درراستای کمک به حل مشکلات اقتصادی؛

حمایت از کالای داخلی در اردبیل شتاب می گیرد

اردبیل (پانا) - درراستای کمک به حل مشکلات اقتصادی پویش حمایت از کالاهای داخلی در استان اردبیل راه افتاده است.

کد مطلب: ۸۴۶۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد
حمایت از کالای داخلی در اردبیل شتاب می گیرد

در حالی که اعمال تحریم های خارجی برای فشار اقتصادی به مردم ایران ادامه دارد، همدلی مردم برای استفاده از تولیدات داخلی می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی را حل کند .
در سالهای گذشته عواملی مانند کم توجهی به فرهنگ سازی برای اولویت دادن به استفاده از کالاهای داخلی ، ضعف نظارت ها در مقابله با قاچاق و واردات بی رویه ، موجب افزایش گرایش به مصرف کالاهای خارجی شده بود .
استفاده از کالاهای داخلی به معنای افزایش اشتغال داخل کشور است و در زمان تحمیل جنگ اقتصادی از طرف دشمن ، ترجیح دادن کالاهای تولید داخل اهمیت بیشتری پیدا می کند .

استاد جامعه شناسی دانشگاه های اردبیل با اذعان به اینکه فرهنگ سازی برای ترجیح دادن خرید کالاهای داخلی باید از کودکی آغاز شود می گوید: در صورت نهادینه شدن فرهنگ درست ، فرد در سنین جوانی و بلوغ می تواند با درایت و آگاهی کالای مصرفی خود را انتخاب کند .
سعید صدقی در عین حال بر ضرورت حمایت دولت از تولید کالاهای باکیفیت در داخل کشور تاکید می کند و می افزاید: اگر کالای ایرانی باکیفیت باشد ، مردم خود به خود به خرید آن ترغیب می شوند .

پشتیبانی از کالاهای داخلی فقط شامل مرحله تولید نیست بلکه خرید این محصولات مهمترین رکن حمایت است .
استاندار اردبیل می گوید :نقش بازاریان و اصناف در رشد و توسعه تولیدات ملی و استانی کلیدی است .
اکبر بهنام جو می افزاید: در صورتی که بازاریان کالای داخلی را به فروش رسانند در گسترش فرهنگ استفاده از تولید داخل تاثیرات قابل توجهی بر جای خواهند گذاشت .
وی تاکید می کند: اصناف و بازاریان یکی از مهمترین زنجیره های عرضه محصول به مصرف کننده و از تاثیر گذارترین اقشار در شکل دهی به فرهنگ مصرفی جامعه هستند .
یکی از فروشندگان لباس در اردبیل می گوید: بازاری جماعت جنس خود را بر مبنای درخواست مشتری جور می کند و اگر کالای داخلی کیفیت و تبلیغات مناسب داشته باشد و به اصطلاح مشتری پسند باشد، ما هم راغب هستیم .
این فروشنده تصریح می کند: بنده به عنوان بک فروشنده علاقه زیادی دارم تا کالای ایرانی بفروشم اما لازمه آن افزایش رغبت خریداران به کالای ایرانی است که این امر نیازمند حمایت همه‌جانبه است .
با وجود آنکه در مورد برخی کالاها ، تولیدات داخلی در مقایسه با مشابه خارجی کیفیت پایین تر دارند ، اما گاهی دیده شده است که فروشندگان در حق کالاهای باکیفیت داخلی احجاف می کنند .
علی امیرزاده از دانشجوی اردبیلی می گوید: برخی بازاریان با ترفندهای مختلف مردم را از خرید کالای ایرانی دلسرد می کنند و به جایش کالاهای خارجی را تبلیغ می کنند چرا که اغلب آن ها معمولا قاچاق می شوند و سود بیشتری برای فروشنده دارند .
وی تصریح می کند: دو سال قبل کفش تولید داخلی برای ورزش و پیاده روی خریدم که بسیار باکیفیت از آب درآمد. چندی پیش برای خرید دوباره از همان محصول به یکی از مغازه ها سر زدم و از لحن فروشنده متوجه شدم سعی دارد با بدگویی غیر مستقیم ، مرا به خرید کفش هایی که خارجی بودند ترغیب کند .
یک تولید کننده پوشاک هم می گوید افرادی که منافع خود را در واسطه گری می بینند اجازه رشد به تولید کننده داخلی نمی دهند .
فرهاد حقی می افزاید: بنده به عنوان تولیدکننده پوشاک با مشکلات زیادی روبه‌رو هستم ولی انتظار دارم مسئولان برای حل مشکلات چاره اندیشی کنند .
این تولیدکننده ادامه می دهد: تولیدکنندگان کالای داخلی با مشکلاتی مانند عدم ارائه تسهیلات ارزان قیمت ، مشکلات اداری و عرضه و بازاریابی روبه‌رو هستند که انتظار داریم به عنوان تولیدکننده مورد حمایت قرار بگیریم و با انگیزه بیشتر کالای ایرانی تولید کنیم تا مردم کالای ایرانی بخرند .

به دنبال نامگذاری سال 97 به عنوان سال « حمایت از کالای ایرانی» ، اواسط فروردین ماه گذشته مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل از ابلاغ بخشنامه خرید کالای ایرانی به دستگاههای اجرایی استان خبر داد و گفت : هیچگونه پرداختی برای خرید کالای خارجی در دستگاههای اجرایی استان اردبیل که دارای تولید مشابه داخلی هستند صورت نخواهد پذیرفت .
هاشم مظفری همان زمان اعلام کرد مصوبه هیئت وزیران با موضوع ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای تولید مشابه داخلی ، به مسئولان مالی دستگاه های اجرایی استان ابلاغ و فهرست کالاها اعلام شده است .
اکنون با گذشت نزدیک به پنج ماه از سال جدید، رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل از تشکیل پویش حمایت از کالای ایرانی در استان خبر می دهد و می گوید: این پویش با دو رویکرد اصلی خرید کالاهای داخلی و همچنین حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استان تشکیل شده است .
سید حامد عاملی با یادآوری اینکه فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای استقرار و فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی از مهم‌ترین الزامات حمایت از کالای ایرانی است می افزاید: بستر لازم برای ارتقای تولید و افزایش اشتغال پایدار در واحدهای تولیدی فراهم ‌شده است که انتظار می رود مردم و دستگاه های اجرایی با الویت دادن به خرید تولیدات داخلی این فرایند را تکمیل کنند .

مدیر عامل شهرک های صنعتی استان اردبیل هم با خاطرنشان کردن اینکه افزایش قیمت ارز فرصت مناسبی برای کاهش واردات کالاهایی مثل پوشاک و رونق تولید داخلی ایجاد کرده است می افزاید: طرح ملی تولید پوشاک در مناطق روستایی همزمان با 5 استان کشور در استان اردبیل هم اجرا می شود .
علی نظری ادامه می دهد: در این طرح حدود 700 میلیارد ریال در مناطق روستایی استان سرمایه گذاری خواهد شد که 90 درصد آن از طریق تسهیلات بانکی تامین می شود و 50 درصد سود این تسهیلات بصورت یارانه از طرف دولت در اختیار بانک عامل قرار گرفته است .
کارشناسان می گویند: دولت باید ضمن مقابله با قاچاق و وارادات بی رویه کالاهای خارجی ، از تولید ملی صادرات محور حمایت کند . به همین منظور لازم است همزمان با اجرای دستورالعمل های حمایتی ویژه ، کنترل دقیقی برای افزایش کیفیت کالای ایرانی اعمال شود و مهمتر از همه خود مسئولان در استفاده از کالای داخلی پیشقدم شوند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار