انتقاد سازمان نظام پرستاری از طرح ایجاد رشته «مراقبت سلامت»

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری: به جای ایجاد رشته جدید برای پرستاران بیکار اشتغال ایجاد کنید

تهران (پانا) - قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری با انتقاد از ایجاد رشته «مراقبت سلامت» گفت برای ایجاد این رشته دانشگاهی نظر سازمان نظام پرستاری اخذ نشده است و ایجاد آن موجب تنش میان جامعه دانشجویان پرستاری شده است.

کد مطلب: ۸۴۸۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد سازمان نظام پرستاری از طرح ایجاد رشته «مراقبت سلامت»

محمد شریفی مقدم، در گفت‌وگو با پانا با انتقاد از طرح ایجاد رشته «مراقبت سلامت» در وزارت بهداشت، گفت: پرستاری در دنیا محور نظام سلامت است و پرسنل پرستاری با تحصیلات تخصصی و با مهارت خود می‌توانند، نیازهای مراقبتی بیماران را تأمین کنند. حال اینکه نتایج پژوهش شورای بین‌المللی پرستاران نشان می‌دهد که ایجاد سطوح پرستاری نامناسب و غیر حرفه‌ای خطر و ریسک مراقبت‌ها را افزایش می‌دهد، عوارض بیشتری بر بیمار تحمیل می‌کند و باعث افزایش خسارات جبران‌ناپذیر به بیماران می‌شود و در مقابل، سرمایه‌گذاری بر سطوح مطمئن و موثر باعث پیشگیری از خسارات بیماران، کاهش مدت زمان بستری و کاهش هزینه‌ها خواهد بود.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه رشته «مراقبت سلامت» هنوز در دفترچه کنکور درج نشده است، افزود: وزارت بهداشت به بهانه کمبود نیروی پرستاری، ایجاد رشته «مراقبت سلامت» را مطرح کرده است و باید گفت که ایجاد این رشته مغایر با علم روز دنیا و سیاست‌های شورای بین‌المللی پرستاران است. درست است که ما کمبود نیروی پرستاری داریم اما اکنون 20 هزار نیروی پرستار بیکار در کشور داریم، بنابراین وزارت بهداشت باید به جای ایجاد رشته‌های غیرکارشناسی، موانع جذب و استخدام پرستاران را برطرف کند.

وی با تأکید بر اینکه نباید به بهانه کمبود پرستار، موجب تنش و افزایش هزینه در جامعه پرستاری شد، گفت: ایجاد رشته «مراقبت سلامت» یکی از مواردی است که بدون پشتوانه کارشناسی مطرح شده است و برای ایجاد این رشته باید نظر سازمان نظام پرستاری نیز اخذ می‌شد که این امر صورت نگرفته است که این موضوع زمینه را برای تنش در جامعه دانشجویان پرستاری فراهم کرده است.

شریفی‌مقدم خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما به وزارت بهداشت این است که ابتدا زمینه جذب فارغ‌التحصیلان بیکار را فراهم کند و سپس با ایجاد جذابیت‌های لازم، کادر پرستاری موجود را حفظ کند و در نهایت اگر خواست رشته‌ای در زمینه پرستاری ایجاد کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار