است.

شب دوازده ساله نماینده اروگوئه برای حضور در اسکار 2019 است.

مستند خارجی: کشتن غزه

«کشتن غزه» مستندی ساخته مکس بلومنتال و دن کوهن است. دن کوهن روزنامه‌نگار، خبرنگار و مستندساز، پیش از پیوستن به شبکه تلویزیونی RT، همکاری گسترده‌ای با بسیاری از رسانه‌های تلویزیونی و اینترنتی درباره فلسطین داشته است.

با وجود آنکه کوهن و بلومنتال هر دو یهودی هستند، جشنواره فیلم‌های یهودی آتلانتا، اجازه شرکت این مستند در بخش مسابقه خود را به آنها نداد. مکس بلومنتال روزنامه‌نگار شناخته‌شده آمریکایی است که علاوه بر روزنامه‌نگاری به دلیل آنکه فرزند سیدنی بلومنتال از مشاوران نزدیک خانواده کلینتون است، نیز معروف شده است.

مستند کشتن غزه، روایت‌گر شرایط سخت زندگی اهالی غزه تحت محاصره صهیونیست‌هاست که در جریان حمله اسرائیل به غزه در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است.

دن کوهن مستندساز، روزنامه‌نگار و خبرنگار RT America در واشنگتن، در آستانه سفرش به ایران برای شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» از سوی سفارت رژیم صهیونیستی در آمریکا مورد اهانت و تهدید قرار گرفت.

**

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری مراکز و سازمان‌های مختلف کشور همزمان با هفته گرامیداشت بسیج تا ۹ آذر به دبیری محمد خزاعی در سینما فلسطین تهران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار