آخرین اظهارنظر وزیر علوم درباره بازدید آژانس از دانشگاه‌ها و دانشجویان ستاره‌دار

وزیر علوم : وزارت علوم با وزارت اطلاعات برای بازگشت نخبگان و محققان ایرانی خارج از کشور به ایران جلساتی داشته است

تهران(پانا)- وزیر علوم درباره بازدید آژانس از دانشگاه‌ها توضیحاتی ارایه داد.

کد مطلب: ۸۴۳۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
آخرین اظهارنظر وزیر علوم درباره بازدید آژانس از دانشگاه‌ها و دانشجویان ستاره‌دار

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری با تبریک روز خبرنگار و یادبود شهید محمود صارمی گفت: برای همه خبرنگاران آرزوی سلامتی و توفیق در انجام امر خطیر خبررسانی دارم. یک خبر درست و به موقع تاثیر زیادی در جامعه و زندگی مردم و آینده جامعه دارد و این حساسیت ها جایگاه خاص خبرنگاران نشان می‌دهد.

وی افزود: امروز پانزدهم مردادماع روز بمباران اتمی امریکا در شهر هیروشیما است که فاجعه انسانی است که بر تارک امریکا نشسته است. باید بدانند که مردم این روز را فراموش نمی‌کنند. ۲۲۰ هزار نفر در اثر این اتفاق جانشان را از دست دادند.

وزیر علوم ادامه داد: وزارت علوم تاریخچه مهمی را در خودش دارد از زمانی که به حوزه های دانش جدید پرداختیم و تربیت نیروی انسانی ماهر مورد توجه قرار گرفت، شروع به فعالیت کرده است. امروز متولی آموزش ، پژوهش و فناوری هستیم. امروز دارای مجموعه علمی قوی هستیم اعضای عیات علمی کارآزموده جزو ذخایر مهمی علمی هستند.

وی افزود: داشتن دانشگاه‌های بزرگ و توانمند جزو ظرفیت های آموزش عالی است. امروز این ثروت را باید قدر بنهیم. وزارت علوم در یک دوره ای وظیفه تربیت نیروی انسانی داشت و به تدریج وقتی نیاز ما تامین شد حوزه های پژوهشی نمود بیشتری پیدا کرد.

بر اساس برون دادهای پژوهشی رتبه اول از نظر رشد جمعی پژوهش ها داریم

غلامی خاطرنشان کرد: دانش آموخته های مورد نیاز کشور را و پاسخ به علاقمندی کسانی که داوطلب تحصیل بودند را انجام دادیم. امروز بر اساس برون دادهای پژوهشی رتبه اول از نظر رشد جمعی پژوهش ها داریم. مقالات علمی ما مورد استناد محققان سایر کشورهای مهم است که حایگاه ما را نشان می‌دهد.

وزیر علوم ادامه داد: امروز در جمع دانشگاه های دولتی و غیر دولتی به تمامی تقاضاهای تحصیل پاسخ مثبت می‌دهیم.

غلامی در ادامه سخنان خود افزود: در پشتیبانی از بهش آموزش مراکز دانشگاهی را داریم. در کشور ما وجود مراکز متعدد دانشگاهی یک فرصت را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: در حوزه‌های رفاهی دانشجویان آمار مناسبی داریم با توجه به اینکه نزدیک شروع سال تحصیلی هستیم در دوره تحصیلی دانشجویان وزارت علوم پشتیبانی های موثری را از طریق تامین اسکان دانشجویی تغذیه دانشجویی و وام دانشجویی فراهم کرده است و افزایش کیفیت خوابگاه های دانشجویی را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: مصوبه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه ششم تهیه شده است که طبق آن باید حوزه آموزش عالی با توجه به شرایط زمانی فعلی، نظم و ساماندهی داشته باشد. این نظم با توجه به کاهش دانشجو اهمیت پیدا می‌کند و با توجه به تغییر رویکرد به کاربرد دانشگاه‌ها اهمیت دیگری دارد و این بحثها مورد توجه است و دنبال می‌شود.

وی افزود: تلاش می‌کنیم از پاره پاره شدن دانشگاه‌ها جلوگیری شود. در سال‌های گذشته بنا به هر ضرورتی در استان‌های مختلف مراکز آموزشی ایجاد کردیم امروز طرح ساماندهی ایجاب می‌کند که واحدهای دانشگاهی را توانمندتر کنیم.

غلامی بیان کرد: باید جایگاه بین‌المللی و مراکز علمی را حفظ کنیم. اینکه ما در جایگاه مهمی در دنیا هستیم نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی به علم توجه می‌کند و این محقق نمی‌شود مگر اینکه ساماندهی را به جد دنبال کنیم.

باید محوریت به دانشگاه‌های بزرگ و توانمند داده شود

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید محوریت به دانشگاه‌های بزرگ و توانمند داده شود تا ماموریت‌های علمی و محلی با نظارت دانشگاه‌های بزرگ دنبال شود.

غلامی تصریح کرد: ما نیازمند حمایت مجلس و کمیسیون آموزش هستیم و امیدواریم در ساماندهی آموزش عالی این کمک‌ها انجام شود تا به هدف تجمیع و هم‌افزایی مراکز آموزش عالی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پژوهش رویکردمان را به سمت کاربردی شدن تحقیقات بنیادی تغییر دادیم.

وی ادامه داد: همراهی با مراکز صنعتی اعم از وزارتخانه ها و سازمان‌ها در حل مسایل صنعتی یکی از رویکردهای ما بوده که عملکرد خوبی در این زمینه داشتیم.

غلامی ادامه داد: تاسیس پارک‌های علم و فناوری در بازه زمانی نه چندان طولانی که نزدیک به 15 سال است اکنون در ۴۳ پارک علم و فناوری برنامه‌های آموزش عالی دنبال می‌شود.

وزیر علوم اضافه کرد: در حوزه های فرهنگی فعالیت‌های خوبی داشتیم جزو دانشگاه‌های فعال در این حوزه هستیم. فعالیت ‌ای دانشجویی در کشور ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

شورای امنیت ملی تأکید دارد که این موضوع رسانه‌ ای نشود

غلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بازدید آژانس از دانشگاه‌ها گفت: شورای امنیت ملی تأکید دارد که این موضوع رسانه‌ ای نشود. خواهش من هم این است که به این مساله نپردازید و با دبیر شورای امنیت ملی صحبت کنید، چرا که پرداختن به این موضوع به سود کسانی است که به دنبال حاشیه سازی برای نظام هستند.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر کاربردی شدن پژوهش ها گفت: رویکرد وزارت علوم به سمت کاربردی شدن پژوهش ها در آموزش عالی است ‌و سعی می کنیم جایگاه خود را در زمینه تحقیقات بنیادی حفظ کنیم البته تمرکزمان را بر تحقیقات کاربردی و رفع نیازهای علمی کشور می گذاریم.

وی افزود: همچنین با مراکز صنعتی برای حل مسائل و مشکلات صنعتی اقداماتی شکل گرفته و اقبال خوبی هم از صنایع داریم که انتظار داریم این همکاری ها بیشتر شود.

وی در ادامه آیین‌نامه‌های تشویقی نیز توضیح داد: آیین نامه های تشویقی تدوین شده که به زودی به دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد.

وزیر علوم گفت: آییننامه های تشویقی درباره امتیازاتی است که به اساتید و دانشجویانی داده خواهد شد که در پروژههای فعالیت کنند و به رفع نیازهای کشور منجر میشود.

تعداد قابل توجهی دانشجوی خارجی در دانشگاهها در حال تحصیل هستند

وزیر علوم در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص جذب دانشجویان خارجی توضیح داد: دانشجویان خارجی به صورت بورسیه و غیربورسیه در دانشگاه های کشور حضور دارند و تعداد قابل توجهی دانشجوی خارجی در دانشگاه ها در حال تحصیل هستند.

وی افزود: عدد ۷۵ هزار دانشجوی خارجی در برنامه ششم توسعه آمده است که تقریبا نزدیک به این عدد هستیم. ما باید امکانات لازم را برای این دانشجویان فراهم کنیم و از دانشگاهها خواستیم فرصت بررسی درخواست دانشجویان خارجی را تسریع کنند.

غلامی افزود: همچنین از وزارت امور خارجه درخواست کردیم ویزای این دانشجویان را سرعت دهند و امکانات لازم برای این دانشجویان فراهم شود. علاوه بر این فضای فرهنگی و اجتماعی کشور باید پذیرای این دانشجویان باشد تا زمانی که این دانشجویان به کشور خود بازگشتند کشور ایران را تبلیغ کنند.

وی با اشاره به تاسیس دانشگاه بین المللی در ایران در راستای همکاری هشت کشور (D8) گفت: با توجه به همکاری کشورهای در حال توسعه جهان اسلام دانشگاهی در این رابطه تاسیس شده است که برنامه آن پذیرش دانشجویان خارجی است و تا خدودی هم نیز پذیرش دانشجویان را آغاز کرده است.

هیچ مدیر و معاون مسئول بازنشسته ای در وزارت علوم وجود ندارد

غلامی همچنین در باره اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در وزارت علوم و دانشگاه ها گفت: هیچ مدیر و معاون مسئول بازنشسته ای در وزارت علوم وجود ندارد. فقط دو مورد از روسای دانشگاه ها هستند که بازنشسته بودند و کار می کردند، یکی از آنها در زمان بازنشستگی از طریق ماده قانونی برگشت به کار ایثارگران به کار بازگشته است.

‌وزیر علوم افزود: یکی دیگر از روسا هم مشمول این قانون می شود که قرار است در بازه زمانی دو ماهه فرد دیگری جایگزین او شود.

جزییات آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی

غلامی در ادامه درباره آییننامه استخدامی اعضای هیات علمی گفت: طبق این آیین نامه اعضای هیات علمی با درجه استاد تمام فارغ از تعداد سنوات خدمتی تا ۷۰ سال سن می توانند دانشجو تربیت کنند. همچنین اعضای هیات علمی با مرتبه دانشیار تا ۶۷ سال و اعضای هیات علمی استادیار تا ۶۵ سال می توانند فعالیت کنند.

وی گفت: یک استثنا برای استاد تمام ها تصویب شده که اگر استاد تمامی نمونه کشوری باشد تا سه سال به صورت با مجوز هیات امنای دانشگاه علاوه بر آن ۷۰ سال می تواند خدمت کند.

غلامی تاکید کرد: اگر استاد ممتاز دانشگاه باشد نیز می تواند سه سال علاوه بر آن ۷۰ سال ادامه فعالیت دهد. البته اساتید بازنشسته بعد از سن ۷۰ سالگی می توانند در دانشگاه ها حضور داشته باشند، از روسای دانشگاه ها به صورت کتبی درخواست کردم اتاق کار و امکانات لازم را در اختیار این اساتید به ویژه اساتید ممتاز و نمونه قرار دهند تا در تدریس راهنمایی و مشاوره پایان نامه فعال باشند که این موضوع منوط به علاقه مندی خود این اساتید است.

جلسه وزارت علوم با وزارت اطلاعات برای بازگشت نخبگان و محققان ایرانی خارج از کشور به ایران

وی همچنین درباره بازگشت نخبگان و محققان ایرانی خارج از کشور به ایران توضیح داد: این فرایند آغاز شده و در برخی موارد مسائل امنیتی نیز در این زمینه رخ داده است که نگران کننده است و وزارت علوم در این زمینه با وزارت اطلاعات جلسه‌ای داشته است.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه وزارت علوم در چندسال گذشته تلاش زیادی داشت که از ظرفیت نخبگان ایرانی خارج از کشور استفاده کند، گفت: در این راستا به توفیقات خوبی دست یافته‌ایم. در سال ۹۶ بیش از ۲۳۰۰ نفر از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور به دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران رفت و آمد داشتند. در این راستا دعوت و تسهیل رفت و آمدها از سوی وزارت علوم و ارتباط خوب دانشگاه‌ها ایجاد شد که حاصل آن همکاری و اجرای پروژه‌های مشترک بود.

غلامی در ادامه تصریح کرد: اتفاقاتی که افتاد تاثیر منفی در رویکرد وزارت علوم داشت و این نگرانی وجود دارد که این اتفاقات در فعالیت نخبگان ایرانی خارج از کشور در ایران تاثیر داشته باشد. در روزهای اخیر با مسئولان ذی‌ربط در این زمینه نشست داشتیم و تلاش داریم شرایطی ایجاد کنیم که وزارت علوم با اعتماد و دقت بیشتری برای رفع نگرانی‌ها فعالیت کند. وزارت علوم با مسئولان وزارت اطلاعات در این زمینه صحبت‌هایی داشته است. البته با مسئولان دیگری نیز صحبت کردیم که در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد.

وزیر علوم در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره حذف کنکور گفت: اکنون کنکور سراسری در پذیرش ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نقش تعیین کننده دارد چرا که ۸۵ درصد پذیرش‌ها بر اساس سوابق تحصیلی دانش‌آموزان است.

وی درباره اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی انحلال کنکور و سازمان سنجش گفت: این صحبت‌ها به نوعی کنایه بوده است و با توجه به اینکه مجلس قانون را تصویب می‌کند ما نیز از تصویب قانونی که به دانشگاه‌ها استقلال بیشتری برای پذیرش دانشجو دهد، استقبال می‌کنیم اما هنوز چنین موضوعی اتفاق نیفتاده است.

غلامی خاطرنشان کرد: باید راهکاری را پیدا کنیم که با همکاری وزارت آموزش و پرورش بتوانیم برای دانشگاه‌ها و رشته‌های پرطرفدار یک شاخص، آزمون، سنجش یا امتحان تالیف کنیم تا بتوان از میان داوطلبان افرادی را که واجد شرایط هستند، انتخاب کنیم. البته جلسات متعددی با آموزش و پرورش داشتیم و روی برخی موارد توافق‌هایی صورت گرفته اما در برخی موارد نیز هنوز توافق لازم ایجاد نشده است. اکنون آزمون دوره دکتری دانشگاه‌ها تنها در یک مرحله برگزار می‌شود و ۳۰ درصد سهم پذیرش مربوط به مصاحبه دانشگاه‌ها است که دانشگاه‌ها تقاضا دارند سهم آنها در انتخاب و پذیرش متقاضیان بیشتر شود که این موضوع در دست بررسی است و هنوز تصمیمی در خصوص آن گرفته نشده است.

وزیر علوم گفت: البته موضوع اجرای دو آزمون دکتری در سال نیز یک پیشنهاد بود که هنوز در فضای کارشناسی قرار دارد و تصمیمی در خصوص آن گرفته نشده است. در سال جاری بیش از ۸۵ درصد پذیرش دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی بوده است. از طرفی در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ شاهد ورود دانش‌آموزان دوره‌های جدید به کنکور هستیم که بر این اساس در سال آینده دو نوع گروه سوالی برای کنکور طراحی خواهد شد. شورای سنجش پذیرش با حضور وزیر آموزش و پرورش تشکیل می‌شود و تصمیمات به صورت جمعی و توافقی است بنابراین موضوع تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور یک تصمیم جمعی بوده است. اکنون بیشترین رقابت‌ها بر سر رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار است و باید این حق را به دانشگاه‌ها بدهیم که در آزمون و پذیرش نیز حساس‌تر باشند.

غلامی افزود: تأثیر سهمیه‌ها در کنکور نیز جابجایی محسوسی در رتبه‌ها نداشته است و دانش‌آموزانی که خوب درس خوانده‌اند نگران نباشند.

وی در خصوص آخرین وضعیت سهمیه ایثارگران برای کنکور سراسری در مجلس شورای اسلامی نیز توضیح داد: تلاش بر این بود که نظرات کارشناسی دانشگاه‌ها و تحلیل سازمان سنجش را به صورت یک فرآیند کارشناسی به مجلس منتقل کنیم و در خواست بازنگری و تعدیل مصوبه سال گذشته را داشتیم. در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی موضوع پذیرفته شد و این موضوع یک مرحله در صحن اولویت رای را کسب کرد اما در جلسه روز گذشته رای نیاورد.

وزیر علوم در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف دانشجویان ستاره‌دار گفت: سال گذشته که به این وزارتخانه آمدم در اوایل فعالیت خود وارد موضوع دانشجویان ستاره‌دار شدم و علی‌رغم اینکه مشکلات حاشیه‌ای داشت اما مساله حل شد. برای سال جدید تاکنون موضوعی مبنی بر اینکه از داوطلبان تحصیلات تکمیلی سوالاتی برای ادامه تحصیل مطرح شده است اطلاع ندارم و باید آن را بپرسم اما بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی داوطلبان تحصیلات تکمیلی می‌توانند مورد یک بررسی اولیه قرار گیرند که ممکن است از برخی از آنها سوالاتی پرسیده شود. سال گذشته سعی کردیم در گزینش دانشجویان تعدیل صورت گیرد، دو، سه مورد که مبتنی بر مباحث ملی است، همچنان وجود دارد که به نظر می‌رسد این موضوعات شامل دانشجویان جوان ما نخواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار