معاون ابتدایی آموزش و پرورش کرمانشاه: راهکارهای مفیدی برای مقابله با آسیب‌های روحی و روانی بعد از وقوع زلزله جهت گنجاندن در برنامه درسی داریم

کرمانشاه (پانا) - ناهید فضلی با توجه به زلزله اخیر و لزوم توجه جدی به وضعیت روحی روانی دانش آموزان گفت: راهکارهای مفیدی برای مقابله با آسیب‌های روحی و روانی (استرس و اختلالات روحی ) بعد از وقوع زلزله جهت گنجاندن در برنامه درسی، در دست اقدام داریم.

کد مطلب: ۸۷۳۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
معاون ابتدایی آموزش و پرورش کرمانشاه: راهکارهای مفیدی برای مقابله با آسیب‌های روحی و روانی بعد از وقوع زلزله جهت گنجاندن در برنامه درسی داریم

ناهید فضلی خاطر نشان کرد: زلزله جزء تروما و شوک‌هایی است که بصورت مستقیم و غیر مستقیم روی همه‌ی افراد اثر می‌گذارد، مستقیم به کسانی است که در جریان زلزله بوده و غیر مستقیم به کسانی که از منطقه زلزله دور هستند اما در معرض زمین لرزه، اخبار و اتفاقات آنجا قرار می گیرند لذا در این میان کودکان دوره‌ی ابتدایی قشر آسیب پذیر این تروما خواهند بود.

بنابراین مدیران و معلمان بعنوان رهبران و مجریان برنامه درسی به شکل‌های مختلف می توانند تجربیات دانش‌آموزان را هدفمند و عاری از شوک، استرس و احساس ناراحتی هدایت نماید.

وی جهت رفع استرس و اختلالات روحی و ارائه برنامه درسی در هم تنیده با موضوع زلزله، راهکارهایی را پیشنهاد کرد:

1-تشکیل جلسه با معلمان و استفاده از روش‌های تلفیقی تدریس ( قرآن، علوم، ریاضی، هنر، تربیت بدنی ) و تشریح این موضوع که زلزله یک پدیده طبیعی است، در قرآن به آن اشاره شده و برای مثال معلمان می توانند در درس علوم نکات علمی در رابطه با زلزله را طرح کنند و همچنین برای تخلیه هیجانات دانش آموزان از نقاشی و نمایش و بازی و غیره استفاده شود.

2- تشکیل جلسه با اولیاء دانش‌آموزان و طرح نمودن مدیریت ترس در خانواده‌؛ اولیا با جیغ کشیدن و استرس باعث می شوند که این احساس ترس در کودکان درونی شده و تصویری منفی درذهن کودک شکل گیرد که باعث افسردگی و درماندگی وی می‌شود.

بنابراین لازم است اولیا آستانه تحمل خود را بالا ببرند و احساسات خود را کنترل نمایند و علاوه بررعایت نکات ایمنی با لبخند و شوخی امید را به فرزندانمان هدیه دهند و اضطراب آنها را کاهش دهند یا با گفتن قصه‌های مورد علاقه آنها باعث آرامش روح و روان آنها شوند.

3- در برنامه درسی، معلمان در سر کلاس‌های درس با شوخی و در قالب بازی می‌توانند واقعیت تلخ زلزله را به صحنه‌هایی از نمایش طنز تبدیل نمایند، معلمان می‌توانند بچه‌ها را در گروههای مختلف قرار دهند و نکات ایمنی را در قالب شوخی، خنده و.. برای دانش آموزان بیان کنند و ذهن آنها را درگیر نکات مثبت کنند.

4-در نهایت تاکید بر هویت ایران اسلامی که در زلزله همکاری و همدلی همه‌ی مردم و ملت و مسؤولان را داریم و اگر خانه‌هایمان هم آسیب ببینند یا خراب شوند یا دوستان ما دچار این مشکل شوند، عظمت کشور ایران اسلامی پشتوانه‌ی ماست و همه برای سازندگی در کنار هم هستیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار