جلسه برنامه ریزی معاونین پرورشی و تربیت بدنی جوار اهر،سراب و میانه

علمی: پیام‌های عاشوای حسینی را به نسل جدید بازگو کنیم

تبریز (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: ماه محرم شور و حالی در بین جوانان و مردم به وجود آورده است و باید ازخود پرسید که علت ماندگاری عاشورا چیست؟ و چه چیزی باعث می شود که سال به سال این شور و حال زیاد تر می شود؟

کد مطلب: ۸۵۲۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد
علمی: پیام‌های عاشوای حسینی را به نسل جدید بازگو کنیم

طاهر علمی در جلسه برنامه ریزی معاونین پرورشی و تربیت بدنی جوار اهر،سراب و میانه با بیان این که سند تحول بنیادین راهنمای کلی برای رسیدن به حیات طیبه است، اظهار کرد: برای رسیدن به حیات طیبه راهکارها و شیوه هایی در قرآن آمده است که در تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ازآن استفاده شده است.

وی افزود: این سند راهکارهای تربیتی زیادی دارد ولی متاسفانه اکثر ما از آ نها اطلاعی نداریم و آن طور که باید و شاید محتوای این سند را مطالعه نکرده ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان با اشاره به ایام محرم گفت: ماه محرم شور و حالی در بین جوانان و مردم به وجود آورده است و باید ازخود پرسید که علت ماندگاری عاشورا چیست؟ و چه چیزی باعث می شود که سال به سال این شور و حال زیاد تر می شود؟

علمی اضافه کرد: تاریخ و انقلاب های زیادی در روی زمین اتفاق افتاده ولی هیچکدام به اندازه عاشورا ماندگاری ندارد، کربلا هم پیام و هم پیامد دارد و پیام کربلا مبارزه با ظلم و دفاع از مردم است و پیامدی هم که کربلا دارد این است که تغییر و تحول که بعد از عاشورا به وجود آمد باید تحقیق کنیم و یکی یکی به نسل امروز آشکار کنیم.

وی عوامل ماندگاری عاشورا را برشمرد و گفت: اولین عامل که عاشورا را ماندگار کرد اراده خداوند است، پیامبر صلی الله فرمودند: خداوند از محبت حسین حرارتی در قلبها بینداز که هیچ وقت سرد نشود.

علمی افزود: دومین عامل ماندگاری عاشورا، عمل صالح است که در اواخر سوره توبه مصادیق عمل صالح آمده است مثلاً در جنگ کسی گشنگی و تشنگی را تحمل کند عمل صالح انجام داده است.

وی با اشاره به سخنان علامه بزرگوارگفت: ایشان دو ویژگی برای عمل صالح بیان کردند،یکی قصد قربت و دوم اعتقادات انسانی،که اگر تقویت کنید آنگاه عمل صالح انجام داده اید. نیت پاک هم مهم است و امام حسین علیه السلام هم قصد قربت داشته است.

وی با بیان این که بحث سوم جامعیت عاشورا است، ادامه داد: در عاشورا نمایشگاه فضایل و رذایل در یک جا درمقابل هم بودند و کربلا تماما درس است و در آن الگوی جوان الگوی پیر و الگوی کودک و نوجوان وجود دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان تصریح کرد: یکی دیگر از پیامهای مهم عاشورا این بود که حق ماندگار است و باطل رفتنی است.

علمی افزود: در ادامه همین راه است که برنامه احلی من العسل را روز ششم محرم برگزار کنیم تا گوشه ای از پیام عاشوای حسینی در قالب این برنامه را به نسل جدید لنتقال دهیم.

ترک تحصیل 15 دانش آموز در هوراند

مدیر آموزش و پرورش هوراند نیز در این جلسه بیان کرد: ۵ هزار نفر از جمعیت هوراند در بخش شهری و 20 هزار نفر در روستاهای آن ساکن هستند و با این حساب پراکندگی جمعیت در روستاها ۷۹ درصد و در شهر هوراند ۲۱ درصد می باشد.

اکبر عبداللهی گفت: امسال آزمون مشاوره و هدایت تحصیلی در شهرستان توسط توسط کارشناسان برای ۲۷۶ نفر از دانش آموزان انجام گرفت که متاسفانه ۱۵ نفرشان ترک تحصیل کردند.
وی افزود: در میزان جذب خیرین بعد از ملکان قرار داریم و ۱۲ مدرسه و دو نمازخانه به همت خیرین احداث شده است و خوابگاه های این شهرستان توسط خیرین مجهز شده است و مدرسه سه کلاسه در حال احداث است و پنج مدرسه قرارداد داریم که که در آینده به ۱۷ مدرسه خیرساز خواهیم رسید.

مدیر آموزش و پرورش هوراند گفت: در آزمون کنکور امسال ۲۶ نفر از این شهرستان قبول شدند که ۱۲ نفر در دانشگاه تربیت معلم و بقیه دانشگاه سراسری مشغول به تحصیل خواهند شد.


دوره های آموزشی خبرگزاری پانا در مناطق محروم و مرزی به صورت رایگان
مدیر سازمان دانش آموزی استان نیز در این جلسه با اشاره به سامانه جذب وسازماندهی تشکیلات پیشتازان گفت: بر اساس اعلام سازمان دانش آموزی کشور، هر منطقه سهمیه ای برای جذب اعضاء دارد که باید در سامانه ثبت کند که در بین مناطق جوار اهر، سراب و میانه، پایینترین درصد مربوط به مهربان با صفر درصد است و خواجه با ۱۰۲ درصد بالاترین ثبت را دارد.
صمد علیزاده بیان کرد: سازمان دانش آموزی یک ظرفیت برای اعتلای شخصیت همه جانبه دانش آموزان است و افزایش مهارت های اجتماعی دانش آموزان اصلی ترین وظیفه این نهاد می باشد.
وی بر تشکیل جلسات شورای برنامه ریزی سازمان دانش آموزی در مناطق تاکید کرد و گفت: مناطق می توانند ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در شهرستان خود را شناسایی و در جهت درآمدزایی اقدام کنند.
مدیر سازمان دانش آموزی استان با اشاره به فعالیت های خبرگزاری پانا گفت: از ظرفیتهای پانا استفاده شود، شناسایی دانش آموزان مستعد و علاقمند به حرفه خبرنگاری و فعالیت ها و دوره های آموزشی خبرگزاری پانا در طول سال تحصیلی را جدی دنبال کنید.
وی از برگزاری دوره های آموزشی این خبرگزاری در مناطق محروم و مرزی به صورت رایگان خبر داد و گفت: دوره های آموزشی این خبرگزاری با حضور مربیان مجرب در مناطق محروم و مرزی برگزار می شود.

هماهنگی برای بازگشایی مدارس
اسماعیل حبیب زاده کارشناس امور اردویی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در ادامه جلسه، بیان کرد: این گردهمایی به منظور آمادگی و هماهنگی تمامی مناطق و نواحی استان در آستانه بازگشایی مدارس، رسیدگی به مشکلات مناطق و نواحی با حضور معاون پرورشی و روسای ادارت حوزه پرورش، ارائه راهکارهای لازم توسط معاونت پرورشی و فرهنگی استان در جهت رفع مشکلات مناطق و نواحی استان و نیز همسان‌سازی مناطق و نواحی در ساماندهی نیروی انسانی و هماهنگی جهت اجرای بخشنامه احیای هفته امر به معروف و نهی از منکر در آستانه ماه محرم برگزار شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار