در گفت وگو با پانا:

شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه‌:‌ برای شفافیت باید مشخص شود درآمدهای مالیاتی کجا هزینه می‌شود

تهران (پانا) - یکی از اصلی‌ترین عواملی که می‌‌تواند موجب ایجاد شفافیت و جلوگیری از بروز فساد در نظام‌های اقتصادی شود درآمدهای مالیاتی است اما یک تحلیلگر بازار سرمایه ایران معتقد است این شاخص در ایران به دلیل نبود شفافیت کارکرد لازم را در اقتصاد ندارد.

کد مطلب: ۸۶۷۵۸۵
لینک کوتاه کپی شد
شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه‌:‌ برای شفافیت باید مشخص شود درآمدهای مالیاتی کجا هزینه می‌شود

امیرحسین شریعتی در گفت وگو با پانا درباره شاخص‌های مبارزه با فساد گفت: یکی از اصلی‌ترین عواملی که می‌‌تواند موجب ایجاد شفافیت و جلوگیری از بروز فساد در نظام‌های اقتصادی شود درآمدهای مالیاتی است. متاسفانه این شاخص یکی از مهمترین شاخص‌هایی است که در ایران به دلیل نبود شفافیت کارکرد لازم را در اقتصاد ندارد.

وی با بیان اینکه همیشه منافعی موجب ارایه ندادن آمار و اطلاعات واقعی می‌شود، گفت:‌ در گذشته‌های دور به دلیل ترسی که از دستبرد و هجوم به مال و اموال افراد بود، نوعی پنهان‌کاری و ارائه نکردن اطلاعات وجود داشت و افراد ثروت خود را به سکه و طلا تبدیل یا انبارهای گندم خود را به صورت پنهانی ایجاد می‌کردند اما پس از پیدایش نظام‌های ادرای و مالی که اکنون در جهان وجود دارد، برای اداره شهرها و کشورها دولت‌های ملی و محلی به وضع و دریافت مالیات از مردم اهتمام ورزیدند تا کشور را اداره کنند.

تحلیلگر بازار سرمایه گفت:‌ در این دوره نیز برخی از افراد برای فرار از پرداخت مالیات تلاش کردند تا به نحوی از انحاء درآمد خود را پنهان کنند و یکی از اصلی‌ترین مباحثی که باید در مورد آن شفاف‌سازی شود بحث درآمدهای مالیاتی است که معین می‌کند هر فردی چه میزان درآمد دارد.

وی ادامه داد:‌ پرداخت‌کنندگان مالیات در ایران در سطح گسترده افراد حقوق‌بگیر هستند که پیش از این که حقوق خود را دریافت کنند مالیات آن را پرداخت کرده‌اند. حقوق افراد تا 2.5 میلیون تومان مشمول مالیات است و باید 10 درصد آن را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

شریعتی گفت:‌ مشاغلی وجود دارند که مالیات مناسب را پرداخت نمی‌کنند به طور مثال برخی از صنوف از جمله پزشکان و اطبا به صورت علی‌الراس مالیات پرداخت می‌کنند و مالیات آنها مطابق درآمدی نیست که به آن دسترسی دارند.

بخش‌های زیادی از اقتصاد کشور مالیات مناسب پرداخت نمی‌کنند

وی اضافه کرد:‌ بانک‌ها تاکنون معاف از پرداخت مالیات بود‌ه‌اند و بخش‌های مهمی از اقتصاد وجود دارند که مالیات متناسب را پرداخت نمی‌کنند که یکی از دلایل آن این است که قوانین بازدارنده برای جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور وجود ندارد.

تحلیلگر بازار سرمایه گفت:‌ سیلیویو برلوسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا به دلیل محرز شدن پنهان کردن اطلاعاتی که منجر به کاهش مالیاتی پرداختی او شده بود محکوم به مشارکت در خدمات اجتماعی شده است و در بسیاری از کشورهای جهان تلاش می‌شود تا افراد متناسب با وضع درآمدی خود مالیات پرداخت کنند.

وی افزود: اگر اقتصاد از شفافیت لازم برخوردار شود راه بر عواملی که موجب بروز فساد می‌شوند مسدود می‌شود.

شریعتی گفت:‌ برای آنکه در چاه‌های نفت بسته شود و کشور بتواند به درآمدهایی به غیر از نفت اتکا کند لازم است تا مردم مالیات مناسب پرداخت کنند و این مالیات متناسب محقق نمی‌شود مگر آنکه مکانیسم‌هایی برای شفافیت اطلاعاتی وجود داشته باشد.

وی با تاکید براینکه شفافیت نیازمند آن است که مشخص شود که درآمدهای مالیاتی در کجا هزینه می‌شود گفت: اگر شفافیت دو طرفه وجود نداشته باشد وضعی به وجود می‌آید که اصطلاحا به آن تبصره 22 می‌گویند به این معنا که در عمل هر اقدامی منجر به شکست می‌شود. برای مشکل الف باید عامل ب حل شود و وقتی عامل ب وجود ندارد که مشکل الف حل شود.

شریعتی تصریح کرد:‌ مردم به دلیل آنکه نمی‌دانند مالیات پرداختی آنها در کجا هزینه می‌شود تا آنجا که ممکن است از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و از سوی دیگر ساز و کار مناسبی برای اخذ مالیات وجود ندارد که مزید بر علت شده و موجب می‌شود تا اطلاعات لازم و شفافیت اطلاعاتی وجود نداشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار