در دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی و نمایند ولی فقیه در این استان مطرح شد:

بیرجند در شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی کشور رتبه آخر است

بیرجند (پانا) - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: مرکز استان آخرین رتبه در برخورداری از شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی را دارد.

کد مطلب: ۸۷۱۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
بیرجند در  شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی کشور رتبه آخر است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی علم را به شکاری تشبیه کرد که به دست می‌آید اما نمی‌ماند و به مرور زمان فراموش می‌شود و راهکارهای جلوگیری از فراموشی علم و دانش، ثبت و نوشتن آن است.

حجت الاسلام عبادی سپس جایگاه کتاب وکتاب‌خوانی را جایگاهی خاص خواند و افزود: همه در این زمینه مسئول هستند چون کتاب تغذیه‌ای برای جسم و غذای روح علم است و کتابخانه‌ها باید مجهز به کتاب مفید و متناسب با نیاز مراجعه‌کننده باشد.

از دید وی بهترین کتاب دو شاخصه مهم دارد؛ یکی مهارت و دیگری تعهد و ایمان کافی نویسنده است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی در همین راستا تاکید کرد: اثری که نویسنده‌ای عالم و با ایمان و شخصیت دینی دارد مفید است. اساس و بنیان کار کتابداری و کتابخوانی هم رعایت حفظ امانت است تاکسی آسیبی نبیند.

وی با اشاره به تالیف صدها کتاب به ارزش میلیاردها تومان به قلم علما و نویسندگان فاخر در زمینه‌های مختلف بیان کرد: متاسفانه امروز بیشتر این آثار در دست نیست چرا که در دوران رضاشاه توسط انگلیسی‌ها و غربی‌ها غارت و از کشور خارج شده است.

امام جمعه بیرجند سپس با بیان اینکه اساس و بنیان کتاب و کتابخوانی باید در جهت حفظ امانت وجود انسان باشد، افزود: چند موضوع باید در دستور کار مسئولان نهاد کتابخانه‌ها باشد برای مثال کتابخانه‌ها مجهز به کتاب‌های مفید، متناسب با نیاز مراجعه‌کننده، سطح سواد و سن خواننده باشد.

بیرجند رتبه ۱۱ استان در شاخص‌های کتابخانه‌ای

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در این دیدار بیشترین مشکلات کتابخان‌ها را مربوط به مرکز استان دانست و توضیح داد: با توجه به جمعیت عمومی بیرجند، کتابخانه‌های عمومی این شهرستان رتبه یازدهم در بین شهرستان‌های استان را دارد و سرانه فضا و تعداد کتابخانه‌ها کم است.

محمدرضا رضایی گفت: براساس سند چشم‌انداز توسعه ۱۴۰۴ و طبق پیش‌بینی نهاد کتابخانه‌های کشور، به ازای هر ۱۰۰ نفر چهارمتر مربع کتابخانه نهادی باید در هر منطقه وجود داشته باشد اما بیرجند چهار هزار و ۴۷ متر مربع زیر بنای کتابخانه‌ای بیرجند دارد که بایددر افق مورد نظر به ۱۲ هزار و ۱۲۲ متر افزایش یابد.

به گفته وی مرکز استان هشت هزار و ۷۵ متر مربع کمبود زیربنای کتابخانه‌ای دارد.

وی همچنین به فعالیت ۲۲ کتابخانه روستایی در استان اشاره و اضافه کرد: ۳۴ پروژه شهری و روستایی در استان فعال است و تا پایان امسال بر تعداد کتابخانه‌های روستایی افزوده می‌شود.

احداث کتابخانه‌ای به نام شهید مدافع حرم

وی از احداث کتابخانه‌ای در مهرشهر بیرجند با نام اولین شهید مدافع حرم در استان شهید بصیری‌پور در زمینی به مساحت ۴۵۰ متر خبر داد و افزود: این کتابخانه عمومی تا دو هفته آینده افتتاح می‌شود همچنین تا پایان امسال دو کتابخانه در بیرجند و شهر خوسف آماده بهره‌برداری خواهد شد.

به گفته وی نهاد کتابخانه‌های عمومی به ارزیابی شاخص‌هایی مانند تعداد کتابخانه، تعداد نسخ کتاب، اعضا و مجموع زیر بنا می‌پردازد که بر این اساس خراسان جنوبی نسبت به میانگین کشور وضعیت مطلوب و خوبی قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار