معاون آموزش ابتدایی استان گلستان: آموزش‌های مهارت محور جایگزین آموزش‌های دانش محور می شود

گرگان (پانا) - معاون آموزش ابتدایی استان گلستان از جایگزین آموزش های مهارت محور به جای آموزش های دانش محور خبرداد.

کد مطلب: ۸۶۱۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش ابتدایی استان گلستان: آموزش‌های مهارت محور جایگزین آموزش‌های دانش محور می شود

سیده هما عقیلی معاون آموزش ابتدایی استان گلستان گفت: حوزه معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سال جاری برای دانش آموزان دوره اول ابتدایی (پایه های اول تا سوم) برنامه ای در نظر گرفته است که بر اساس آن دانش آموزان تکالیف درسی خود را در مدرسه و زیر نظر معلم انجام می دهند. وی ادامه داد: این تکالیف از نوع مهارتی بوده و تقویت مهارت های زندگی در این تکالیف به صورت هدفمند مورد توجه قرار خواهند گرفت.

عقیلی خاطر نشان کرد: در انجام تکالیف مهارتی، یادگیری بر اساس محیط آموزشی رخ می دهد که اصطلاحا به آن «یادگیری موقعیتی» می گویند. وی افزود: بر این اساس دانش آموزان محتواهای آموزش را از طریق فعالیت های علمی یاد می گیرند و چگونگی استفاده از دانش را در محیط واقعی کار، آموزش می بینند.

معاون آموزش ابتدای گلستان ادامه داد: مهارت های مورد نظر در این برنامه همان مهارت های اساسی است که در سند تحول بنیادین و برنامه درسی به آن اشاره شده است و آن شامل حل مسأله ، مهارت های زیست محیطی، مهارت مدیریت منابع مالی، مهارت های شغلی، مدیریت زمان و تصمیم گیری و... بوده که به صورت بسته های پیشنهادی در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول اظهار کرد: در جهت تحقق سیاست مدرسه محوری، مدارس در انتخاب مهارت ها آزادی عمل داشته و می توانند با توجه به اقتضائات محیطی و فرهنگی در خصوص چگونگی اجرای برنامه خلاقانه عمل کنند.

عقیلی در ادامه افزود: به عنوان مثال در جهت تقویت مهارت حساب کردن دانش آموزان عملیات ریاضی (مانند خرید و فروش مواد غذایی در بازارچه های دانش آموزی ) را در کلاس و مدرسه انجام می دهند و همان عملیات را در خارج از محیط مدرسه به طور واقعی تمرین می کنند و برای تقویت مهارت خواندن و شنیدن دانش آموزان گوش کردن به قصه های والدین و بازگو کردن آن توسط دانش آموزان و همچنین برای تقویت مهارت های زیست محیطی با مشاهده و گزارش عوامل آلودگی محیط زیست و تلاش برای جلوگیری از آلودگی به انجام تکالیف عملی می پردازند که بدین ترتیب آموخته های کلاسی از حالت محفوظات صرف خارج شده، دیوارهای آموخته های درون مدرسه و زندگی واقعی برداشته می شود، فاصله های بین آموخته ها و عمل کاهش می یابد، دانش آموزان توانایی به کارگیری دانش را در زندگی حرفه ای به دست می آورند و نیز شوق یادگیری در دانش آموزان افزایش یافته و موجب تعمیق یادگیری خواهد شد، دانش آموزان لذت یادگیری را خواهند چشید و در عین حال روحیه مسئولیت پذیری، مشارکت، کار گروهی و همدلی در آن ها تقویت خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی ضمن اشاره به نقش والدین گفت: والدین در اجرای اثربخش این برنامه نقش پررنگ داشته و به عنوان همیار اصلی آموزش ابتدایی ضمن تعامل و برقراری ارتباط نقش مهمی را در اجرای برنامه ایفا خواهند کرد.

وی تأکید کرد: در مرحله اول، این برنامه در کلاس هایی که تراکم 16 تا 25 دانش آموز دارند اجرا خواهد شد زیرا در کلاس های با تراکم بالای 25 نفر امکان بازخورد مطلوب وجود ندارد و در عین حال این رویکرد عنصر اساسی فرایند ارزشیابی کیفی- توصیفی محسوب می گردد. وی در پایان گفت: حوزه معاونت آموزش ابتدایی استان گلستان تمام تلاش خود را در جهت کاهش تراکم دانش آموزی و توسعه کمی و کیفی این برنامه به کار خواهد بست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار