بزرگداشت جبار باغچه بان پدر ناشنوایان ایران در شهرری

شهرری(پانا)- به مناسبت روز جهانی ناشنوایان و با حضور جمعی از مسئولین مراسم بزرگداشتی بر سر مزار جبار باغچه بان پدر ناشنوایان ایران در ابن بابویه شهر ری برگزار شد

کد مطلب: ۸۵۸۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد
بزرگداشت جبار باغچه بان پدر ناشنوایان ایران در شهرری

حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در این مراسم گفت: با ارائه طرحی پیشنهادی در راستای گسترش و ایجاد فضای مناسب در مقبره باغچه‌بان نام گذاری خیابان روبروی بقعه بنام او کار مثمر ثمری خواهد بود تا جذب گردشگر به آسانی صورت گیرد چون در حال حاضر حتی یک تابلو برای نشان دادن راه یا اعلام آنکه این مقبره در شهرری است، وجود ندارد.

وی در ادامه با تاکیدبر تشکیل کمیته زبان اشاره، بیان کرد: با توجه براینکه زبان اشاره‌ امروزی زبان واحدی نیست و برخی از کلمات ساده مانند سلام و خداحافظ یا ابراز علاقه با توجه به فرهنگ بومی منطقه متفاوت است و بعلاوه آن می خواهیم به زبان بین الملل نزدیک شویم، اقدام به تشکیل این کمیته کردیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: گام نهایی ما با لایحه رسمی شدن زبان اشاره به عنوان یک طرح تثبیت می شود چون ما نیازمند این لایحه هستیم چنانچه اگر امروز یکی از اتباع خارجی دچار مشکلی در محاکم یا مراجع انتظامی شود باید مترجمی احضار کنند تا بر زبان آن فرد تسلط داشته باشد پس باید زبان اشاره هم در رده همین زبان ها قرار گیرد تا اگر فردی دچار کم شنوا یا ناشنوایی باشد بتواند از رابط خود استفاده کنند. همچنین ما در کنار این مسئله زیر ساخت ها را با تربیت رابط زیر نظر کمیته زبان اشاره روز بروز گسترش داده ایم.

وی در رابطه با آموزش زبان اشاره افزود: در استان کرمان دموی اولیه برنامه کاربردی برای ناشنوایان و شنوایان طراحی شده‌ است که با متحرک سازی واژگان به آموزش این زبان می پردازد. لذا شایان ذکر است این طرح تا پایان سال به بهره داری خواهد رسید و با خرید امتیاز این برنامه توسط سازمان بهزیستی، این برنامه بصورت رایگان در سراسر کشور نشر خواهد داده شد.

/خبرنگار: شیدا مشهور/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار