رئیس دفتر یونیسف در ایران:‌ کودکان با نیازهای ویژه با اشکال تبعیض در جامعه مواجه هستند

تهران (پانا) - کارگاه آموزشی سه روزه آموزش کودکان با نیازهای ویژه از سوی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با مشارکت دفتر منطقه‌ای یونیسف، کمیسیون ملی یونسکو و معاونت آموزش ابتدایی در حال برگزاری است.

کد مطلب: ۸۴۹۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس دفتر یونیسف در ایران:‌ کودکان با نیازهای ویژه با اشکال تبعیض در جامعه مواجه هستند

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، این کارگاه سه روزه از پنجم شهریور شروع شده است و تا هفتم همین ماه با همکاری مشترک کمیسیون ملی یونسکو، دفتر یونیسف در ایران و با مدیریت مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، در باشگاه فرهنگیان تهران در حال برگزاری است.

در مراسم افتتاحیه این کارگاه غلامرضا کریمی، قائم‌مقام وزیر و رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: «وزارت آموزش و پرورش بر مبنای سند تحول بنیادین، وظیفه رصد آخرین تجربیات بین‌المللی را دارد، ما باید برای تبادل تجربیات با نظام‌های آموزشی مختلف دنیا پیوسته در حال همکاری و تبادل‌نظر باشیم. از این نظر ما همواره در قالب پرژوه‌های مشترک با سازمان‌های بین‌المللی، دفاتر منطقه‌ای در تهران مانند یونسکو، آیسسکو، یونیسف و دیگر نهادهای سازمان ملل، همکاری می‌کنیم.»

او ادامه داد: «برگزاری این دست کارگاه‌ها، دستاوردهای خوبی را در حوزه آموزش در عرصه بین‌المللی برای ما به ارمغان می‌آورد و متقابلا دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را نیز در این زمینه به دنیا معرفی می‌کند.»

ایران جزو معدود کشورهایی است که به آداب‌المتعلمین پرداخته است

در ادامه این مراسم حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران هم گفت: «ایران در امر آموزش و آموزش فراگیر تجربیات خوبی در عرصه بین‌المللی دارد، جمهوری اسلامی ایران در فراگیرشدن علوم در رشته‌های مختلف، تجارب ارزشمند و حرف‌های گفتنی فراوانی دارد و ما امیدواریم که این کارگاه با رویکرد انتقال و تبادل دانش و تجربه در زمینه آموزش فراگیر بتواند راهگشای مشکلات پیش‌روی کودکان با نیازهای ویژه، خانواده‌ها و معلمان این عزیزان باشد.»

ایوبی افزود: «باید فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی را در این حوزه به خدمت بگیریم، علاوه بر بهره‌گیری از این فناوری‌ها ما حتی می‌توانیم از ظرفیت هنر نیز برای ارتقای آموزش فراگیر استفاده کنیم؛ چراکه ایران در رشته‌های گوناگون، مهد هنر و فرهنگ است و آموزش از مهم‌ترین اهداف در فرهنگ و هنر و تمدن ایرانی و در دین مبین اسلام است. همچنین ما جزو معدود فرهنگ‌هایی هستیم که آداب المتعلمین داریم و به آداب تعلیم و تربیت، آموزش و چگونگی برخورد با معلم، دانش‌آموز، دانشجو، طلبه و… پرداخته‌ایم.»

مریم سلطان‌زاده، سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران نیز از آموزش فراگیر به عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: «یکی از اهداف اساسی این سند، گسترش و تعمیم همه جانبه عدالت آموزشی و تربیتی است. بر مبنای این سند و در ذیل چشم‌انداز ۱۴۰۴، مدرسه به عنوان کانون عرضه خدمات در حوزه تعلیم و تربیت باید ظرفیت پذیرش تفاوت‌های فردی، کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری و پاسخ‌گویی به نیازها و علائق دانش‌آموزان در راستای مصالح و چارچوب نظام اسلامی را داشته باشد.»

او افزود: «در همین زمینه و بر‌اساس تعریف یونسکو، آموزش فراگیر، فرآیند پاسخ‌گویی و پرداختن به نیازهای متنوع تمام یادگیرندگان از طریق افزایش مشارکت در یادگیری و کاهش محرومیت از آموزش و محدودیت در آموزش است.»

کودکان با نیازهای ویژه با اشکال تبعیض در جامعه مواجه هستند

در ادامه مراسم افتتاحیه، ویل پارکس، رئیس دفتر یونیسف هم گفت: «کودکان با نیازهای ویژه کودکانی هستند که با اشکال مختلفی از تبعیض در جامعه مواجه‌اند، این نوع از برخوردها سبب کناره‌گیری این کودکان از جامعه و مدرسه می‌شود؛ در حالی که این کودکان از توان و پتانسیل بالایی برای مشارکت در جامعه و کمک به توسعه آن برخوردار هستند.»

او افزود: «آموزش باکیفیت در جامعه به افراد با نیازهای ویژه کمک می‌کند تا بتوانند به عنوان شهروندانی مؤثر وارد جامعه شده و نگاه‌های تبعیض آمیزی که نسبت به آنها وجود دارد از بین رفته و این کودکان نیز آزادانه در مشارکت‌های اجتماعی، فعالیت داشته باشند.»

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هم توجه به افراد با نیازهای ویژه را که از جوهره انسانی والایی برخوردار هستند، ثمره اندیشه‌های بلند و افکاری درست دانست و گفت: «تغییر نگرش نسبت به این افراد و تعامل درست با آنها از مهم‌ترین اهداف برپایی چنین کارگاهی است که می‌توان از رهگذر این فرصت ارزشمند، چالش‌ها و خلأهایی را که در این خصوص در نظام آموزشی ما وجود دارد، مرتفع و به نتایج مطلوبی دست پیدا کرد.»

معلولیت مشکل فرد نیست مشکل جامعه است

مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز به عنوان آخرین سخنران بخش افتتاحیه این کارگاه گفت: «با اجرای طرح سنجش در کشور تمام ورودی‌هایی که ۶ سال تمام دارند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا شناسایی کودکان با نیازهای ویژه به درستی صورت پذیرد، این ارزیابی‌های پزشکی و آموزشی در اختیار مدارس قرار داده می‌شود تا مدارس نیز بر‌اساس این داده‌ها بتوانند هدایت آموزشی بهینه و درستی را انجام دهند.»

قدمی ادامه داد: «رویکرد ما در آموزش فراگیر این است که معلولیت، مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است و مدرسه نیز به عنوان نمادی از جامعه این کودکان توانمند را باید در کنار دیگر کودکان قرار داده و آموزش دهد؛ از این رو ما باید انعطاف را در همه ابعاد درنظر گرفته و در مناسب سازی محیط و و در تربیت نیروی انسانی بیش از پیش تلاش کنیم.»

او همچنین به واحدهای آموزش تلفیقی در دانشگاه فرهنگیان هم اشاره کرد و گفت: «این دوره‌های آموزشی برای همه دانشجویان معلمی در مقطع ابتدایی در نظرگرفته شده است تا از این رهگذر بتوانند در برخورد با این کودکان مهارت‌آموزی کنند و ما شاهد تعامل بهتر جامعه با این کودکان باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار