حکیم‌زاده: منصفانه نیست وزیری که قصد دارد ایده‌های درست تربیتی را در مدارس عملیاتی کند، کنار بگذاریم

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش استیضاح بطحایی را به دلایل علمی و تربیتی اشتباه دانست و تاکید کرد که منصفانه نیست وزیری را که قصد دارد ایده‌های درست تربیتی را در مدارس عملیاتی کند، کنار گذاشته شود.

کد مطلب: ۸۵۰۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد
حکیم‌زاده: منصفانه نیست وزیری که قصد دارد ایده‌های درست تربیتی را در مدارس عملیاتی کند، کنار بگذاریم

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره دلایل مخالفت خود با استیضاح سیدمحمد بطحایی گفت: «کسی که سکان آموزش و پرورش کشور را در دست می‌گیرد باید دارای اندیشه‌های تربیتی به روز باشد و شجاعت پیگیری این اندیشه‌ها را داشته باشد. در کنار همه این‌ها لازم است که به وضع موجود انتقاد داشته باشد و با پذیرش کمبودها و مشکلات، گامهایی را برای بهبود شرایط بردارد.»

او ادامه داد: «من با استیضاح آقای بطحایی مخالفم چرا که فکر می کنم این سه ویژگی در او وجود دارد. من نه به عنوان معاون ابتدایی آموزش و پرورش بلکه به عنوان دانش‌آموخته رشته علوم تربیتی که جریان‌های تربیتی را رصد می‌کند می‌گویم ایده‌هایی که ایشان پیگیری می‌کنند مربوط به مشکلات اساسی ما در آموزش و پرورش است و او با شجاعت به دنبال راهکار‌هایی است تا آموزش و پرورش را از شرایط فعلی خارج کند.»

حکیم‌زاده درباره همزمان شدن استیضاح با ایام آغاز سال تحصیلی گفت: «بحث همزمانی بازگشایی مدارس با زمان استیضاح مطرح نیست و من به دلایل علمی و تربیتی با این استیضاح مخالفم. به نظر من نه تنها قبل از مهر بلکه بعد از مهر و هر زمان دیگری هم منصفانه نیست وزیری را که قصد دارد ایده‌های درست تربیتی را در مدارس عملیاتی کند، کنار بگذاریم.»

او ادامه داد: «به نفع جریان تربیت در جامعه ما نیست اگر کسی دارای چنین ویژگی‌هایی باشد حتما باید فرصت کافی برای اجرای اندیشه‌های خود داشته باشد تا بتواند اجرای این رویکردها را پیگیری کند. ما هنوز در ابتدای راه هستیم و این فرصت به آقای بطحایی داده نشده است.»

حکیم‌زاده درباره بندهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: «یکی از بندهای استیضاح مربوط به سند تحول بنیادین است. اگر سازمان‌ها و نهادهای بیرونی می‌خواهند کار مفیدی برای آموزش و پرورش انجام دهند، باید به ایجاد بسترهای مناسب برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین کمک کنند.»

او ادامه داد: «برای اولین بار بعد از شش سالی که سند تحول تدوین شده است، یک کار بسیار منظم و برنامه‌ریزی شده در این دوره انجام شده است که نمونه آن تعریف عملیاتی راهکارهایی برای اجرای پیوست‌های مالی و اجرایی برای اجرای سند تحول بنیادین است.»

دستورالعمل پیش‌دبستانی برای توسعه عدالت آموزشی با پیگیری و اصرار آقای بطحایی ابلاغ شد

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به دستاوردهای معاونت دوره ابتدایی در دوره وزارت بطحایی اشاره کرد و گفت: «موضوعی که از نظر معاونت دوره ابتدایی بسیار حائز اهمیت است، توجه وزیر به اهمیت دوران کودکی و دورکردن محیط مدارس ابتدایی از عوامل فشار و اضطراب و استرس است. حمایت ایشان از حذف پیک‌های نوروزی و انجام تکلیف‌های روزانه از جمله اقدامات ایشان در این زمینه است.»

حکیم‌زاده از پیشبرد عدالت اجتماعی در دوره کوتاه وزارت بطحایی خبر داد و گفت: «در بحث مهم عدالت آموزشی و فعالیت وزیر در این حوزه باید بگویم که برای اولین بار از سال 83 تاکنون با پیگیری آقای بطجایی و اصرار ایشان، ما دستور العمل پیش دبستانی‌ها را ابلاغ کردیم. در این دستور العمل تاکید شده است که در راستای توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم و دو زبانه با حمایت دولت، مدارس پیش دبستانی داشته باشیم.»

او ادامه داد: «ما در سال گذشته رشد بسیار خوبی در پوشش پیش‌دبستانی در مناطق محروم داشتیم. در برخی از استان‌های محروم، به پوشش 90درصدی رسیدیم. امسال نیز دو استان محروم کشور را به عنوان هدف انتخاب کردیم که رشد پیش‌دبستانی آنها به 100درصد برسد. یکی دیگر از توصیه‌های وزیر در حوزه پیش‌دبستانی این بود که از نظر مالی به خانواده‌ها فشار وارد نشود و ما از فضای مازاد مدارس دولتی استفده کنیم. همه این‌ها در جهت تحقق عدالت آموزشی است.»

حکیم‌زاده گفت: «پیش‌بینی من به عنوان معاون دوره ابتدایی این است که اگر آقای وزیر با حمایت و همدلی مجلس در سمت خود ابقا شوند، ریل‌گذاری مسیر تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی را که از حافظه محوری به زندگی محوری و ایجاد نشاط و امید، تغییر داده بودند، ادامه پیدا کند.»

بحثی که آقای وزیر در مورد آموزش زبان‌های بومی و محلی بیان کردند این بود که در زبان آموزش دروس در مدارس باید زبان فارسی معیار باشد و این منافاتی با آموزش زبان محلی به دانش‌آموزان ندارد

معاون وزیر آموزش و پرورش در جواب ادعای یکی از نمایندگان مجلس درباره تعطیلی مدارس روستایی گفت: «یکی از نمایندگان محترم ادعا کرده بود که آموزش و پرورش قصد دارد مدارس را در مناطق روستایی و کم جمعیت تعطیل کند. من ادعا را تکذیب می‌کنم. ما با توجه به تاکیدی که وزیر بر پوشش صددرصدی داشتند، حتی مدارس یک نفره و دونفره خود را در مناطق محروم تعطیل نکردیم و برای همه این مدارس نیرو و کادر اجرایی تعریف کردیم. ما در حال حاضر دو میلیون و پانصدهزار دانش آموز در مناطق روستایی داریم و بیشتر 60درصد از مدارس ابتدایی ما، مدارس روستایی هستند.»

حکیم‌زاده درباره توجه بطحایی به حوزه آموزش زبان‌های بومی و محلی در مدارس گفت: «بحثی که آقای وزیر در مورد آموزش زبان‌های بومی و محلی بیان کردند این بود که در زبان آموزش دروس در مدارس باید زبان فارسی معیار باشد و این منافاتی با آموزش زبان محلی به دانش آموزان ندارد. این بحث نه تنها در دوره ابتدایی بلکه در دوره پیش دبستانی با جدیت پیگیری شده است.»

آموزش زبان فارسی و زبان محلی دو مقوله جدا از هم هستند

او ادامه داد: «ما با توجه به انعطاف‌پذیری زیاد دانش‌آموزان در این دوره، در تمامی استان‌های کشور نه تنها زبان محلی بلکه گویش‌ها و لهجه‌ها را نیز به بچه‌ها آموزش می‌دهیم. در اکثر بازدیدهایی که در مناطق مختلف کشور داشتم دیدم که نوآموزان ما طوری آموزش می‌بینند که در کنار زبان فارسی، گویش‌ها و لهجه‌ها را یاد می‌گیرند.»

حکیم‌زاده گفت: «آموزش زبان فارسی و زبان محلی دو مقوله جدا از هم هستند. تاکید وزیر آموزش و پرورش این است که اگر ما این فرصت را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم که زبان معیار فارسی را یاد بگیرد، برای تحقق عدالت آموزشی است و این دانش‌آموز همواره فرصت‌های بیشتری برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر تحصیلی در دوره‌های بعدی زندگی خواهد داشت.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «یکی دیگر از مواردی که آقای وزیر به شکل عملیاتی آن را پیگیری کردند، واگذاری 10 الی 20 درصد از برنامه‌های درسی به مدارس است. امسال در برنامه ویژه مدرسه برای اولین بار دو ساعت از برنامه‌های درسی در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد و یکی از برنامه‌هایی که در این دوساعت می‌تواند اجرایی شود، توجه به اقتضائات محلی و آموزش آداب و رسوم، ادبیات و فرهنگ بومی و محلی است.»

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از تلاش‌های بطحایی برای ایجاد بستر مناسب آموزشی برای دانش‌آموزان اتباع خارجی خبر داد. او گفت: «آقای بطحایی همواره بر حفظ تنوع فرهنگی و توجه به تفاوت‌ها نه تنها برای قومیت‌های ایرانی بلکه برای اتباع دیگر کشورها نیز تاکید داشتند. ایشان در ابتدای سال تحصیلی گذشته مشاور ویژه‌ای برای پیگیری ثبت‌نام اتباع خارجی تعیین و به طور خاص این موضوع را پیگیری کردند. به خاطر دارم آقای وزیر در جلسه‌ای که به همین منظور برگزار شد گفت که حق آموزش مانند حق تنفس است و ما همانطور که نمی‌توانیم انسان‌ها را از نفس کشیدن محروم کنیم، حق نداریم هیچ دانش‌آموزی با هر ملیتی را از حق آموزش نیز محروم کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار