رئیس دادگستری استان فارس خبر داد:

رسیدگی به جرایم اقتصادی با حضور مردم

معرفی تعدادی از مفسدان اقتصادی و اداری استان فارس

شیراز(پانا) – رئیس دادگستری استان فارس از تشکیل دو دادگاه انقلاب اسلامی با رسیدگی محدود به جرایم اقتصادی به صورت علنی و با حضور مردم بر اساس مصوبه قوه قضاییه در استان فارس خبر داد.

کد مطلب: ۸۵۰۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد
رسیدگی به جرایم اقتصادی با حضور مردم

نماینده عالی قوه قضاییه در استان فارس در جمع خبرنگاران، با بیان رویکرد دستگاه قضایی در مبارزه با مفاسد اقتصادی، اظهار داشت: بر اساس ماده 36 قانون اسلامی، تعدادی از احکامی که قطعیت پیدا کرده اند و در حوزه جرایم اقتصادی قرار دارند، با استناد به این قانون می توانیم اسامی متخلفین را برای مردم شفاف سازی نماییم.

علی القاصی مهر با اشاره به این که عدم انتشار اسامی متخلفین، مورد اعتراض مردم است، گفت: بر اساس مصوبه ای که به تازگی توسط قوه قضاییه در خصوص فرایند رسیدگی به مخلان نظام اقتصادی مطرح شده است، در این راستا برای رسیدگی سریع تر و دقیق تر به این قبیل پرونده ها شعبی از دادگاه های انقلاب اسلامی برای رسیدگی به جرایم اقتصادی پیش بینی شده است.

وی با بیان این که این دادگاه ها به صورت علنی و با حضور مردم و اصحاب رسانه رسیدگی خواهد شد، عنوان کرد: بر اساس این مصوبه، در این دادگاه ها سه قاضی هر پرونده را رسیدگی می کنند، که هر کدام باید بالا 20 سال سابقه فعالیت داشته باشند.

وی افزود: در استان فارس نیز دو شعبه برای رسیدگی به پرونده های اقتصادی پیش بینی شده و برای این منظور 6 نفر از قضات استان فارس برای ابلاغ حکم قضایی آن ها به قوه قضاییه معرفی شده اند، که این دادگاه کار خود را به زودی آغاز خواهد کرد.

رئیس دادگستری استان فارس با اشاره به قانون ارتقا سلامت اداری و مبارزه با فساد بیان داشت: دستگاه های متعددی در این قانون به طور کامل در راستای پیشگیری از فساد و ضمانت اجرایی آن مشخص شده است، و اگر دستگاه ها وظایف خود را به خوبی انجام ندهند در آن محل کانون فساد شکل می گیرد.

القاصی مهر با بیان این که مردم فکر می کنند که تنها قوه قضاییه باید با متخلفین برخورد کند، تصریح کرد: طبق قانون همه مدیران دستگاه ها و ادارات موظف اند که با جرائم مربوط به مفاسد اداری و اقتصادی برخورد و سپس مراتب را به دستگاه قضایی گزارش نمایند، در غیر اینصورت دچار تخلف شده اند و مجازات انفصال و حبس را به دنبال خواهاد داشت و قوه قضاییه پس از دریافت گزارشات برای رسیدگی به پرونده های مفسدین در مرحله آخر قرار دارد.

وی در ادامه این نشست به معرفی برخی از مفسدین و اخلالگران نظام اقتصادی در شهرداری و شورای اسلامی شهر آباده پرداخت و گفت: در این راستا داریوش خاکسار، محمدرضا صفاییان، مهدی رهنما، مصطفی رهنما، مسلم لطفعلیان، جهانشاه رئیسی، محمدرضا ثابت اقلیدی، سید سعید حسینی و سعید جعفری شورباخلو به حبس، شلاق، جزای نقدی و مجازات های دیگر محکوم شدند.

نماینده عالی قوه قضاییه در استا فارس در خصوص مفسدین شهرداری و شورای شهر، شهر صدرا تصریح کرد: منوچهر قائدی، ابراهیم فریدونی، امین کشاورزی، حسن دهقانی، حسن فریدوی آزاد، اسماعیل مختاری، امید ترک زاده و سید حسن انجوی نژاد به رشوه گیری، اخذ مال نامشروع، جعل، تبانی و مداخله در معاملات و امور دولتی محکوم شدند و به حبس، تبعید، شلاق و... مجازات شدند.

رئیس دادگستری استان فارس بیان اتمام رسیدگی و صدور آرا در برخی پرونده های اختلاس در شعب بانک های استان فارس، تصریح کرد: علی رضا نباتی، مهدی خدامی، علیرضا عقیقی، مهدی حضوری، محمدصالح عین گشا و سعید یوسفی به جرم تضییع اموال دولتی، اختلاس و کلاهبرداری به حبس و جزای نقدی محکوم شدند.

القاصی مهر خاطر نشان کرد: هادی خسروی، بهروز جعفری اهرمی زاده، حسین بشات، جواد ایزدی، جلیل آهنگرانی، صدیقه شهاب، علیرضا عقدکی، محمد مصلی نژاد به پولشویی و کلاهبرداری محکوم و مجازات شدند.

وی در خصوص نگهداری 5 کیلو و 230 گرم متادون و کالای قاچاق توسط فردی به نام محسن زارع، تاکید کرد: این شخص به دلیل نگهداری این مقدار متادون به 10 سال حبس، جزای نقدی و تحمل ضربات شلاق محکوم شد، همچنین به دلیل نگهداری کالای قاچاق به 5 سال حبس تعزیری و پرداخت 10 برابر ارزش کالا مجازات شد. همچنین به دلیل نگهداری از کالاها در محلی غیر بهداشتی، به جریمه نقدی 5 برابر ارزش کالا محکوم شد.

وی در پایان در خصوص اقدام به تبدیل اراضی به باغشهری و واگذاری آن ها به افراد، گفت: در این راستا فردی به نام عبدالله نبی زاده فرد شیرازی با شکایت های متعدد به 11 سال حبس محکوم شد.

خبرنگار: پوریا کشاورز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار