درگفت‌وگو با پانا:‌

نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان: از ظرفیت‌های دیپلماسی سیاسی و اقتصادی برای باقی ماندن خودروسازان دنیا در ایران استفاده شود

تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با تاکید براینکه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی باید به یاری برجام بیاید ،می‌گوید هیچ یک از شرکت‌های خودروسازی تاکنون تصمیمی برای خروج از ایران نداشته‌اند و می‌توان با استفاده از ظرفیت‌هایی که تاکنون مورد استفاده واقع نشده است آنها را در ایران نگه داشت.

کد مطلب: ۸۲۶۹۳۳
لینک کوتاه کپی شد
نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان: از ظرفیت‌های دیپلماسی سیاسی و اقتصادی برای باقی ماندن خودروسازان دنیا در ایران استفاده شود

محمدرضا نجفی‌منش درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا، اظهار کرد: خودروسازان خارجی اعلامی مبنی بر خروج از ایران و قطع همکاری با شرکت‌های خودروساز نداشته‌اند.

وی افزود: تحریم‌های آمریکا برای اقتصاد کشور جدی است و باید تمهیداتی اندیشیده شود تا صنایع کشور از گزند آسیب‌ها در امان بماند.

ارایه پیشنهادات تولیدکنندگان قطعات خودرو به خودروسازان و دولتی‌ها

نجفی‌منش با اشاره به تشکیل کارگروهی در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مقابله باتحریم‌ها اظهار کرد: از سوی قطعه‌سازان چهار پیشنهاد شامل دو پیشنهاد به مسئولان و دو پیشنهاد به خودروسازان ارایه شده است.از خودروسازان درخواست شده است تا پول قطعه سازان را به موقع به آنها ارایه دهند تا آنها پول کافی برای خرید مواد اولیه دراختیار داشته باشند و از سوی دیگر قیمت‌ها در راستای افزایش قیمت تعدیل شود.

قیمت قطعات خودرو باید تعدیل شود

وی با بیان اینکه تمامی عوامل تاثیرگذار بر قیمت تمام‌شده قطعات خودرو افزایش یافته است، تصریح کرد: افزایش 54 درصدی دستمزد، 75 درصدی مواد اولیه و 20 درصدی هزینه‌های سربار از جمله مواردی است که در مقایسه با ابتدای سال 95 به تولید قطعات خودرو درکشور افزوده شده است و در این راستا شرکتهای خودروساز باید نسبت به تعدیل قیمت اقدام کنند.

شورای رقابت منحل شود

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان خاطرنشان کرد:‌ شرکت‌های خودروساز به دلیل اعمال نظر شورای رقابت مجاز به افزایش نامتعارف قیمت خودرو نیستند و قدم نخست آن است که این شورا در کشور منحل شود به این دلیل که تولید خودرو در ایران انحصاری نبوده و رقابت میان شرکت‌های خودورساز برقرار است.

انحصاری در صنعت خودرو نداریم

وی با تاکید براینکه با وجود واردات و شرکت‌های متعدد خودروسازی دیگر انحصاری در زمینه تولید خودرو در کشور وجود ندارد،‌اضافه کرد:‌ رقابت میان شرکت‌های خودروساز رقابتی سالم و شفاف است و اینگونه نیست که به طور مثال ایران خودرو مانع فعالیت گروه خودروسازی بهمن شود.

نجفی‌منش کیفیت قطعات تولیدی قطعه‌سازان داخلی را مثبت ارزیابی کرد و اظهار کرد:‌ به دلیل پلت‌فرم قدیمی شرکت‌های خودروسازی ممکن است برخی از تولیدات با نقایصی همراه باشند اما بسیاری از تولیدات داخلی نیز هستند که کیفیت مطلوب دارند و قطعات آن نیز در داخل کشور تامین می‌شود که نمونه ان تندر90 است.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان عنوان کرد:‌ خودروهای قدیمی باید از رده تولید خارج شوند و خودروهای جید با کیفیت‌های مطلوبتر جایگزین انها شود.

80 درصد قطعات خودرو از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود

وی اضافه کرد:‌ برآورد کلی ما این است که 80 درصد قطعات مورد نیاز صنایع خودروسازی کشور از محل تولیدات داخلی و 20 درصد از محل واردات تامین میشود.

نجفی منش در پاسخ به این پرسش که برخی اظهارنظرها مدعی هستندکه قطعه‌سازان به دلیل قیمت تمام شده مناسبتر قطعات خارجی را به نام قطعات تولید داخل به فروش می‌رسانند، اظهار کرد: هرکس در این زمینه اسناد و مدارکی دارد می‌تواند ان را ارایه دهد اما واقعیت این است که این اظهارات تنها در حد ادعاست.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان درباره نقش دیپلماسی سیاسی در باقی‌ماندن شرکت‌های اروپایی در برجام اظهار کرد:‌ درجلساتی که با معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه برگزار شد است نقطه نظرات تولیدکنندگان ارایه شده است که البته قابل انتشار برای عموم نیست.

دیپلماسی سیاسی و اقتصادی باید به کمک برجام بیاید

وی افزود: اگر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی به کمک برجام نیاید شرایط اقتصادی کشور می‌تواند با دشواری‌هایی همراه شود و طبیعی است با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی اقتصاد ایران به باقی ماندن شرکت‌ها در برجام نیازمنداست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار