حمیده زر‌آبادی*

ایجاد انگیزه برای مدیران میانی

طرح اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی منتظر رای شورای نگهبان است؛ قانونی که در صورت تصویب می‌تواند با ایجاد انگیزه در میان کارشناسان و مدیران میانی باعث ایجاد نگرشی جدید در مدیریت شود.

کد مطلب: ۸۴۵۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد

در حال حاضر افرادی که بازنشسته می‌شوند می‌توانند مجددا دعوت به کار شوند، این موضوع مشکلاتی در پی دارد؛ از جمله اینکه افرادی که بازنشسته هستند رزومه خوبی دارند و افراد جدید در این زمینه با آنها مقایسه می‌شوند و در نتیجه امکان اینکه بتوانند مسوولیتی را بپذیرند کمتر می‌شود و افراد در لایه‌های میانی انگیزه برای ارتقا در شغل‌شان را از دست می‌دهند.

در اصلاحی که بر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان صورت گرفت، این محدوده کوچک در نظر گرفته شده است؛ به‌طوری که هر دستگاه در حوزه خود می‌تواند به میزان محدود از بازنشسته‌ها در همان پست‌هایی که قبلا در اختیار داشتند، استفاده کند. این طرح قدمی است برای اینکه شاهد تغییراتی در مدیریت کشور باشیم. ایجاد انگیزه در افرادی که در مدیریت‌های میانی هستند یا کارشناسانی که امکان ارتقای شغلی پیدا می‌کنند، یکی از نقاط قوت این طرح است. البته در این طرح به این موضوع که چه افرادی جایگزین خواهند شد، پرداخته نشده است و تنها به این امر اشاره دارد که نباید از بازنشسته‌ها در مدیریت‌های اجرایی استفاده شود.

طبیعی است که به جای کسانی که مشمول این قانون می‌شوند، معاونان و کسانی جایگزین می‌شوند که صاحب صلاحیت هستند و در حال حاضر در همان دستگاه و سازمان مشغول به کار هستند و همین باعث می‌شود که تغییر نگرشی در مدیریت ایجاد شود. قاعدتا افرادی که سنوات خدمت کمتری دارند و به دلیل اینکه با افراد باتجربه مقایسه می‌شوند و این فرصت را پیدا نمی‌کردند که در مدیریت کلان کشور نقش داشته باشند، این فرصت را پیدا خواهند کرد و میانگین سنی مدیریت هم در نتیجه این طرح تغییر خواهد کرد. در مدیران میانی و پایه و کارشناسان، افراد جوان و با‌انگیزه‌ای هستند که با اجرای این طرح منعی برای حضورشان وجود نخواهد داشت و می‌توانند در عرصه رقابت شرکت کنند و با توجه به توانمندی خود این پست‌ها را احراز کنند.

در مورد تصویب این طرح در شورای نگهبان از آنجا که معمولا شورای نگهبان از نظر فقهی و شرعی و مغایرت‌های قانونی در مورد طرح‌ها و لایحه‌ها اظهارنظر یا با تصویب آن مخالفت می‌کند اما هیچ‌کدام از این ممنوعیت‌ها در قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها وجود ندارد، به همین دلیل بعید است که این طرح از سوی شورای نگهبان رد شود.

منبع: اعتماد

*چهره سیاسی اصلاح طلب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار