در نشست اولین جشنواره انتخاب پایان‌نامه‌های برتر حقوق شهروندی

منشور حقوق شهروندی عصاره ای از حقوق ملت در قانون اساسی است

نوروزی: دولت تدبیر و امید پیشگام در تدوین حقوق شهروندی

تهران (پانا) - دستیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور شهروندی منشور حقوق شهروندی را عصاره‌ای از حقوق ملت در قانون اساسی دانست که در ابعاد و حوزه‌های تفصیلی‌تر بیان شده و ساز و کارهایی اجرایی برای اجرای منشور قرار داده شده است.

کد مطلب: ۸۴۴۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد
منشور حقوق شهروندی عصاره ای از حقوق ملت در قانون اساسی است

فریدون جعفری در نشست اولین جشنواره انتخاب پایان‌نامه‌های برتر حقوق شهروندی که در سالن کنفرانس‌های روزنامه ایران برگزار شد با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: «اطلاع‌رسانی و بالا بردن شفافیت عمومی و رسم امانت‌داری برای بالا بردن آگاهی جامعه اصل اساسی حقوق شهروندی است.»

او افزود: «اگر مردم متوجه حقوق خود باشند و با حق خود آشنایی پیدا کنند این آشنایی با حقوق مقدمه‌ای برای گرفتن حق است.»

دستیار وزیر علوم تحقیقات و فناوری در امور شهروندی ادامه داد: «منشور حقوق شهروندی عصاره‌ای از حقوق ملت در قانون اساسی است که در ابعاد و حوزه‌های تفصیلی‌تر بیان شده است.»

او تصریح کرد:‌ «شاخص‌های 22گانه منشور حقوق شهروندی که برگرفته از اصل سوم قانون اساسی است و اصول حق ملت در آن بیان شده است و حدود 23 اصل در آن وجود دارد.»

جعفری تصریح کرد: «در منشور ساز و کارهایی اجرایی برای اجرای منشور قرار داده شده است و تکالیفی را بر عهده دستگاه‌های مربوط از جمله وزارت علوم در نظر گرفته شده است. خوشبختانه با ارتباط خوب وزارت علوم پیشنهاد ارزشمند پایان‌نامه‌های برتر حقوق شهروندی در نشست تیرماه وزیر علوم مطرح شد که بلافاصله بعد از این نشست نامه‌نگاری‌های متعددی در حوزه حقوق شهروندی، از سوی وزارت علوم با دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با 22 سرفصل منشور حقوق شهروندی انجام شد. در مجموع 637 پایان‌نامه و رساله دکترا در زمینه سرفصل‌های حقوق شهروندی گزارش شد که از سال 95 حدود 606 پایان‌نامه در کارشناسی ارشد و 22 پایان‌نامه در مقطع دکترا و 1 الی 2 پایان‌نامه هم در مقطع دکترای حرفه‌ای وجود دارد.»

او ادامه داد: «در حوزه حقوق بشر نیز 2366 پایان‌نامه کارشناسی ارشد و 158 رساله دکترای تخصصی وجود دارد. با توجه به خیل عظیم پایان‌نامه‌ها تیم و کارگاه قوی از داوران و اعضای هیات علمی انتخاب شدند‌. داورانی که می‌توانیم به‌صورت اکادمیک در حوزه حقوق شهروندی در حوزه‌های ستادی استانی از آنها بهره ببریم.»

مدیرکل رسیدگی به شکایات و نظارت بر عملکرد وزارت علوم افزود: «با توجه به موج مثبتی که این حرکت داشته است یک پویش علمی در پارامترهای ذکر شده در حقوق شهروندی آغاز شده است و تمام دانشگاه‌های مرتبط کشور درگیر این موضوع شدند.»

او ادامه داد: «هدف ما پایان‌نامه‌های برتر 10 سال اخیر است که کارهای دفاع آن‌ها صورت گرفته و نمره دریافت کرده‌اند یعنی تمام پایان‌نامه‌هایی که تا پایان یکم تیرماه سال 97 دفاع شدند و نمره دریافت کرده‌اند مشمول این جشنواره می‌شوند. پیش‌بینی ما این است که روز 29 آذر ماه هم‌زمان با رونمایی از منشور حقوق شهروندی با حضور مقام‌های کشوری جشنواره از پایان‌نامه‌های برتر تقدیر کنیم. در صورتی که نتوانیم در تاریخ ذکر شده جشنواره را برگزار کنیم تاریخ نهایی آن متعاقباً اعلام می‌شود.»

دستیار وزیر علوم تحقیقات و فناوری در امور شهروندی گفت:‌ «بر اساس پایان‌نامه‌هایی که در عرصه حقوق شهروندی به دست ما می‌رسد سعی می‌کنیم منشور حقوق دانشجویی را از آن استخراج کنیم. به‌طور قطع با توجه به کمبود منابع در برخی از مواد حقوق شهروندی جمع آوری پایان نامه‌های برتر کمک می‌کند تا منابع جدیدی در این عرصه داشته باشیم.»

او ادامه داد: «حضور NGO‌ها و انجمن و ثمن‌های مردمی برای کارهای اجرائی در این جشنواره بسیار مؤثر است.»

در ادامه نشست جواد نوروزی، حقوقدان و مدرس دانشگاه گفت: «جشنواره پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی کمک می‌کند تا دانشگاهیان و نخبگان علمی به حوزه حقوق شهروندی ورود پیدا کنند. در نهایت تمام پایان‌نامه‌های برتر به‌صورت کتاب در تیراژ 2 هزار نسخه منتشر و به وزارتخانه‌ای متبوع ارسال خواهد شد.»

او گفت: «حقوق شهروندی حاصل ریخته شدن خون میلیون‌ها انسان است که باید از دولت تدبیر و امید که در تدوین منشور حقوق شهروندی پیشگام شده است تقدیر کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار