معاون وزیر آموزش و پرروش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی:

میزان باسوادی 20 استان کشور بیش از 96 درصد است

زنجان(پانا)-معاون وزیر آموزش و پرروش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی بابیان اینکه 20 استان کشور بالای 96 درصد باسواد دارند،گفت: همچین این رقم در هفت استان 98 و 12 استان نیز بیش از 97 درصد است.

کد مطلب: ۸۴۹۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
میزان باسوادی 20 استان کشور بیش از 96 درصد است

علی باقرزاده روز دوشنبه در حاشیه نخستین یادواره شهدای سوادآموزی استان زنجان و 176 شهید کشور در جمع خبرنگاران افزود: استان های سیستان وبلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، بخش هایی از جنوب کرمان و هرمزگان نیازمند وقت گذاری بیشتری در سوادآموزی هستند.
وی اظهار داشت: سالانه نزدیک به 500 میلیاردریال در استان سیستان و بلوچستان (یک ششم منابع این استان) برای باسوادی هزینه می کنیم اما نرخ باسوادی در بین افراد 10 تا 49 سال در حد 82 درصد و 18 درصد نیز بیسواد در این گروه سنی داریم.
این مسئول، باسوادی در استان هایی همچون یزد، سمنان، البرز و تهران را بیش از 98 درصد اعلام و خاطرنشان کرد: مساله آموزش و توانمندسازی بزرگسالان موضوعی دائمی و مستمر است که تعطیل بردار نیست.
باقرزاده تصریح کرد: یکی از رویکردهای سازمان نهضت سوادآموزی کشور در پنج سال گذشته، برنامه محوری مبتنی بر پژوهش های انجام شده است.
وی اظهار داشت: این پژوهش ها در مقوله های جامعه شناختی، روانشناسی، زمینه سازی برای ایجاد جریانی حمایتی و پشتیبانی، تبلیغ، ترویج و نیاز سنجی در حوزه ریشه کنی بیسوادی است که به تصویب برنامه شورای عالی پشتیبانی رسید و توسط معاون اول رئیس جمهوری به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.
به گفته این مسئول، سالانه هدفگذاری کمی در سازمان نهضت سواد آموزی داریم که حدود فعالیت استان ها در این برنامه تعیین می شود و بر اساس آن بین 480 تا 530 هزار نفر در دوره های سوادآموزی ثبت نام و 200 هزار نفر نیز در فوق برنامه ها شرکت می کنند.
معاون وزیر آموزش و پرروش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: این سازمان برای اتباع خارجی، زندانیان، عشایر، زنان روستایی، افراد زیر 17 سال، اولیای دانش آموزان، معلولان و گروه های مختلفی که نیازهای خاصی دارند، برنامه سواد آموزی دارد.
به گفته باقرزاده، سال گذشته حدود هشت هزار نفر از معلولان تحت پوشش برنامه های سوادآموزی قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه با همه این تلاش ها در پنج سال گذشته نرخ باسوادی 2.85 صدم درصد رشد کرده است، خاطرنشان کرد: این میزان 14 برابر میزان رشد سال های 85 تا90 و سه برابر میزان رشد جهانی سواد آموزی در سالهای 2000 تا 2015 است.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی اعلام کرد: نزدیک به پنج درصد شهروندان 10 تا 49 سال در کشور بیسواد هستند که از نظر کمی 2 میلیون و 600 نفر می شوند.
باقرزاده تاکید کرد: در حال حاضر تلاش می شود این اعداد را خالص سازی کنیم چرا که بخشی از این افراد فاقد سواد اتباع خارجی هستند که باید برنامه خاصی برای آنان تدوین و اجرا شود.
وی افزود: سالانه 25 تا 28 هزار نفر از اتباع خارجی تحت پوشش برنامه های سوادآموزی قرار می گیرند و برای آنها کتاب خاص تولید شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی اظهار امیدواری کرد؛ تاپایان برنامه ششم توسعه بیشتر استان ها را به حد نرمالی در باسوادی برسانیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، از فعالیت حدود 350 مرکز یادگیری محلی در کشور خبرداد و گفت: این مراکز محل توانمندسازی به لحاظ مهارت های پایه سواد، اجتماعی آداب و مهارت های زندگی هستند.
باقرزاده افزود: تا 500 مرکز یادگیری محلی برای سال های آینده هدف گذاری شده و توسعه می یابد تا فعالیت های سوادآموزی از طریق این مراکز انجام شود.
نخستین یادواره شهدای سوادآموزی استان زنجان و 176 شهید کشور با یاد و خاطره شهیدان معلم سوادآموزی حمید حمدی، ابوالفضل پاکراد، جواد گلشنی منفرد، مهدی طهماسبی و فرید دارایی برگزار شده بود.
درپایان این مراسم از خانواده های این شهیدان قدردانی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار