آیین دیدار «آهستگی» در موزه سینما

تهران (پانا) -  آئین دیدار مستند «آهستگی» به کارگردانی یاسر خیر شنبه ۲۱ مهر ماه در موزه سینما برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۸۶۱۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد
آیین دیدار «آهستگی» در موزه سینما

آئین دیدار «آهستگی» شنبه، ۲۱ مهر ماه ساعت ۱۸:۳۰ برگزار می‌شود. در ابتدای این مراسم امضای پوستر با حضور یاسر خیر، کارگردان و دیگر عوامل این فیلم انجام می‌شود و پس از صحبت‌های حاضران، فیلم به نمایش در می‎آید.

یاسر خیر متولد ۱۳۶۱ در سوادکوه است که از سال ۱۳۸۲ فیلم‌سازی را در انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر ساری) شروع کرد. او تاکنون آثاری هم‌چون مستند «مزرعه‌ای که رویید و شهر شد» (۱۳۹۰) تله فیلم «از جنوب شرقی» (۱۳۹۱)، مستند «سه چنک حاک» (۱۳۹۲) «زمستان،عشق و سایر قوانین» (۱۳۹۳) و مستند سینمایی «آهستگی» (۱۳۹۵) را تهیه و کارگردانی کرده است.

«آهستگی» تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم بلند از هجدهمین جشن مستند خانه سینما در سال ۱۳۹۵ و جایزه ویژه هیات داوران سومین جشنواره سلامت را در ۱۳۹۷ کسب کرده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است:«تشخیص بیماری ام.اس رضا،باعث ایجاد تنش درزندگی مشترکش با فرزانه می‌شود.این تنش با ورود سایر اعضای خانواده به آهستگی به بحران بدل می‌شود. تصمیم به جدایی یا ماندن، آخرین انتخاب آن‌ها پس از ۲۶سال زندگی مشترک است.»

یاسر خیر در یادداشتی که در اختیار «هنروتجربه» گذاشته‌است، درباره فیلم می‎نویسد:«وقتی انسان به بیماری دچار می‌شود یا به هر طریقی در می‌یابد که مهلت زیادی برای زندگی ندارد، تعارفات را کنار می‌گذارد و به خواسته‌های قلبی‌اش که تاکنون سرکوبشان کرده بود، مجال بروز می‌دهد. بیماری به انسان‌ها هشدار می‌دهد که فرصت زیستن کم است و ارزش لحظات باقیمانده را باید شناخت. بنابراین شخصیت فیلم، عصیان می‌کند علیه روابطی که تاکنون با همسر و فرزندانش داشته و می‌خواهد باقیمانده عمرش را آنچنان که دلخواهش است زندگی کند اما این انتخاب هزینه‌هایی را برای او و خانواده‌اش در پی خواهد داشت.»

او هم‌چنین در گفت‌وگویی نحوه شکل‌گیری ایده این فیلم را چنین توضیح می‎دهد:«مشغول ساخت فیلمی در زاهدان بودم که به انجمن خیریه‌ای دعوت شدم. در این انجمن با فردی به نام رضا دُرانی؛ رئیس انجمن آشنا شدم. زمانی که متوجه شدم در پشت صحنه زندگی خصوصی رضا، اتفاقاتی متفاوت از آنچه به نظر می‌رسد، می‌افتد، جذب ساخت مستندی درباره زندگی او شدم.با هزینه شخصی و در طول سه سال، چکیده ۲۶ سال از چالش‌های زندگی خانواده‌ای را نشان داده‌ایم که نتیجه‌اش حتی بر زندگی شخصی خودم و دیگر عوامل سازنده فیلم تاثیر گذاشت. با نگاه اول به این مستند، به نظر می‌آید فیلمی درباره بیماری ام‌اس است اما در لایه‌های بعدی از فیلم متوجه می‌شویم که این بیماری تنها قله‌ای از یک کوه یخی است که با ظاهر شدنش، تازه ابعاد جدیدی از مشکلات زندگی یک زوج نمایان می‌شود.»

آهستگی/پژوهش‌گر، کارگردان و تهیه کننده:یاسرخیّر- مدیر فیلم‌برداری:بهروز بادروج - تدوین‌گر:اسماعیل منصف - مدیر صدابرداری و طراح صدا:حسن شبانکاره - آهنگساز:پژمان خلیلی - تصحیح رنگ:رضا تیموری - طراح تیتراژ و پوستر:علی باقری - مدیر تولید:صالح زیدآبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار