انتقاد نوری‌مالکی از واکنش نیروهای امنیتی به حوادث بصره

تهران (پانا) - نخست وزیر سابق عراق از نوع رفتار و واکنش نیروهای امنیتی به حوادث رخ‌داده در بصره و تعرض صورت گرفته به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد.

کد مطلب: ۸۵۲۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد نوری‌مالکی از واکنش نیروهای امنیتی به حوادث بصره

به گزارش ایرنا، نوری المالکی در توئیتی که لحظاتی قبل در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد گفت که نیروهای امنیتی در برخورد با باندهای آتش افروز و خرابکار کوتاهی کرده و دیر وارد عمل شده‌اند.

نخست وزیر سابق عراق افزوده است که دیر برخورد کردن و تعلل نیروهای امنیتی در برخورد با این عناصر خرابکار به آن‌ها آزادی عمل داد.

المالکی تلویحا از ضعف نیروهای امنیتی در کنترل اوضاع در بصره گفته و افزوده است: «دستگاه‌های امنیتی امروز اعلام کرده‌اند که برای پاکسازی بصره وارد عمل می‌شوند، انگار آن‌ها می توانند جلوی باندهای تخریک و گروه‌های شبه نظامی سرکش را بگیرند.»

معاون رئیس‌جمهوری عراق توضیح نداده است که منظور او از «گروه‌های شبه نظامی سرکش» چه گروه‌هایی است اما با توجه به فضای سیاسی و رسانه‌ای عراق به نظر می‌رسد منظور برخی گروه‌های حزبی باشد.

المالکی در ادامه گفته است که وقتی شهروندان بصره از اقدامات حفاظتی دستگاه‌های امنیتی ناامید شدند با اعتماد به خود، توانستند که جلوی باندها و گروه‌های شبه نظامی وابسته به احزاب سرکش بایستند و مابقی تاسیسات و نهادهای دولتی را حفاظت کنند.

رئیس ائتلاف دولت قانون از فراخوان پارلمان برای بررسی حوادث بصره - به ابتکار مقتدا صدر - انتقاد کرده و افزوده است که هدف از جلسه پارلمان با این شیوه‌ای که فراخوان داده شده، سرپوش گذاشتن بر رفتارهای تخریبگر، جرائم و تعرض‌هایی است که به اموال و دارایی‌ها دولتی، مردمی و گروه‌های سیاسی و الحشد الشعبی شده است.

دور جدید تظاهرات مردمی اهالی بصره از 10 شهریور ماه گذشته در اعتراض به کمبود آب و افزایش مسمومیت‌های ناشی از مصرف آب آشامیدنی آغاز شد و به سرعت این دور جدید تظاهرات‌ها به خشونت و برخورد فیزیکی بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان کشیده شد.

براساس گزارش‌های وزارت بهداشت عراق تاکنون براثر خشونت‌های ناشی از برخورد بین تعدادی از تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی، 11 نفر کشته و بالغ بر یکصد نفر زخمی شده‌اند.

تعدادی از تظاهرکنندگان که از آن‌ها به عنوان عناصر نفوذی و خشونت‌طلب یاد می‌شود، از بعدازظهر دیروز (جمعه) تعدادی از ادارات دولتی و مقرهای احزاب و فرماندهی الحشد الشعبی را در بصره به آتش کشیدند.

این عناصر خرابکار و آتش افروز همچنین به کنسولگری ایران در بصره حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

نخست وزیر به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز (شنبه) دستور بازجویی از نیروهای امنیتی حفاظت کننده از نهادهای دولتی و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره را به دلیل کوتاهی در انجام وظایف خود در حمایت از این نهادها داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار