پیشنهاد مشاور اقتصادی وزیر آموزش‌وپرورش درباره برگزاری اردوهای صنعتی برای دانش‌آموزان

مجاوری: امیدوارم در برنامه‌های اردویی آینده دانش‌آموزان بتوانند در خارج از محیط اردوگاهی با تولیدکنندگان، صنایع هر شهر آشنا شوند

تهران (پانا)‌- مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش، اردوهای دانش‌آموزی را محلی مناسب برای مهارت‌آموزی آنها دانست و تاکید کرد باید اوضاع را به گونه‌ای فراهم کرد که دانش‌آموزان شرکت‌کننده در اردو با تولیدکنندگان، کارآفرینان و صنایع آشنا شوند.

کد مطلب: ۸۵۱۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد مشاور اقتصادی  وزیر آموزش‌وپرورش درباره برگزاری اردوهای صنعتی برای دانش‌آموزان

منصور مجاوری در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا درباره مزیت‌ اردوهای دانش‌آموزی گفت: «اردوها شرایطی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند که با مهارت‌های زندگی بیشتر آشنا شوند، یکی از سیاست‌های کلی آموزش و پرورش در دوره جدید همین است که دانش‌آموزان را به سمت یادگیری مهارت‌های زندگی سوق دهد. در کتاب به تنهایی و محتواهای آموزشی خشک کلاسی نمی‌توانیم همه توانمندی‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان را کشف کنیم.»

او ادامه داد: «در همه دنیا و در همه کشورها از اردوهای دانش‌آموزان بهترین استفاده را می‌برند و بهترین سرمایه‌ها، امکانات و منابع را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهند تا بتوانند دانش‌آموزان را به فعالیت‌های اردویی بیشتر سوق دهند، چون همین فعالیت‌های اردویی است که می‌تواند استعدادهای خاص هر دانش‌آموز را آشکار کند و از این طریق مربیانی که در کنار آنها هستند، بتوانند این استعدادها را به سمت اهداف موردنظر هدایت کنند.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: «اردوی ملی دانش‌آموزان پیشتاز هم که خوشبختانه چندین سال است در وزارت آموزش و پرورش و با همت سازمان دانش‌آموزی و حوزه معاونت پرورشی انجام می‌شود، هر ساله این شرایط را فراهم کرده است که شهرستان‌ها، مناطق و استان‌ها را چه در بخش پسران و چه دختران در کنار هم جمع کند؛ این اتفاق باعث می‌شود که روابط اجتماعی و ارتباطاتی که بین دانش‌آموزان برقرار می‌شود، یک نقطه مثبت باشد. وقتی یک دانش‌آموز از شهرستان‌های دور استان سیستان وبلوچستان با یک دانش‌آموز ار مرکز مثلا تهران و اصفهان در این اردوها ارتباط برقرار می‌کند و دوست می‌شود، این اتفاق باعث هم‌افزایی از نظر فرهنگی، قومیتی و نیز کشوری و جغرافیایی می‌شود.»

مجاوری گفت: «مسئولان کشورها می‌دانند که اصلی‌ترین نقطه ترقی کشور آموزش و پرورش است، برای مسئولان ایران این را باید تاکید کنیم که از آموزش و پرورش هیچ دستگاهی اولویت‌دارتر نیست، اولویت اصلی تربیت و پرورش دانش‌آموزان است، این دانش‌آموزان زمانی می‌توانند مستعد، متعهد و مسئولیت‌پذیر، مجری و برنامه‌ریز شوند که در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند، حال هرچقدر فعالیت‌های اجتماعی از نقطه زندگی و شهرشان فاصله‌دارتر باشد، شرایط بهتری را فراهم می‌کند. چطور زمانی که فرزندان فارغ‌التحصیل می‌شوند و می‌خواهند به سربازی بروند آنها را بین تمام نقاط کشور توزیع می‌کنیم، بهترین سن دانش‌آموز برای آشنایی با فرهنگ‌ها، قومیت‌ها، توانمندی‌ها، نقاط اجتماعی کشور و ... زمانی است که سن دانش‌آموز زیر 12 است.»

او ادامه داد: «اگر اردوهای ملی را تعطیل کنیم، بسیاری از فرصت‌هایی که قرار است برای دانش‌آموز ایجاد شود، از بین می‌رود. در حالی که در اردوی ملی جابه‌جایی بین‌استانی دانش‌آموز باعث می‌شود که آشنایی به بحث ملی، مذهبی، قومیتی و کشوری بیشتر شود. هرچقدر ما بتوانیم اردوهای ملی را بیشتر کنیم قطعا به کشور و به دانش‌آموز بیشتر کمک کرده‌ایم. تاکید می‌کنم اگر می‌خواهیم شرایط آینده کشور بهتر شود و دانش‌آموزان و آینده‌سازان مستعدتر داشته باشیم باید هزینه بیشتری بکنیم و دانش‌آموزان را به اردوهای ملی بیشتر دعوت کنیم. این هزینه نیست؛ مقام معظم رهبری فرمودند در آموزش و پرورش هرچقد هزینه شود، این هزینه‌ای نیست که از بین برود، بلکه سرمایه‌گذاری است. این اردوهای چند روزه از ماه‌ها کلاس درسی ارزش بیشتری دارد. پس باید اردوهای ملی را تقویت کنیم و توسعه دهیم و به دنبال کمبود منابع و بهانه‌های دیگر نباشیم.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: «از بسیاری دیگر از موارد باید منابع را کم کنیم و به اردوها اختصاص دهیم. اکنون بر اساس سیاست‌هایی که برخاسته از سند تحول بنیادین است، برنامه‌ها و سیاست‌های رسمی وزارت آموزش و پرورش است مهارت‌ورزی به شدت پیگیری می‌شود و من امیدوارم که سازمان دانش‌آموزی و معاونت پرورشی در برنامه‌های آینده خود به دنبال این باشند که دانش‌آموزان بتوانند در خارج از محیط اردوگاهی با تولیدکنندگان، صنایع هر شهر آشنا شوند و سعی کنند از کارآفرینان، تولیدکنندگان و هنرمندان و هر کسی که در صنعتی است بیشتر دعوت کنند تا این دانش‌آموزان با آن صنایع بیشتر شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار