جلسه بررسی چهاردهمین جشنواره علمی فرهنگی فرهنگیان بسیجی برگزار شد

کاظمی: حمایت از کالاهای ایرانی می‌تواند محور مهمی از جشنواره فرهنگیان بسیجی باشد

تهران (پانا) - جلسه بررسی چهاردهمین جشنواره علمی فرهنگی فرهنگیان بسیجی در دفتر معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد و درباره نقاط قوت و ضعف دوره‌های گذشته بحث و تبادل نظر شد.

کد مطلب: ۸۶۴۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: حمایت از کالاهای ایرانی می‌تواند محور مهمی از جشنواره فرهنگیان بسیجی باشد

به گزارش روابط عمومی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، این جلسه که در دفتر معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علی خاکی، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه فرهنگیان، پیری، عضو هئیت علمی جامع دانشگاه امام حسین (ع) و حسن مرادی، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور برگزار شد حاضران در جلسه نظرات خود را درباره جشنواره علمی فرهنگی فرهنگیان بسیجی اعلام کردند.

حسن مرادی گفت: «در بسیج فرهنگیان 14 سال است جشنواره علمی برگزار می‌شود تا فرهنگیان در زمینه مباحث تعلیم و تربیت قلم بزنند و راهکارهایی که به ذهنشان می‌ر‌سد را ارائه کنند.»

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان ادامه داد: «سال قبل یک قدم به جلو رفتیم و دانشگاه فرهنگیان، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشکده معارف دفاع مقدس محورهایی پیشنهادی را داشتند که در قالب 12 محور طبق آنها سال گذشته مقاله دریافت کردیم. اما مساله‌ای که با آن مواجه هستیم و با وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشتیم و ملاک این است که کیفیت و سطحش را ارتقا بدهیم و مشارکت‌کنندگان در بدنه آموزش و پرورش را گسترش دهیم تا محورهایی را کار کنند که مباحث بنیادی آموزش و پرورش است و یا موارد راهبردی هستند.»

مرادی گفت: «مهمترین جاهایی که می‌تواند نظر کارشناسی بدهد همان پژوهشکده معارف دفاع مقدس و مجموعه معاونت پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش است تا مجموعه تجارب به بدنه منتقل شود.»

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور خواستار ارتقای این جشنواره شد و گفت: «این جشنواره را چگونه می‌توان ارتقا بخشید و چگونه می‌توان به حوزه مصرف وارد کرد؟ این دو سوال به هم ارتباط هم دارند و فراتحلیل‌ها را در اختیار معاونت‌ها قرار دهیم و برای جشنواره پانزدهم این ایراد را نداشته باشیم.»

او افزود: «اگر به چالش‌های آموزش و پرورش پرداخته شود بهتر است، زیرا بدنه فرهنگیان نیز این چالش‌ها را حس می‌کنند و در میدان با آنها روبه‌رو است مناسب باشند سیاست‌ها شاید قدری سخت باشد.»

سردار رودکی گفت: «باید نظرات مسئولان آموزش و پرورش را به کسانی که مقالات را ارائه می دهند انتقال بدهیم و این باید با دیدگاه معاون پرورشی و سازمان پژوهش باشد و پانزدهمین جشنواره را تا آخر سال 97 اجرا خواهیم کرد.»

حیدر تورانی گفت: «اصل این کار بسیار زیبنده و عالی است اما این جشنواره ها باید اثربخش باشند و نباید وسعت کار زیاد شود زیرا در آن صورت عمق آن کم خواهد شد پیشنهاد می‌شود جشنواره اسم داشته باشد و عنوان آن مشخص شود.»

او ادامه داد: «موضوع‌ها باید محدود شود زیرا در این حالت از پراکندگی پرهیز می‌شود. باید سفارش مقاله، مصاحبه‌های عمیق و فراخوان باشد و اگر شد سفارش اقدام پژوهشی نیز انجام شود و می تواند از حالت مکتوب هم خارج شد مانند فیلم، عکس و ... و این می تواند اثربخش باشد.»

تورانی خواستار بررسی دقیق مقاله‌های دوره‌های قبل شد و افزود: «دوره‌های قبلی آسیب‌شناسی شود، هدف باید معلوم باشد و به دنبال هدف باید دوید و سازمان پژوهش با تمام توان به دنبال این موضوع است و بسیج در اینجا نیز باید به طور علمی نشان داده شود.»

او ادامه داد: «همایش‌ها هم باید مساله‌ها را حل کنند و هم سیاست‌ها را تدوین کنند و بهتر است افراد را مثبت‌اندیش کنیم و نگوییم چالش‌ها چیست. بگوییم نقاط مثبت پیش رو چیست و آینده‌نگر باشیم و به سمت راهکارها و راه‌حل‌ها برویم و ناخودآگاه نقاط ضعف دیده می‌شود.»

در ادامه هم‌چنین پیری گفت: «پیشنهاد این است که صحبت‌های مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان را ملاک قرار دهیم و اگر شد همه آن و اگر ممکن نبود بخشی از آن را پیاده‌سازی کنیم و بر طبق آن راهبردهای این جشنواره را تدوین کنیم و همایش ما باید نتیجه بدهد.»

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «صحبت‌های حاضرین قابل تامل است و در تکمیل صحبت‌های آقای تورانی باید گفت دستاوردهای این چند دوره جشنواره چه بوده است که این باعث می‌شود مسیرهای بهتری نسبت به این جشنواره پیدا کنیم و ما به دنبال چه چیزی هستیم؛ به دنبال فرهنگ‌سازی در بین فرهنگیان هستیم و مجموعه بسیج فرهنگیان را به یک فعالیت علمی بدون محدودیت وادار کنیم. یا اینکه یکی از مساله‌های آموزش و پرورش را حل کنیم و طبیعتا مورد دوم را دنبال می‌کنیم.»

او افزود: «ما به دنبال حل مسائل آموزش و پرورش هستیم و باید یک بازنگری در این جشنواره صورت بگیرد و در راستای سیاست‌های آموزش و پرورش باشد یا اینکه می‌خواهیم یکی از چالش‌های آموزش و پرورش را حل کنیم.»

کاظمی پراکنده‌گویی را آفت این جشنواره دانست و ادامه داد: «یک نکته قابل تامل است که باید مورد توجه قرار بگیرد و آن تمرکز بر روی یک موضوع است. از پراکندگی پرهیز شود که این موضوع می‌تواند یکی از معضلات فرهنگی جامعه باشد که ما نیز با آن درگیر هستیم.»

او گفت: «شعار حمایت از کالاهای ایرانی می‌تواند محور مهمی برای این جشنواره با توجه با شعار سال باشد. در موضوع دعوت به نماز هم آموزش و پرورش با توجه به رهنمون‌های مقام معظم رهبری در اجلاس سراسری نماز فعالیت‌های خوبی انجام داده است که نمونه اخیر آن جشنواره "گلدسته‌های سرو" است.»

معاون پرورشی و فرهنگی ادامه داد: «نکته دیگر کاربست خروجی این جشنواره است. یعنی خروجی‌ها در کجا استفاده شده است و برای بخش‌های مختلف تفکیک و اعلام شود. به عنوان مثال چند نمونه از این مقاله‌ها در حوزه پرورشی آموزش و پرورش است آیا به ما اعلام شده است؟»

کاظمی در پایان گفت: «معاونت پرورشی در همه مراحل آماده کمک‌رسانی به انجام این جشنواره چه در حوزه اطلاع رسانی و چه در سایر موارد و بهبود آن است.»

در ادامه این نشست، علی خاکی گفت: «صرف اینکه ما جشنواره داشته باشیم چیز خاصی نیست. باید مدیران ارشد از دستاوردهای این جشنواره‌ها استفاده کنند. باید گوش شنوا و چشم بینا برای دیدن آثار این جشنواره وجود داشته باشد.»

او ادامه داد: «امروز باید نگاه دیگری به حوزه تعلیم و تربیت داشته باشیم. ما در جنگ نرم عقب هستیم و باید جایگاهی برای این تعریف شود تا از راس وزارتخانه تا ذیل رسوخ کند و روحیه بسیجی در فرهنگیان ایجاد شود. جشنواره اگر هدایت شود می‌تواند راهکار بدهد و قابل استفاده باشد.»

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه فرهنگیان خواستار هویت بخشی به آثار برتر این جشنواره شد و افزود: «در بین این مقالات آثار ارزشمندی دیده می‌شود اما باید اعتبار مناسبی دیده شود تا آثار قابل ذکر و قابل اتکا بدست بیاید و استادان خبره پای کار بیایند و از نفرات برتر این جشنواره همراه معلمان برتر تجلیل شود واین باعث می‌شود که این‌ها دارای هویت شوند.»

در ادامه گزارشی از جشنواره چهاردهم علمی، فرهنگی فرهنگیان بسیجی ارائه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار