پاسداشت هشتادمین سالروز ثبت بنای چارتاقی نیاسر برگزار می شود

کاشان ( پانا) - رییس شورای اسلامی شهر نیاسر از برگزاری پاسداشت هشتادمین سالروز ثبت بنای چارتاقی این شهر خبر داد.

کد مطلب: ۸۶۸۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
پاسداشت هشتادمین سالروز ثبت بنای چارتاقی نیاسر برگزار می شود

مهدی تقی پور در گفت و گو با پانا کاشان اظهار کرد: این آیین با حضور صاحب نظران علم نجوم و فعالان گردشگری در روز یکشنبه بیستم آبان از ساعت۱۵ در محله تالار نیاسر برگزار خواهد شد.

وی افزود: چهارتاقی نیاسر، که با نام آتشکده ساسانی خوانده می‌شود که پژوهشگران، این بنا را سازه‌ای از اواخر دوران اشکانی یا اوایل دوران ساسانی با کاربری‌های چون نشان راهیابی، بنای یادبود، آتشگاه و قبر بزرگان می دانند که در ۲۱ آبان ۱۳۱۷ با شماره ثبت ۳۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

وی تصریح کرد: چارتاقی‌ نیاسر به‌عنوان یک تقویم آفتابی یا شاخص اندازه‌گیری زمان با استفاده از تغییرات میل خورشید شناسایی شده و ساختار تقویمی این بنا به گونه‌ای است که در آغاز و میانه هر یک از فصل‌های سال، پرتوهای خورشید بامدادی به شکلی خاص از میان پایه‌های بنا دیده می‌شود.

تقی پور افزود: امیدواریم با استمرار این گونه نشستها با استفاده از نظر کارشناسان حریم این اثر باستانی شناسایی و تعیین شده و تهدیدهای طبیعی و انسانی آن را برطرف کنیم.

به گزارش پانا ،شهرسبز نیاسر در بیست کیلومتری غرب کاشان قرار گرفته و بنای چهارتاقی، چشمه اسکندریه همراه با طبیعت زیبای آن، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار