دبیرانجمن قطعه‌سازان خودرو:‌ قیمت مواد اولیه قطعات خودرو سه برابر شده است

تهران (پانا) - دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو قیمت قطعات خودرو حدود 2 و نیم برابر شده است یعنی 150 درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که قیمت مواد اولیه 3 برابر شده است.

کد مطلب: ۸۶۴۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
دبیرانجمن قطعه‌سازان خودرو:‌ قیمت مواد اولیه قطعات خودرو سه برابر شده است

به گزارش صدا و سیما، مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر در ملاقات با مسئولان هشدارهای لازم را درباره مشکل قطعه‌سازان مطرح کرده‌ایم ​گفت: هر روز وضع بدتر می‌شود. قیمت مواد اولیه خارجی سه برابر شده است.

وی افزود: اجناسی را که با دور زدن تحریم‌ها خریدیم و در گمرک کشورمان نگه داشتیم تا آن را ترخیص کنیم اما بر اساس تصمیم نادرست مسئولان ، قیمت ارز را از 4 هزار و 200 تومان به 8 تا 9 هزار تومان تبدیل کردند.

بیگلو گفت: مواد اولیه خارجی ما ، حدود 2 تا 3 برابر افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: بر اساس قرارداد حقوقی قطعه‌سازان با شرکت‌های خودروساز، ​اجازه ندارند قطعه‌هایی را که مطابق با تولید قطعه‌سازان خودرو است به طور مستقیم در بازار بفروشند و قطعه‌سازان داخلی، تولیدات خود را باید در اختیار خودروسازان قرار دهند.

بیگلو با بیان اینکه 1530 قطعه‌ساز ثبت‌شده در کشور وجود دارد اضافه کرد: حدود 200 قطعه‌ساز پیش از این بحران هم، ​فعال نبودند و حدود 300 قطعه‌ساز هم به علت این بحران‌ها غیر فعال شدند.

وی ادامه داد: اکنون هزار قطعه‌ساز داریم که از این میزان 700 قطعه‌ساز در رده‌های تی اِر وان مشغول کار مستقیم با خودرو‌سازان هستند.

بیگلو افزود: برخی قطعه‌سازان ،​زیرپله‌ای تولید می‌کنند که مالیات نمی‌دهند و کیفیت و استانداردها را هم رعایت نمی‌کنند و به ما هم ارتباطی ندارند.

بیگلو گفت: قیمت مواد اولیه خارجی ما به علت افزایش نرخ ارز حدود 2 تا 3 برابر شده است و مواد اولیه تابع نرخ ارز است. قیمت آهن از کیلویی هزار به 3 هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: قیمت قطعات خودرو حدود 2 و نیم برابر شده است یعنی 150 درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که قیمت مواد اولیه 3 برابر شده است.

در ادامه بیگلو با اشاره به اینکه 800 هزار شاغل مستقیم در صنایع قطعه‌سازی داریم، گفت: کل فروش سایپایدک و ایساکو در سال گذشته کمتر از 3 هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که حجم بازار لوازم یدکی کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: بسیاری از قطعات از چین وارد می‌شود اما نشان شرکت معتبر ایرانی بر روی آن می‌زنند و می‌فروشند و این موارد را به سازمان تعزیرات هم اعلام کردیم اما اقدامی نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار