آموزش به روش خلاق لذت یادگیری را در بچه ها بالا می برد

مشهد(پانا)- مدیر موزه علوم و تاریخ طبیعی ، شرکت آوین را برای اهدای شیرین ترین تجارب به کودکان تاسیس کرد

کد مطلب: ۸۴۴۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش به روش خلاق لذت یادگیری را در بچه ها بالا می برد

مهدی هاشمی مدیر موزه علوم و تاریخ طبیعی در گفت و گو باخبرنگار پانا گفت : در سال 1391 من دارای ارشد برق به همراه محمدحسین روحانی با مدرک مهندسی صنایع و سیدحسین حسینی دارای ارشد هوافضا درکنار بهزاد هروی با دکترای مدیریت بازرگانی شرکت آوین یا شرکت سرگرمی آویژه را تحت نظر پارک علم وفناوری تاسیس کردیم .

وی افزود : ما در قسمت خدمات فرهنگی سجاد در بخش رشد شرکت کردیم و اولین شرکتی بودیم که در مرحله رشد واحدهای فرهنگی و فناوری مرکز رشد خراسان رضوی یا همان پارک علم و فناوری درآمده و مرحله رشد را طی کرده و حدود دوهفته است که از پارک علم و فناوری فارغ التحصیل شدیم و تبدیل به شرکت همراه پارک شدیم .

همچنین گفت : کار شرکت ما آموزش های خلاق است یعنی آموزش به روش هایی که لذت یادگیری را در بچه ها بالاتر ببرد ؛ بچه ها که قرار است یک چیزهایی را آموزش ببینند و بعضاً هم فراموش کنند چقدر خوب است که همین آموزه ها با شوق و لذت فراگرفته شوند .

هاشمی ادامه داد :در این شرکت دوره های مختلف ترمیک برای کودکان بین 5 تا 7 سال تشکیل میشوند که از جمله این دوره ها می توان به مواردی از جمله دوره ی دانشمند کوچولو برای انجام آزمایشات جذاب ،دیپلمات کوچولو برای یادگیری زبان انگلیسی به روش ساده و شاد ، مزرعه کوچک برای آشنایی با سبک کار، فبک یعنی فلسفه برای کودک اشاره کرد . همچنین تورهای داخلی و خارجی بسیار شاد و مفرح نیز برای کودکان همراه خانواده در نظر گرفته شدند .

وی به شرح دوره دانشمند کوچولو پرداخت : هدف از این دوره این نیست که در انتهای دوره تعدادی دانشمند یا افراد خاص از کلاس استخراج شوند بلکه برای ما این مهمه که بچه ها درسن کم بتوانند ضمن آشنایی با رشته های مختلف آن هارا تجربه نمایند؛ دوره دانشمند کوچولو شامل چهارترم: کاشف کوچولو ، مهندس کوچولو ، منجم کوچولو و بازی های خلاق است .

وی ادامه داد : در ترم اول این بخش کاشف کوچولوها بیشتر به کار با میکروسکوب و کشت و کار در مرزعه کودک می پردازند ؛ دربخش دوم مهندسان کوچک با هدف تربیت و دست ورزی به ساخت و ساز مشغول شده و حس خاصی را برای اولین بار تجربه میکنند که البته در حین مسیر گاهی با شکست هم مواجه می شوند .

در ترم سوم هدف از برگزاری دوره منجم کوچولو تقویت پرسشگری بچه هاست که در همین بین بچه ها با یکسری از اصطلاحات خیلی خاص نجوم آشنا شده و با پروفسوری به نام پروفسور آوینو در فضا هم در ارتباط هستند که این ربات یک ربات ساخته شده توسط خودمان است و اسم این ربات هم برگرفته از اسم شرکت است ، بچه ها برای این ربات نامه میفرستند و از اونامه دریافت میکنند و دائما درارتباط می باشند .

هاشمی اظهار نمود : ما یک پروژه دیگر به اسم موزه سیار داریم برای مدارسی که امکان دسترسی به آزمایشگاه ها یا توانایی هزینه کردن برای انجام آزمایشات در مدارس را ندارند . ما موزه پرتابل خود را به آن مکان ها و مخصوصا مناطق محروم برده و آزمایشات را در کلاس ها برایشان انجام میدهیم .

هاشمی گفت : ما به آموزش به یک رده سنی خاص (5_12) اکتفا نمی کنیم و در حوزه آموزش به مدیران هم فعالیت داریم .

وی عنوان کرد : در ترم سوم دانشمند کوچولو یکی از عناوین تربیت فضانورد کوچولو است. در این بخش کودک با شرایط زندگی در فضا آشنا شده و بصورت عملی یکی از جلسات به تونل باند رفته و معلق می شوند و این باعث میشود کودک تجربه پرواز که بسیار لذت بخش است را نیز بدست آورد .

وی ضمن صحبت های اخیر اضافه کرد : شرکت ما یک شرکت فناور است. ما درشرکت های صنعتی شرکت هایی به نام دانش بنیان داریم اما در شرکت های بخش فرهنگی ما همچین عنوانی نداریم چون عملا دانشی تولید نمیکنیم ، صنعتی را هم نداریم . عناوینی که به شرکت های ما داده میشود جایگزین شرکت های دانش بنیان ،شرکت های فناور است .

یکی دیگر از کارهایی که ما انجام میدهیم ساخت بازی های مختلف است . یکی از بازی هایی که ساختیم به نام آینه کاری تقریبا شش ماه قبل ازدست وزیرارشادجایزه هم گرفت وپس ازآن صفت شرکت فناورخلاق راکسب کردیم،ضمن اینکه اولین شرکت فناورخراسان رضوی هستیم

هاشمی دررابطه با تورهای داخلی و خارجی گفت : یکی از دغدغه های مردم خارج رفتن هایشان به همراه کودکانشان است ؛ چون برای بچه ها برنامه خاصی درظر ندارند فقط یا باید به ساحل و کلاب بروند یا خرید و نهایت تنها کاری که برای فرزندشان انجام می دهند بردنش به یک شهربازیست و این سفر عملا آورده ای برای کودک نخواهد داشت ؛ ولی ما یکسری برنامه ها دراین زمینه تنظیم کردیم که سفر هم برای بچه ها شاد و دلنشین شود و هم خانواده هایشان به راحتی به خرید بپردازند و از سفرشان لذت ببرند .

وی افزود : بیشتر دانش آموزان ما فرزندان خانواده های متوسط رو به بالا هستند چون هزینه ثبت نام هر ترم از دوره دانشمند کوچولو 340000هزارتومان است و تنها دوره ای که هزینه ای مناسب تر از بقیه دوره ها دارد و برای همه اقشار مناسب است دوره های مزرعه کودک هستند که واقع در پشت ساختمان موزه است . البته ما با شهرداری و بعضی بیمه ها و بانک ها وعلوم پزشکی قردادهایی هم داریم .

مهدی هاشمی گفت : ما در این محل یک روانشناس مستقر هم داریم که درهر دو شیفت صبح و بعدازظهر حضور دارد . دلیل حضور روانشناس در کنار کادر 25 نفریمان هم این هست که تاثیرات روانشناختی هم روی بچه ها داشته باشیم .

خیلی از مشکلات بچه ها در عین حال که بسیار پیچیده به نظر می رسند راه حل های بسیار ساده ای دارند ما این راه حل های ساده را بکارگرفته و با همین روش روی اخلاق های منفی خیلی از بچه ها نیز تاثیر مثبت گذاشته ایم .

مثلا بچه ای که مسئولیت پذیر نیست یا بچه ای که ترس از کلاس دارد همینطور بچه ای که نمی تواند از والدینش دور بماند و... همه طی این دوره ها بررسی شده و باتلاش برطرف می شوند.

همچنین در ادامه گفت: هردانش آموز طی کلاس توسط روانشناس و استاد مربوطه تحت کنترل است و تمام حرکات او مو به مو بدون واسطه و ویرایش به اولیاء اش گزارش می شوند یعنی درکارنامه ی خانم یا آقای X نوشته می شوند که فرزند شما امروز در فلان کلاس سرگروه بوده و این فعالیت هارا انجام داده یا امروز بی تاب و بی قرار بوده و گریه میکرده یا اینکه شلوغ می کرده ، لجبازی ، قهر یا اینکه سوالات خلاقانه ای میپرسیده و تمام این ها باعث می شود که اولیا هم پای دانش آموزشان باشند و نگران نباشند .

ضمن اینکه تمام اساتید هم تحت نظر روانشناس هستند بطور مثال استاد X میگویید فلان دانش آموز من پرخاشگری میکند روانشناس به او راهکارهای روزانه و مختلف ارائه میکند مثلا میگوید : روز اول بی محلی ، روز دوم راهنمایی ، روز سوم دادن یک مسئولیت برای آرام گرفتن و به همین ترتیب این راهکارها امتحان میشوند تا اینکه دانش آموز مورد نظر آن اخلاق منفی را ترک نماید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار