دستگیری نزدیک به 2 هزار نفر کارچاق‌کن در فارس

مردم باید بدانند که چه کسی به بیت المال و اموال دولتی دست درازی می کند

شیراز(پانا) - مقام عالی قوه قضاییه در استان فارس انتشار اسامی مفسدین، را مورد مطالبه مردم دانست که ممکن است برای برخی خوشایند نباشد، گفت: دستگاه قضایی همواره فارق از نقطه نظرات در خصوص مفسدین و بنابر تاکید مقام معظم رهبری با جدیت با مفسدین برخورد خواهد کرد.

کد مطلب: ۸۵۲۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد
دستگیری نزدیک به 2 هزار نفر کارچاق‌کن در فارس

رئیس کل دادگستری استان فارس در جمع خبرنگاران در خصوص این که چرا برخی از احکام مفسدان پس از دو الی سه سال اعلام می شود، اظهار داشت: طبق قانون، تنها زمانی می توان اسامی افراد را فاش کرد که مجازات آن ها نهایی و اجرا شده باشد.

علی القاصی مهر ادامه داد: به دلیل این که امکان برائت در حکم نهایی افراد وجود دارد به همین دلیل نمی توان پس از ایجاد پرونده اسامی افراد را فاش نمود.

وی با بیان این که انتشار اسامی مورد مطالبه مردم است اما خوشایند برخی افراد نیست، عنوان کرد: در بحث برخورد با فساد از هر نوعی و در هر حوزه ای مطرح می شود و به خصوص در مورد کسانی که ممکن است به قدرت های دولتی متصل باشند باعث ایجاد سر و صدا می شود.

او اضافه کرد: همچنین مقام معظم رهبری در بیانات خود بر برخورد با مفسدین همواره تاکید دارند، که در برخورد با مفسدین همواره سر و صداهایی بلند خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس در خصوص این که انتشار نام افراد، موجب بد بینی و یا خوشحالی مردم می شود افزود: مطالبه مردم از ما این است و این درخواست مردم از ما برای این است تا بدانند کسی که به اموال دولتی و بیت المال دست درازی کرده دستگاه قضایی به آن رسیدگی می کند.

القاصی با بیان این که دستگاه قضایی در پیشگیری و برخورد با فساد در مرحله اخر قرار دارد، تاکید کرد: شکل گریر فسا در ادارات به عدم نظارت مدیران باز می گردد و رویکرد مدیران ارشد و مسولین باید برای این که مردم فکر نکنند که عزم و اراده ای در برخورد با فساد نیست، باید به شکل جدی و قاطعانه باشد.

مقام عالی قوه قضاییه در استان فارس گفت: اعلام اسامی سال های گذشته به این معنی نیست که در سال جاری جرمی رخ نداده است، بلکه همچنان پرونده هایی مربوط به سال جاری تشکیل شده که اما احکام قطعی برای آن ها مشخص نشده است، که پس از صدور حکم نهایی آن ها نیز طی ما های آینده به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در روز های گذشته دستگیری برخی کارکنان دولت را در شهرداری ها و ادارات شهرستان ها داشتیم اما چون حکم آن ها قطعیت نیافته از اعلام اسامی آن ها خودداری کرده ایم.

وی با بیان این که دستگاه قضایی گوشش به نقطه نظرات بدهکار نیست، بیان داشت: همواره اعلام کرده ایم که کسانی که ناکارآمد هستند و درنتیجه باعث جرم یا خسارت به بیت المال و اموال دولتی می شوند جهت پیگیری، از سوی ادارات به مراجع قضایی معرفی شوند.

مقام عالی قوه قضاییه در استان فارس از نگاه ویژه دستگاه قضایی در برخورد با موارد امنیتی و مواردی که مخل امنیت و آرامش مردم است خبرداد، و خاطرنشان کرد: طی یکی دو سال اخیر احکامی در خصوص تعرض به نوامیس مردم صادر شده که منجر به اعدام گردیده است.

به گفته رئیس کل دادگستری استان فارس، در سال 95 تعداد 16 نفر در سال 96 تعداد 7 نفر و در سال جاری تا کنون 3 نفر به جرم تجاوز به عنف حکم اعدام آن ها اجرا شده است، همچنین جرم های دیگری نیز در کنار این جرم مرتکب شده اند.

القاصی مهر در خصوص تجاوز به عنف نه نفر به یک خانم تصریح کرد: در یکی از باغات استان فارس که چند خانواده در آن حضور داشته اند نه نفر با ورود به باغ و محبوس کردن مردان حاضر به سه خانم حاضر تعرض نموده اند که به دلیل حفظ آبرو تنها یکی از آن ها اقدام به شکایت کرده است.

وی ادامه داد: در این راستا هر نه نفر تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و پس از دستگیری در شعبه سوم دادگاه کیفری استان با وجود رضایت شاکی به دلیل اهمیت موضوع به مجازات اعدام محکوم شدند که برای اجرا نیز به تایید دیوان عالی کشور رسید، که این افراد حمیدرضا صفایی، عبدالخالق صفایی، علی اکبر حقیقی، بهنام روستایی، احسان صفایی، محمدرضا صفایی، داود زارعی، مهدی زمانی، علیشاه علیان ملقب به علیرضا شاه علی می باشند، که درتاریخ 25 آبان ماه 97 حکم آن ها اجرا خواهد شد.

وی همچنین در خصوص محکوم نمودن افرادی که به عنوان کارچاق‌کن و اعمال نفوذ به خلاف حق در ادارات و دستگاه های قضایی فعالیت می نمودند خبر داد و افزود: از سال 90 تا کنون تعداد 1908 نفر در این راستا دستگیر شده اند که از نام دستگاه قضایی و ادارات سو استفاده کردند.

مقام عالی قوه قضاییه در استان فارس گفت: در سال 94 صفی الدین عبدالهی به جرم ادعای اعمال نفوذ و تحصیل مال به مبلغ 8 میلیارد ریال به 4 سال حبس تعزیری، جزای نقدی و رد اصل مال به صاحب آن محکوم شده است.

القاصی ادامه داد: همچنین به اتهامات ذکر شده در سال 95 سید کاظم حسینی به 3 سال حبس تعزیری و رد مال به صاحب آن به مبلغ 700 میلیون ریال محکوم شد، که در دادگاه تجدید نظر برای این مجرم 16 ماه تخفیف در حبس صادر شد.

همچنین به گفته وی بهنام آدابی نیا مشهور به سید مهدی حسینی به 10 سال و نیم حبس، جزای نقدی و بازگرداندن اموال شاکیان محکوم شد.

وی در پایان از مردم خواست تا با مشاهده چنین مواردی، مراتب را به سامانه تلفنی حفاظت اطلاعات دادگستری، به شماره 1580 اعلام نمایند.

خبرنگار: پوریا کشاورز مؤیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار