گرامیداشت جبار باغچه بان در محله چشمه علی شهرری

شهرری(پانا) - مراسم ویژه یادمان جبار باغچه بان به مناسبت جشن صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان ایران با حضور شهردار منطقه 20 و اساتید شعر و فرهنگ و هنر بر سر مزار باغچه بان در مجاورت تپه باستانی چشمه علی شهرری برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۰۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
گرامیداشت جبار باغچه بان در محله چشمه علی شهرری

فرهاد افشار شهردار منطقه 20 در این مراسم گفت: شخصیت هایی همچون باغچه بان در دوران حیات، ده ها گام فراتر از مردمان زمان خودشان حرکت می کردند و علاوه بر مسئولیت اجتماعی به ساماندهی موضوعی خاص نیز پرداخته اند.

افشار پرداختن به مشاهیر و نامداران بزرگ را مهم برشمرد و با تاکید بر اینکه هویت هر شهر و مکانی برگرفته از این بزرگان است، افزود: حفظ نام و یاد مشاهیر ری در هویت بخشی این شهر باستانی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

داوود کیانیان رییس بنیاد نمای کودک نیز ضمن قرائت پیام پروانه باغچه‌بان برای برگزار کنندگان مراسم بزرگداشت جبار باغچه‌بان گفت: بزرگ‌داشت جبار باغچه‌بان، بزرگ‌داشت یک فرهنگ است. نکوداشت هنر برای کودکان است. پاس‌داشت یک قرن تئاتر کودکان است و در نهایت احقاق حقوق کودکان است به‌ویژه کودکانی که به هر دلیلی از بازی و تحصیل و پرورش باز مانده‌اند.

مریم کاظمی دبیر بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ و نوجوان گفت: همه در دبستان توسط باغچه زندگی با جبار آشنا شدیم و جایگاه کنونی ما مرهون افرادی چون باغچه بان است که با سوز دل برای مردم تلاش کردند.

سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز طی سخنانی با اشاره به اهمیت و جایگاه ری در تاریخ کشور اظهار داشت: ری فقط یک شهر تاریخی نیست بلکه مکانی چند هزار ساله و متعلق به دوران باستان و تمدن منطقه خاورمیانه است

طباطبایی با اشاره به نقش مرحوم باغچه‌بان در رشد فرهنگی کشور گفت: باغچه‌بان به همراهی چند تن دیگر از فرهنگیان آن دوره شورای کتاب کودک را در زمینه توسعه فرهنگ، ادبیات و آموزش کتاب‌خوانی بنا نهادند که اقدامات بسیاری را شاهد بودیم.

معرفی شهر باستانی ری، آشنایی با شخصیت و فعالیت های ارزشمند جبار باغچه بان، تاریخچه تئاتر کودک و نوجوان در ایران، معرفی کتاب خود نوشت با مضمون زندگی نامه باغچه بان از دیگر برنامه های این مراسم بود که از زبان اساتید عرصه علم و فرهنگ و هنر مطرح شد.

بخش دوم این مراسم بر سر مزار جبار باغچه بان در محلی که خانه پدری وی بوده است، برگزار شد و ضمن حضور در حیاط گورستان متعلق به خانواده اشتری که میزبان پیکر مرحوم باغچه بان بوده اند، با قرائت فاتحه یاد این بزرگ مرد را گرامی داشتند.

در این مراسم هنرمندانی همچون داوود کیانیان، حسین فدایی‌حسین، فائزه فیض، اصغر همت، بابک محمدی، قاسمی، رضا آشفته، علیرضا درویش‌نژاد ـ مدیرکل ارشاد استان همدان ـ، مدیران اداره‌کل فرهنگ و هنر آموزش‌وپرورش، محیط طباطبایی ـ قائم‌مقام ایکوم ـ، افشار ـ شهردار شهر ری ـ و جمعی از مدیران و فرهنگ‌دوستان حضور داشتند.

/خبرنگار: نوریه احمدی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار