درگفت ‌وگو با پانا

رئیس انجمن قطعه‌سازان: امکان افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شده وجود ندارد

مابه‌التفاوت نرخ ارز قطعات وارداتی پرداخت نشود خط تولید خودروسازان متوقف می‌شود

تهران (پانا) - رئیس انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه امکان افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شده وجود ندارد می‌گوید هیات وزیران درباره پرداخت یا پرداخت‌نشدن مابه‌التفاوت نرخ ارز قطعات وارداتی خودرو تصمیم می‌گیرد و اگر در این زمینه تصمیمی اتخاذ نشود تولید خودرو متوقف می‌شود.

کد مطلب: ۸۴۵۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس انجمن قطعه‌سازان:  امکان افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شده وجود ندارد

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با پانا با اشاره به برگزاری جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی با قطعه‌سازان تصریح کرد:‌ در این نشست موضوع‌های متعددی مطرح شد که یکی از آنها بحث پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز بود. در جلسه بعدی که با حضور پنج وزیر اقتصادی برگزار شد، مقرر شد هیات وزیران در نشست امروز درباره پرداخت مابه‌التفاوت به قطعه‌سازان تصمیم‌گیری کند.

نجفی‌منش خاطرنشان کرد: به دنبال اعلام خبر اعمال مجدد تحریم‌ها برعلیه ایران قطعه‌سازان نسبت به واردات و ثبت سفارش اقدام کردند و حدود 2 و نیم میلیارد دلار قطعه ثبت سفارش و وارد شده است که حدود یک میلیارد آن با ارز 4200 تومانی ترخیص شده است اما ترخیص مابقی آن منوط به تصمیم‌گیری درباره پرداخت مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی و ارز بازار ثانویه است.

خودروهای پیش‌فروش شده امکان قانونی برای افزایش قیمت ندارند

وی عنوان کرد:‌ بسیاری از خودروها پیش‌فروش شده است و اگر هیات وزیران با پرداخت مابه‌التفاوت را مصوب نکند قیمت خودرو باید حدود 80 درصد افزایش یابد که به دلیل پیش‌فروش شدن امکان افزایش قیمت برای خودروسازان وجود ندارد و این احتمال وجود دارد که تولید خودروهای پیش‌فروش شده متوقف شود.

رئیس انجمن قطعه‌سازان با اشاره به نامساعد بودن وضع صنعت قطعه‌سازی داخلی خاطرنشان کرد:‌ شورای رقابت در نرخ‌گذاری خودرو در کشور مداخله می‌کند به همین دلیل خودروسازان نیز قادر به تعدیل نرخ قطعات تولیدی قطعه‌سازان نیستند و این موضوع در کنار پرداخت‌نشدن نقدی به قطعه‌سازان موجب شده است تا تولید قطعه در کشور وضع مطلوبی نداشته باشد.

کمبود نقدینگی در واحدهای قطعه‌سازی

وی ادامه داد:‌ به جای پرداخت نقدی یا یک ماهه خودروسازان در پرداخت‌های متعدد و گاه چندماهه وجه قطعه‌سازان را پرداخت می‌کنند که فشار بسیار سنگینی بر روی قطعه‌سازان وارد می‌شود. از سوی دیگر حد اعتباری قطعه‌سازان نیز محدود است درحالی که باید هریک از شرکت‌های خودروساز قادر باشند اعتبارات خود را 10هزار میلیارد تومان افزایش دهند.

نجفی‌منش با بیان اینکه باید توجه داشت که قطعه‌سازان اکنون در وضع تحریم قرار دارند، تصریح کرد:‌ در وضع کنونی نباید تحریم‌های داخلی به تولید و تجارت تحمیل شود و باید تلاش شود تا چرخ صنعت به حرکت درآید.

مردم توان خرید برای افزایش قیمت را ندارند

رئیس انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه خودروسازان از نظر قانونی امکان افزایش قیمت برای خودروهای پیش‌فروش شده را ندارند، اظهار کرد:‌ خودروسازان کشور با زیان مواجه هستند وبه طور مثال شرکت خودروسازی سایپا سال گذشته با زیان همراه بود و افزایش قیمت خودرو نیز توان خرید مردم را کاهش می‌دهد.

وی اظهار امیدواری کرد هیات وزیران تصمیم پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز را تعدیل کند و تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه امروز اتخاذ خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار