ایران ضمانت بانکی به یورو را از هند طلب کرد

تهران (پانا) - ایران برای توسعه بندر چابهار از طرف هندی ضمانت بانکی به یورو را طلب کرد.

کد مطلب: ۸۶۱۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
ایران ضمانت بانکی به یورو را از هند طلب کرد

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی به نقل از بیزینس استاندارد، ایران به هند پافشاری کرده که برای عملیاتی‌کردن پروژه‌ها در بندر چابهار باید ضمانت بانکی به یورو فراهم کند. بر همین اساس باتوجه به مسدود شدن کانال‌های بین‌المللی بانکی برای ایران در بحبوحه تحریم‌های آمریکا، اکنون این یک چالش بزرگ برای هند به منظور مذاکره برای بدست آوردن بندر چابهار در ارتباط با عملیات‌های تجاری در مقیاس بالا است.

چابهار به عنوان اولین سرمایه‌گذاری مشترک هند در خارج برای راه‌اندازی یک بندر فرامرزی است که از سال ۲۰۰۳ میلادی این پروژه آغاز شده است. هفته گذشته دو بانک دولتی هند به نام های IOCL و MRPL سفارش خرید ۹ میلیون بشکه نفت خام از ایران را دادند؛ اما شرایط پرداخت به روپیه است.

همچنین ضمانت بانکی به یورو برای هند از آنجایی که باید از طریق بک بانک خارجی انجام گیرد و بانک‌ها تمایلی به ارائه این ضمانت در قبال از دست دادن دسترسی خود به بازار آمریکا را ندارند، ظاهرا غیر ممکن است.

ضمانت درخواست‌شده از ایران به معنی تضمین سهم درآمد میان ۲ کشور است. پافشاری ایران به ضمانت به یورو یعنی بازگشت به مذاکرات سال ۲۰۱۴ میلادی؛ زمانیکه تهران به دهلی نو گفته بود که دیگر پرداخت‌های نفت و گاز را به روپیه به عنوان ارزی برای دور زدن تحریم‌ها نمی‌پذیرد. بر پایه این گزارش، پیش از این مقام‌های هندی اعلام کرده بودند که درحال کار بر روی یک نظام پرداخت جایگزین هستند تا تبادلات تجاری با ایران برای آنها تسهیل پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار