در پاسخ به پانا

واعظی: در استیضاح ظریف شائبه استیضاحی سیاسی وجود دارد

تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس جمهوری معتقد است که مطرح شدن بحث استیضاح محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه در مجلس باعث تضعیف وزارت امورخارجه در وضع حساس کنونی می‌شود.

کد مطلب: ۸۷۴۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد
واعظی: در استیضاح ظریف  شائبه استیضاحی سیاسی وجود دارد

سیدمحمود واعظی در جمع خبرنگاران درباره استیضاح وزیر امور خارجه، گفت:‌ «به نظر من این نوع بی‌سلیقگی از سوی گروهی است که با دولت اختلاف سلیقه دارند و نباید در جایی که ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت همه‌جانبه داریم وارد چنین وادی شوند.»

او افزود: «بحث استیضاح وزیر امورخارجه در چنین زمانی شایسته نیست و قطعاً حرف‌هایی که در این زمینه زده می‌شود موجب تضعیف وزارت امور خارجه و وزیر امور خارجه می‌شود که این به هیچ وجه به مصلحت کشور و منافع ملی کشور نیست.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت:‌ «از نظر بنده اقای رئیس‌جمهوری و همچنین اعضای دولت اقای ظریف یکی از وزرای امور خارجه موفق جمهوری اسلامی ایران بوده است و از طرف دیگر ایشان اقدامات بسیار خوبی در این زمینه داشته است و عده‌ای مشخص و‌ نشاندار از روز اول با اقدامات سیاست خارجی دولت مخالفت کردند. این افراد به دنبال فرصت‌هایی بودند تا به مسئول سیاست‌های خارجی ایران و دولت فشارهایی را وارد کنند و از یک مصاحبه اقای ظریف در راستای ذهنیت خود استفاده کردند. بنده هفته گذشته نیز عرض کردم آنچه اقای دکتر ظریف در مورد پولشویی گفتند مطلب درستی است و این موضع موضع دولت است.»

او افزود: «‌این صحبت فقط مختص ایشان نیست، قبل از ایشان نیز بارها و بارها شخصیت‌های مختلف در داخل و خارج این موضوع را مطرح کردند و هیچکس موضوع پولشویی را منکر نشده است.»

واعظی گفت:‌ «اینکه انها می‌گویند اقای دکتر ظریف یک نهاد و دستگاهی را متهم به پولشویی کرده در صحبت ایشان به هیچ وجه چنین موضوعی وجود ندارد و بیشتر به نظر شائبه یک استیضاح سیاسی به وجود می‌آید تا اینکه یک استیضاح تخصصی باشد.»

او ادامه داد: «نمایندگان امضا کننده استیضاح 10 موضوع را برای استیضاح مطرح کردند که یکی از موارد آن پولشویی است. اگر 9 مورد باقیمانده وجود داشته چرا تا کنون صحبتی در این زمینه نشده است. احساس می‌کنم آنها به دنبال فشار به دولت هستند که طی 5 سال و نیم گذشته نیز چنین اقداماتی داشته‌اند.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح کرد‌: «بنده فکر می‌کنم مجلس محترم و نمایندگان عزیز ما قدر زحمات اقای دکتر ظریف و تلاش‌ها و فشارهایی که روی ایشان هست را می‌دانند. حتما برخورد مثبتی در این زمینه خواهند داشت و دولت با همه وجود به دنبال حمایت از اقای دکتر ظریف است. نه مجلس و نه دولت اجازه نمی‌دهند که در این شرایط خاص که کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت از فرمانده‌ای است که کار دیپلماسی را انجام می‌دهد قطعا تنها نمی‌گذارند و کاری نمی‌کنند که ایشان ماموریت خود را در این شرایط تحریم و شرایطی که امریکا و همچنین اسرائیل و عربستان و این مثلث با همه امکانات و ظرفیتشان می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را زمین بزنند و قطعا کمک می‌کنند تا ایشان ماموریت خود را به نحو احسن انجام دهند.»

او در مورد مصوبات دولت در ارتباط با بودجه سال 1398 تصریح کرد: «در این هفته 3 جلسه فشرده و فوق العاده درباره تبصره‌های بودجه تشکیل دادیم و این تبصره‌ها را تا 95 درصد به پایان رساندیم و قرار شد برخی فعالیت‌ها انجام شود و تا یکشنبه شب آینده به جمع‌بندی برسد.»

واعظی ادامه داد: «ما بیشتر روی تبصره‌ها بحث کردیم. قیمت و حجم روزانه نفت موضوعاتی است که تا نیمه آذرماه یعنی موعد تقدیم لایحه بودجه به مجلس توسط کارشناسان نهایی می‌شود.»

او درباره موضوع بودجه سال 98 نیز گفت: «به گونه‌ای بودجه‌نویسی شده که فشار روی اقشار ضعیف و متوسط جامعه کمتر باشد. در این بودجه با همه فشارها و محدودیت‌هایی که روی دولت است به طبقات محروم و متوسط جامعه، بازنشستگان و کارمندان توجه شده است.»

حکم حناچی امروز صادر می‌شود

او درباره علت تعلل در صدور حکم شهردار منتخب تهران تصریح کرد: «حکم آقای حناچی امروز صادر می‌شود و هماهنگی‌هایی که در این خصوص باید بین وزارت اطلاعات و کشور انجام می‌‌‌‌شد، صورت گرفته است.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درباره نرخ حامل های انرژی و رقم کلی بودجه نیز گفت: «هنوز در تبصره های بودجه هستیم و این موضوعات در دو روز پایانی بودجه قطعی می شود و باید فروش نفتی و درآمد گمرکی را نهایی کنیم.»

او درپاسخ به این پرسش که کاظم جلالی برمبنای پیشنهاد مرکز پژوهش ها گفته است به هر ایرانی 20 لیتر بنزین یا سود متناسب با آن تعلق می گیرد، گفت: «آقای جلالی اینجا آمدند و ملاقاتی انجام دادند و رفتند، در این دیدار در مورد سوخت صحبتی نکردند. درباره سوخت 6-7 طرح مطرح و مشورت هایی در حال انجام است.»

واعظی گفت: «اولویت ما جلوگیری از قاچاق سوخت است زیرا رقم بسیار بالایی از سوخت کشور قاچاق می‌شود و این پول بیت‌المال و اموال مردم است. وزارت نفت برای مقابله با این روند اقدام بسیار خوبی انجام داده و در پی فعال کردن کارت‌های سوخت است. از طریق این کارت‌ها مشخص می‌شود هر خودرو چه مقدار سوخت مصرف کرده است.»

محدودیت برای جابه‌جایی کارت سوخت در استان‌های مرزی

او خاطرنشان کرد: «بنا داریم در کل استان‌های مرزی محدودیت‌هایی برای جابجایی کارت سوخت ایجاد کنیم تا قاچاقی انجام نشود. از مردم تقاضا دارم همکاری کنند تا همه افرادی که خودرو دارند، کارت سوخت داشته باشند.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درباره افزایش یارانه نقدی در بودجه سال آینده، گفت: «دراین باره بحثی نکرده‌ایم اما دولت به روش‌های دیگر این یارانه را پرداخت می‌کند. برای ارزاق و دارو ارز 4200 تومان در بودجه در نظر گرفته‌ایم. بین 13 تا 15 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای نیازمندی‌های روزمره مردم در نظر گرفته شده و این یارانه‌ای است که دولت به مردم می‌دهد. تلاش ما این است وزارت صنعت، معدن و تجارت از زمان خرید کالاها با ارز 4200 تومان تا زمانی که به دست مردم برسد نظارت کند تا گران نشود.»

او در مورد تدوام ارائه کالای معیشتی نیز گفت: «این به وضعیت بازار مربوط است، اگر قیمت ها به نوعی افزایش یابد که البته تلاش می کنیم رخ ندهد، برای طبقات متوسط به پایین بسته های جبرانی ارائه می کنیم.»

پیگری مشکلات کارگران هفت تپه از سوی دولت

واعظی در مورد وضع کارخانه نیشکر هفت‌‌تپه و اعتراض کارگران گفت: «دولت از روز اول اعلام کرد از کارگران حمایت می‌کند چراکه تولید یکی از سیاست‌های محوری این دولت است. حتماً این مسئله را به نوعی پیگیری می‌کنیم تا کارگران آرامش و امید به آینده داشته باشند. آنچه در هفت‌‌‌تپه اتفاق افتاد، این بود که ما باید تمام کارخانجات دولتی را واگذار می‌کردیم که متأسفانه در برخی از این واگذاری‌ها، مشکلاتی مانند کارخانه نیشکر هفت‌‌‌تپه به وجود آمد. »

او افزود: «دولت نیز پس از این اتفاق، استاندار و برخی وزرای ذیربط را مأمور کرد تا تیم ارزیابی بفرستند تا کارگران به حق خود برسند و کارخانه نیز به تولید خودش بازگردد.»

رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره اجرای قانون منع به‌‌‌کارگیری بازنشستگان توسط دولت گفت:«دولت، قوانینی که توسط مجلس به تصویب می‌رسد را اجرا می‌کند و به دنبال این است اجرای این قوانین به طور کامل انجام شود.»

تلاش دولت برای جوان گرایی

او اضافه کرد: «پس از تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تلاش کردیم هم جوان‌‌گرایی کنیم و هم افرادی را جایگزین کنیم که به مدیریت دستگاه مربوطه لطمه‌‌ای نخورد.»

واعظی درباره اینکه آیا غیر از مسعود کرباسیان برای مدیریت شرکت ملی نفت، برای افراد بازنشسته دیگری هم از رهبری اذن گرفته‌‌اید؟ عنوان کرد: «تعداد این افراد در دولت به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار