نوزدهم آبان ، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه

اسلامشهر ( پانا ) - دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکیدکرد : علم باید در مسیر صلح و توسعه و با هدف کاهش دردی از آلام بشری حرکت کند.

کد مطلب: ۸۶۹۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد
نوزدهم آبان ، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه

کمیسیون ملی یونسکو نوزدهم آبان هر‌سال را روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری کرده تا فرصتی شود برای تبادل‌نظر صاحبان فکر و اندیشه در حوزه ترویج، توسعه و عمومی کردن علمی که در خدمت صلح و توسعه پایدار قرار داشته باشد.

روز جهانی علم برای صلح و توسعه یک رویداد سالانه و نقش و اهمیت علم و فناوری برای رسیدن به توسعه پایدار را به کشورهای عضو یونسکو تاکید می‌کند و هدف از گرامیداشت این روز این است که به همه ملت‌ها یادآوری شود علم باید الزاما در مسیر صلح و توسعه گام بردارد تا بتواند برای همه جوامع سودمند باشد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با تاکید بر این که علم باید درمسیر صلح و توسعه و با هدف کاهش دردی از آلام بشری حرکت کند، می‌گوید:امروز در حوزه انسانی و محیط زیست بانگرانی‌ها و مشکلات متعددی مواجه هستیم و در حوزه انسانی و اجتماعی، جنگ‌ها، کشتارها و بحران‌های بین‌المللی موضوع مهمی است که در کنار آن توجه به نگرانی‌ها و مشکلات زیست‌محیطی نیز ضروری است.

سعیدی گفت: بیابان‌زایی، کم‌آبی و جنگل‌زدایی که امروز با آن مواجه هستیم خواه‌ناخواه بیانگر جنگی است که ماانسان‌ها باطبیعت آغاز کرده‌ایم و اینجاست که بایدنقش علم برای رسیدن به صلح وتوسعه پایداروکاهش نگرانی‌ها وبحران و همچنین مقابله با پیامدهای زیست‌محیطی و انسانی پررنگ‌تر شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد :در دنیای امروز صلح و توسعه پایدار جایگاه مهمی داردوفقط رشد و توسعه اقتصادی ملاک نیست، بلکه توسعه پایدار مهم است،یعنی علاوه بر رشد و توسعه اقتصادی باید محیط زیست و محیط اجتماعی و فرهنگی را نیز به عنوان مولفه‌های دوم و سوم در حوزه‌ای که می‌خواهیم در آن توسعه ایجاد کنیم در نظر بگیریم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار داشت :موضوع دیگری که در حوزه علم باید مورد توجه قرار گیرد اهمیت همکاری‌های بین‌المللی در این حوزه میباشد و در حوزه علم برخلاف دیگر حوزه‌ها آپارتاید جایگاهی نداردو متاسفانه در بسیاری از کشورها به دنبال سایه‌اندازی سیاست بر دیگر حوزه‌ها ازجمله حوزه علم، شاهد آپارتاید علمی هم بوده‌ایم که سازمان‌های جهانی در تلاش هستند با این پیامدمقابله کنند و از آنجا که در بسیاری از کشورها پنجره فرهنگ، هنر و اخلاق بسته شده و پنجره سیاست آنها پنجره‌ای است که در این حوزه به روی ملت‌ها گشوده و مشکلات و نگرانی‌هایی ایجاد شده است.

/خبرنگار:ساسان حق شناس/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار