رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

چاقی و فشارخون و بیماری های قندی از دستاوردهای فرهنگ شهرنشینی و کاهش تحرک در جامعه است

اجرای طرح پیاده روی از خانه تا مدرسه در مدارس فارس

شیراز (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش فارس، لازمه تربیت نیروهای انسانی سالم و توانمند، را توسعه فرهنگ ورزش و سلامتی در بین دانش آموزان دانست.

کد مطلب: ۸۶۳۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
چاقی و فشارخون و بیماری های قندی از دستاوردهای فرهنگ شهرنشینی و کاهش تحرک در جامعه است

علی عسکر نجفی در حاشیه آغاز اجرای طرح پیاده روی از خانه تا مدرسه دانش آموزان نواحی چهارگانه شیراز، گفت: این طرح با هدف ارتقا سلامتی، شادابی و نشاط دانش آموزان، با مشارکت اولیاء آنها و همکاری تعدادی از ادارات و دستگاههای اجرایی استانی و شهرستانی انجام شد.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه توجه به سلامت از جمله اولویت های اساسی در آموزش و پرورش است، گفت: بر اساس اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اولویت های تعیین شده در آن، حوزه سلامت و تربیت بدنی آموزش و­پرورش با همکاری سایر نهادها و دستگاههای اجرایی، طرح های متعددی را در سطح مدارس اجرا می نمایند که همگی در راستای ارتقاء سطح سلامت دانش آموزان و تربیت نیروهای انسانی سالم و توانمند برای آینده جامعه است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت فعالیتهای بدنی و ورزش در سلامتی افراد جامعه خصوصا دانش آموزان گفت: مشابه این طرح در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز اجرا می شود و دانش‌آموزان مسیر منزل تا مدرسه را با پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری طی می‌کنند.

نجفی افزود: آمارها حاکی از آن است که اجرای طرحهایی مثل پیاده روی از خانه تا مدرسه یکی از اصلی ترین عوامل مقابله با آلودگی هوا محسوب می شود؛ چرا که یک چهارم خودروها در ساعات اوج ترافیک، خودروهای والدینی است که فرزندان خود را به مدارس می برند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در ادامه با اشاره به اجرای طرح هایی مثل المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای، حیاط پویا، طرح مدرسه قهرمان و سایر طرح های فرهنگی و ورزشی در مدارس گفت : این طرح ها موجب می شوند تا فرهنگ ورزش و سلامتی در بین دانش آموزان توسعه یابد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز با تاکید بر لزوم ایجاد تعامل و همکاری بین اولیاء با معلمین و مربیان مدرسه در راستای ارتقاء سلامت جسمی و روانی دانش آموزان گفت: خانواده‌ها با همکاری مدرسه باید در نهادینه کردن فرهنگ سلامت و تندرستی همراه شوند تا سلامت خانواده تا حد زیادی تضمین شود.

احمد علی قهرمانی افزود: اگر به ‌سلامت دانش‌آموزان بی‌توجهی شود آموزش تأثیر چندانی در پیشبرد اهداف جامعه نخواهد داشت.لذا در برنامه ریزی های حوزه سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش سعی شده تا به این امر توجه جدی بشود و ارتقاء سلامت دانش آموزان در اولویت برنامه ها قرار داشته باشد.

وی گفت: در همین راستا طرح پیاده روی از خانه تا مدرسه برای چهارمین سال پیاپی با همکاری استانداری فارس، دانشگاه علوم پزشکی ، شهرداری های استان ، فرماندهی انتظامی ، فرماندهی پلیس راهور ، اداره کل ورزش و جوانان فارس و صدا و سیمای فارس برگزار می گردد.

قهرمانی با اشاره به اینکه این طرح به صورت همزمان در روز 24 مهرماه در تمامی مناطق، شهرستانها و نواحی استان و با حضور مسئولین شهرستانی و استانی نیز برگزار می گردد. گفت: در راستای اجرای طرح فوق دانش آموزان مسیر مشخصی را با حضور والدین و عوامل آموزشی و اجرایی مدرسه به صورت پیاده طی می نمایند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس ضمن قدردانی از تمامی عوامل و دست اندرکاران اجرای طرح یک روز پیاده از خانه تا مدرسه گفت: این طرح امسال در 32 مدرسه شیراز و 4 مدرسه در هر شهرستان و منطقه به صورت همزمان برگزار گردید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی فارس نیز در سخنانی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ شهرنشینی تحرک را از همه مردم گرفته است گفت: مهمترین سرمایه یک کشور سرمایه نیروی انسانی آن است و نیروی انسانی سالم است که باعث کار کوشش و تلاش می شود و کشور را می سازد.

علی بهادر افزود: این فرهنگ شهرنشینی باعث بروز خیلی از بیماری های غیر واگیر مثل چاقی و بدنبال آن فشارخون ، بیماری قند و خیلی بیماری های دیگر می شود که متاسفانه خیلی به آن توجه نمی کنیم . لذا هر انسانی لازم است برای سلامت خود حداقلی از فعالیت و ورزش را به صورت روزانه داشته باشد تا بتواند بیماری ها را از خودش دور کند .

وی ادامه داد:دانشگاه علوم پزشکی برای ایجاد این فرهنگ و تحرک در بین دانش آموزان ،با همکاری آموزش و پرورش برنامه هایی را به اجرا می گذارد تا خانواده ها همراه با بچه ها بتوانند در آنها مشارکت کنند.

بهادر با اشاره به گسترش فضاهای مجازی نیز گفت: معضل دیگر شهرنشینی متاسفانه فضاهای مجازی است که موجب شده پدران و مادران گاهی اوقات وقت نداشته باشند که با فرزندانشان صحبت کنند که اگر بتوانند در اینگونه برنامه ها شرکت کنند می توان از بروز بسیاری از مشکلات و آسیبها جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد اماکن استاندارد و مناسب برای پیاده روی و ورزش عمومی در سطح جامعه گفت: لازم است مکانهایی ایجاد گردد که در آن خانواده ها بتوانند فارغ از مشکلاتی مثل عبور و مرور و ... برای ورزش کردن حضور یابند.زیرا این امور چیزهایی است که ما باید واقعا به آنها توجه کنیم تا نیروی انسانی سالم داشته باشیم چرا که نیروی انسانی سالم است که فکر سالم دارد و در نتیجه می تواند کشور را بسازد.

در این مراسم که بصورت نمادین به میزبانی دبستان سید احمد خمینی ناحیه 4 شیراز در بوستان باغ ملی شیراز برگزار شد، دانش آموزان به همراه جمعی از مسئولین استانی پس از طی مسیر تعیین شده بصورت پیاده روی در این بوستان تجمع و به اجرای حرکات ورزشی پرداختند.

همچنین مسئولین حاضر در مراسم با اهدائ جایزه و لوح تقدیر از دانش آموزان و مربیان حاضر در این مراسم تقدیر کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار