مهدی ذاکریان *

باید از استیضاح «ظریف» استقبال کرد؟

استیضاح وزیر امور خارجه را باید به فال نیک گرفت؛ چرا که در حوزه دیپلماسی و روابط بین‌الملل آموخته‌ایم که معمولا از خطرها، تهدیدات، مخالفت‌ها و چالش‌ها برای تقویت منافع کشور و منافع ملی بهره ببریم. اتفاقا نتیجه حرکت دلواپسان در مجلس قطعا به نفع وزارت امور خارجه و شخص وزیر است.

کد مطلب: ۸۷۳۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد

تصمیم‌هایی اتخاذ شده و برنامه‌ریزی‌هایی که تاکنون صورت گرفته مبتنی بر منافع ملی، اصول روابط بین‌الملل، قانون اساسی، توافق سران قوا و به‌علاوه خواست مردم بوده است. گرایشی که وزارت امور خارجه انتخاب و اجماع به‌وجود آمده در میان سران قوا در مباحثی مندرج در طرح استیضاح همه نکاتی بوده که مردم پای صندوق‌ها بدان‌ها رای داده‌اند. اتفاقا این آزمایشی خوب برای استیضاح‌کنندگان است. باید این افراد بیایند، سخنان خود را بگویند و مردم تصاویر آنها را مشاهده و در مقابل پاسخ آقای ظریف را نیز ملاحظه کنند.

انتخابات مجلس یازدهم نیز پیش روست و این فرصت مناسبی است که مشخص شود که خواست مردم و نمایندگانی که خود را نماینده مردم می‌دانند،دقیقا چیست؟این استیضاح آزمونی میان خواست ملت با خواست‌های جناحی است. برای اینکه وزارت خارجه نماینده جناح خاصی نیست، بلکه بازوی اجرایی نظام است و تاکنون هر اقدامی نیز انجام داده مبتنی بر خواست مسئولان کشور بوده است. این استیضاح نشان خواهد داد کسانی که ادعای نماینده مردم بودن دارند، چه تفکراتی در سر می‌پرورانند و چه سوالاتی دارند. پاسخ‌های شخص وزیر امور خارجه نیز مشخص است که تصمیم‌گیری‌ها در حوزه روابط خارجی بر پایه چه مبانی علمی و ادله‌ای شکل می‌گیرد. «آن را که حساب پاک است؛ از محاسبه چه باک است».

البته انگیزه استیضاح کنندگان شفاف نیست اما موارد متعددی را در بر می‌گیرد؛ انگیزه جناحی، شخصی، حسادت، عدم شناخت دقیق از روابط بین‌الملل یا دانش ناکافی در حوزه دیپلماسی. آنچه مسلم است مجموعه عملکرد وزارت خارجه سبب ناراحتی 3 کشور در جهان شده و 3 شخص در جامعه جهانی از آقای ظریف عصبانی هستند؛ نخست نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، دوم، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و سوم، محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی. حال مبادا کسانی که حقوق خود را از بیت‌المال دریافت می‌کنند رفتاری را انجام دهند که ناخواسته برداشت دیگری شود. این یک خطر و هشدار است و همه باید توجه کنیم که کشور در مرحله حساسی قرار دارد.

همه باید در مقابل ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان متحد باشیم. لذا همانطور عمل استیضاح‌کنندگان در این مقطع به تضعیف وزیر امور خارجه کمک خواهد کرد. البته سوال و استیضاح حق نمایندگان است و ایران جامعه دموکراتیک و آزادی است اما باید دید این تحرکات با چه انگیزه‌ای صورت می‌گیرد. اگر 3 کشور یاد شده در صدد باشند تا موقعیت وزیر خارجه کشورمان را در جامعه جهانی تضعیف کنند؛ در صورت خالی کردن پشت ایشان در داخل، قطعا در جامعه بین‌المللی آسیب‌پذیر خواهیم شد. بنابراین باید از شخص وزیر امور خارجه که در خط مقدم سیاست خارجی کشور قرار دارد، حمایت قاطع داشته باشیم.

منبع: آرمان

* تحلیلگر مسائل بین‌الملل

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار