رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش خبر داد

تدوین لایحه امور رفاهی معلمان در حال انجام است

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از انجام مطالعه ای برای تدوین لایحه حقوقی امور رفاهی معلمان در این پژوهشگاه خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۹۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
تدوین لایحه امور رفاهی معلمان در حال انجام است

فرهاد کریمی در نشست خبری که صبح امروز در نمایشگاه دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز برگزار شد گفت: «پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سال 83 از محل تجمیع پژوهشکده‌های قبلی راه‌اندازی شد و بعد از یک دوره فعالیت در سال 90 در سازمان پژوهش ادغام شد. در این پژوهشگاه 4 پژوهشکده تعلیم و تربیت، کودکان استثنایی، برنامه‌ریزی درسی و خانواده در حال فعالیت هستند. همچنین دو مرکز پژوهشی یکی درباره پروژه تیمز و پرلز و دیگری هم در تبریز درباره آموزش و پرورش دو زبانه داریم و غیر از این‌ها 15 گروه پژوهشی مصوب در حوزه‌های بهداشت، علوم، فنی‌و‌حرفه‌ای، خانواده، مشاوره، آموزش کودکان استثنایی و غیره فعالیت می‌کنند. 40 عضو هیات علمی رسمی و کارشناس با ما همکاری می‌کنند و 4 فصلنامه علمی پژوهشی در زمینه تعلیم و تربیت، کودکان استثنایی، خانواده و پژوهش و تربیت اسلامی منتشر می‌کنیم.»

او ادامه داد: «پژوهشگاه دبیرخانه حوزه تحقیقات کرسی‌های نظریه‌پردازی است و در چارچوب وظایف ما چندین فعالیت کلی شامل پشتیبانی پژوهش و تعیین راهکارهای سندتحول را برعهده داریم. در حال حاضر بیش از 25 پژوهش در حوزه اجرای این فعالیت‌ها داریم که همگی به دنبال اجرائی‌کردن راهکارهای سند تحول بنیادین است. البته کارگروهی هم تشکیل شده است تا با استفاده از یافته‌های این پژو هش‌ها یک کاربست قوی‌تر را به کار بگیریم.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: «ما در پژوهشگاه تلاش می‌کنیم به پژوهش رونق بدهیم چون این پژوهش‌ها حاصل ماه‌ها و سال‌ها دقت و تفکر پژوهشگران است، هدف ما این است که پژوهش قدر ببینید و پژوهشگر به صدر بنیشند که مطمئنا اگر پژوهش را درکشور جا بیاندازیم تحولات مهمی اتفاق می‌افتد. پژوهش تضمین‌شده می‌تواند زمینه تولید علم نافع باشد که ما به این حوزه بسیار اهمیت می‌دهیم. ما حتما پژوهش‌هایی را وارد فرایند آموزش و پرورش می‌کنیم که استاندارد باشند و مهمتر از همه بحث مسئله‌یابی و اولویت‌یابی در پژوهشگاه مدنظر قرار گرفته و فرایندهای آن تهیه شده است.»

کریمی به برنامه‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اشاره کرده و گفت: «امسال برای اولین بار ایران به مطالعات تالیس یعنی پیمایش تدریس و یادگیری پیوسته است و حتی می‌خواهیم در ایران هم آن را به صورت ملی اجرا کنیم. همچنین مطالعات تدوین لایحه حقوقی امور رفاهی معلمان در حال انجام است و ما خواسته‌ایم که ایران به شبکه پیمایش منطقه آسیا و اقیانوسیه ملحق شود و کارگروه ویژه‌ای را هم تشکیل داده‌ایم تا درباره نتایج این مطالعات به صورت جدی کار کنیم. در کارگروه دیگر ما درباره نتایج مطالعات پروژه تیمز و پرلز معاونان وزیر را دور خود جمع کرده‌ایم و در حوزه ریاضی و علوم و سواد خواندن قرار است نتایح مطالعات را وارد سیستم کنیم. غیر از این‌ها کارگروه دیگری هم برای پشتیبانی از راهکارهای سندتحول تشکیل شده است. ما به حضور و نقش بهره‌بردار در پژوهش بسیار معتقد هستیم و در پژوهشگاه این را عملی کرده‌ایم.»

او در ادامه گفت: «علاوه بر 15 گروه پژوهشی پژوهشگاه 10 کارگروه خاص هم بر روی موضوعاتی مانند مطالعات زنان، پوشش تحصیلی، افت تحصیلی، آموزش فراشناختی، هویت و تربیت و اخلاق کار می‌کنند.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره پروژه‌های اتمام شده و در حال انجام این پژوهشگاه گفت: «از دی ماه که من در پژوهشگاه مشغول شدم 9 پژوهش تمام شده است و در حال حاضر 30 پروژه در دست اجرای مصوب داریم. 19 پژوهش هم در دست بررسی است و در حال تدارک شرایط اجرای 25 پژوهش دیگر هم هستیم. در مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش بندی وجود دارد که باید پژوهشگاه در دو سال این مصوبه را ارزشیابی و به شورا گزارش دهد. در سال 93 شورای عالی از ما خواست تا پژوهشی درباره سایر شیوه‌های پذیرش دانش‌آموزان در مدارس سمپاد انجام دهیم. پذیرش سمپاد در دنیا روش‌های متفاوتی دارد و در ایران نیز تدابیری برای این مهم در نظر گرفته شده است. ما همچنین در حال اصلاح ساختار پژوهشگاه هستیم تا بتوانیم تحولات مهمی را رقم بزنیم. همچنین سه پروژه جدید شورای عالی آموزش و پرورش یعنی طرح جامع ستاد اقامه نماز و دو مورد دیگر را هم در دست اجرا داریم که امیدوارم تا پایان سال کارهای آنها هم انجام شود.»

او بودجه این پژوهشگاه را 9 میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام کرد و گفت : «در سال گذشته 75 درصد بودجه تخصیص پیدا کرد.»

کریمی جدی نگرفتن پژوهش را یکی از چالش‌های اساسی دانست و گفت: «بخش پژوهش به عنوان بخشی که قرار است به تصمیم‌گیری کمک کند باید بتواند همه جانبه به پژوهش بپردازد، اما مهمترین چالش ما توجه‌نکردن به یافته‌های پژوهشی در برخی از جاها است. ما باید به ماهیت تعلیم و تربیت توجه کنیم و جایگاه آن را در کشور فراغ کنیم، ما شاهدیم که آموزش و پرورش به عنوان یک فرایند جامعه‌ساز آن جایگاهی که باید در عرصه کشور داشته باشد را ندارد. در حالیکه آموزش و پرورش باید در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی نقش خود را ایفا کند و ما هنوز تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پایان درباره اینکه آیا پژوهش تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس در این پژوهشگاه انجام شده است یا نه گفت: «گویا قبلا در این پژوهشگاه کاری درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها انجام شده است که از نظر من پژوهش نبوده و صرفا یک نظرسنجی صورت گرفته است. ما نباید برخی از موضوعات را مثل ساعات آموزشی و برنامه درسی به نظرسنجی بگذاریم. نتایج مطالعات ملی و بین المللی نشان می‌دهد که از سال 90 به بعد ما دچار افت تحصیلی شده‌ایم. پنجشنبه‌ها را تعطیل کردیم بدون اینکه به فکر جبران آن ساعات کم شده در بقیه ایام هفته باشیم. این تعطیلی صرفا یک موضوع اجرایی یا پژوهش نیست و اساسا برخی از موضوعات آموزش و پرورش چون با زندگی مردم سرو کار دارد باید درباره آنها با ملاحظه همه اجزا و اعضا نخبگانی تصمیم‌گیری کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار