باستان شناسان بین المللی، میهمان "کاروانسرای تاریخی یام" در امتداد جاده ابریشم

تبریز (پانا)- سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: کاروانسرای تاریخی یام میزبان باستان شناسان بین المللی پیرامون برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی «باستانشناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم» خواهد بود.

کد مطلب: ۸۶۹۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
باستان شناسان بین المللی، میهمان "کاروانسرای تاریخی یام" در امتداد جاده ابریشم

بهروز عمرانی در نشست مطبوعاتی سومین کنفرانس بین‌المللی «باستانشناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم» با اشاره به اینکه در این دوره از کنفرانس بین المللی، 130 چکیده مقاله از کشورهایی چون چین، ازبکستان، ایتالیا، ایران، روسیه، اتریش، آلمان و ترکیه توسط دبیرخانه این کنفرانس دریافت شده است، گفت: پس از بررسی 130 چکیده مقاله توسط تیم داوری 40 مقاله برای ارائه در این کنفرانس برگزیده شده اند که از این میان 21 مقاله به صورت سخنرانی و سایر آثار به صورت پوستر و درج در کتابچه کنفرانس ارائه خواهند شد.

وی با بیان اینکه روز پایانی این کنفرانس با برگزاری نشست تخصصی استادان حوزه باستان شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و میهمانان کنفرانس، پیرامون مجموعه تاریخی ربع رشیدی همراه خواهد بود، ادامه داد: با توجه به تفاهم نامه موجود مابین اداره کل میراث فرهنگی استان و دانشگاه هنر اسلامی تبریز که در راستای اجرای عملیات کاوش و حفاظت در مجموعه تاریخی "ربع رشیدی" منعقد شده است، ضمن بازدید از مجموعه ربع رشیدی، استادان باستان شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز به ارائه و معرفی توانایی های علمی این دانشگاه خواهند پرداخت.

وی با تاکید به جایگاه رفیع "ربع رشیدی" به عنوان مرکز علمی و پژوهشی بین المللی 750 ساله ایران، اظهار کرد: با توجه به اینکه ربع رشیدی مرکز مهم علمی و پژوهشی بین المللی 750 ساله ایران محسوب می شود که در دوران مذکور پذیرای استادان پزشکی و دیگر رشته‌ها از کشورهای بسیاری به تبریز بوده است لذا باید این جایگاه احیا و به صورت شایسته ای بار دیگر در سطح بین المللی معرفی شود.

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در ادامه از برگزاری سومین کنفرانس بین المللی باستانشناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در تبریز در راستای به ‌نمایش گذاشتن تلاش‌های پژوهشی و حفاظتی انجام شده ابراز امیدواری کرد و جلب شمار بیش‌تری از محققان را برای شناخت و معرفی راه ابریشم و حفاظت از نشانه‌های آن را امری ضروری دانست.

عمرانی در پایان سخنان خود با تاکید به اینکه ظرفیت های بزرگ شهر تاریخی تبریز مهم ترین شناسه برای انتخاب این شهر برای برگزاری این کنفرانس بزرگ است، اظهار کرد: جایگاه تبریز با توجه به ظرفیت های غنی تاریخی و فرهنگی باید پیوسته در عرصه بین المللی با فرصتی همچون 2018 آغاز و در سالیان آتی نیز بیش از پیش برای گردشگران معرفی شود.

"مرتضی آبدار" مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور سومین کنفرانس بین‌المللی «باستانشناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم» را در روزهای ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۷ در شهر تبریز برگزار خواهد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: ایران و آذربایجان در مسیر جاده ابریشم از جایگاه ویژه ای برخوردار است به طوریکه به سبب قرارگیری تبریز و بازار تاریخی این شهر در امتداد جاده ابریشم، این بازار بزرگ سرپوشیده به ثبت جهانی رسید و در تبادل فرهنگی و اقتصادی جهان نقش مهمی را ایفا کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به محل برگزاری این کنفرانس در "کاروانسرای تاریخی یام"، ادامه داد: با توجه به اینکه محل برگزاری این کنفرانس باید در امتداد مسیر جاده ابریشم قرار می گرفت از اینرو کاروانسرای یام که خط اتصالی ما بین سایر کاروانسراهای مسیر جاده ابریشم است انتخاب شد.

آبدار اظهار کرد: این کنفرانس محملی است برای تبادل دانسته‌ها و ایده‌های اندیشمندان و پژوهشگران تا علاوه بر اشاعه نتایج پژوهش‌ها، بسترهای لازم برای ایجاد همکاری‌های بین‌المللی در ایران بخصوص شهر تبریز مهیا گردد.

مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بین‌المللی «باستانشناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم» روز سه شنبه 22 آبان در محل کاروانسرای تاریخی یام مرند برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار