در گفت‌وگو با پانا

وحید گلستان: در سال گذشته تنها یکی از فیلم‌های کودک و نوجوان پروانه حمایت نگرفت

اصفهان (پانا) _– رئیس گروه تولید فیلم‌های آموزشی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر نگاه حمایتی شورای پروانه حمایت از فیلم‌ها در آموزش و پرورش تاکید کرد. 

کد مطلب: ۸۵۱۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
وحید گلستان: در سال گذشته تنها یکی از فیلم‌های کودک و نوجوان پروانه حمایت نگرفت

وحید گلستان فیلمساز کودک و رئیس گروه تولید فیلم‌های آموزشی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که داوری جوایز آموزش و پرورش در بخش جلوه‌گاه امید را در سی و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برعهده داشته است، در حاشیه مراسم اختتامیه بخش «جلوه‌گاه امید» در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درخصوص اهداف آموزش و پرورش در این بخش از جشنواره گفت: طی چند سال اخیر شاهد بودیم که تمام جنبه‌های یک فیلم‌ شرکت کننده در جشنواره فیلم کودک توجه ما را به خود جلب نکرد و در عوض استعدادهای درخشانی در بخش بازیگری مورد توجه ما قرار گرفت. با توجه به اهداف و نیات ما از جوایز این بخش و با توجه به اهداف جشنواره تصمیم گرفتیم که به جای جایزه دادن به فیلم، به بازیگران کودک و نوجوانی که در فیلم‌ها درخشیدند جایزه دهیم تا این دانش‌آموزان در کار خود تشویق شوند. توجه به این استعدادها به ذات انتخاب ما بسیار نزدیک است.

وی با اشاره به شرایط صدور پروانه حمایت از فیلم‌های کودک و نوجوان برای اکران در ساعات صبح مدارس اظهار کرد: در دوره فعلی، تنها تعداد انگشت‌شماری فیلم هستند که پروانه حمایت نگرفته‌اند. با توجه به اینکه مشکلات اکران باعث تضعیف سینمای کودک و نوجوان شده است، فیلم‌های کمی در سال در حوزه کودک ساخته می‌شود، به همین دلیل ما به بیشتر فیلم‌ها پروانه حمایت می‌دهیم. مثلا طی یک سال گذشته فقط یک فیلم پروانه نگرفته است.

بعضی فیلم‌ها مغایر با اهداف تربیتی تشخیص داده می‌شوند

کارگردان فیلم «تتل و راز صندوقچه» خاطرنشان کرد: سیاست ما در شورای پروانه حمایت فیلم‌ها در آموزش و پرورش ایجابی است نه سلبی؛ اگر هم در مقابل برخی فیلم‌ها سکوت می‌کنیم یا توصیه‌ای برای دیدن آنها در ساعات صبح مدارس نداریم به این دلیل است که مغایر با اهداف تربیتی تشخیص داده می‌شوند.

گلستان درباره ویژگی‌های مورد نظر شورای پروانه حمایت در انتخاب فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان گفت: فیلم باید به سواد رسانه‌ای دانش آموز کمک کند و ابزاری برای شناخت فرهنگ و تاریخ و ارزشهای ملی و دینی ما باشد.

وی در پاسخ به این نظر که «بارها دیده شده مدارس دانش آموزان را به دیدن فیلم‌های نامناسب هم از نظر گروه سنی و هم محتوایی برده اند» گفت: این واقعیت دارد. متاسفانه ما بازوهای اجرایی مناسبی برای کنترل این فعالیت نداریم، به همین دلیل اتفاق افتاده فیلم‌هایی که پروانه حمایت آموزش و پرورش گرفته‌اند در اکران دیده نشده‌اند و درعوض فیلم‌های فاقد پروانه و کاملا نامناسب برای کودک و نوجوان به نمایش درآمدند. این یک مشکل اجرایی است وگرنه به لحاظ قانونی هر فیلمی که در ساعت درسی صبح برای دانش آموزان نمایش داده می‌شود باید دارای ارزش‍های تربیتی و پروانه حمایت باشد.

این فیلمساز کودک و نوجوان به لزوم ایجاد سازوکار مناسب برای نمایش فیلم مدارس اشاره کرد و گفت: ما در تلاشیم مصوبه‌هایی ایجاد کنیم که مدارس را به توجه به پروانه فیلم‌ها ملزم کند. در این صورت شرایط مادی و معنوی بهتری برای فیلمسازان ایجاد می‍شود. ما اگر بتوانیم در نوبت صبح مدارس وقت دانش‌آموزان را برای تماشای فیلم‌های خوب برنامه‌ریزی کنیم، این کمک می‌کند که در طول سال حداقل یکی دو فیلم خوب در حوزه کودک و نوجوان ساخته شود.

این مقام مسئول در دفتر تکنولوژی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: در دوره جدیدی که در شورای پروانه حمایت آموزش و پرورش در یکی دو سال اخیر آغاز شده، نگاه ما حمایتی است. چون واقفیم که اگر فیلم‌ها در شریط بهتری اکران شوند روزی خواهد رسید که ما می‌توانیم سختگیرانه در میان فیلم‌ها به دنبال فیلم خوب باشیم؛ در غیر این صورت ناچاریم بین همین فیلم‌های متوسط، بهترین را برای دانش‌آموزان انتخاب کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار