معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش : برنامه‌ها را به سمت مدارس و افزایش نقش‌پذیری دانش‌آموزان سوق می‌دهیم

تبریز (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: اولین و اصلی ترین اولویت ما ، ترویج فرهنگ قرآنی و اهمیت‌بخشی به نماز و عترت است. همچنین توسعه مهارت های اجتماعی و فضایل اخلاقی و ایجاد روحیه امید و نشاط در دانش آموزان ، اولویت های بعدی ما می باشند.

کد مطلب: ۸۴۱۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش : برنامه‌ها را به سمت مدارس و افزایش نقش‌پذیری دانش‌آموزان سوق می‌دهیم

علیرضا کاظمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار پانا، اجرای متوازن سند تحول بنیادین را از اصلی‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد و افزود: حاکمیت رویکردهای تربیتی بر تمامی فعالیت‌های نظام آموزش و پرورش از سیاست های مهمی است که برای تحقق آن، برنامه های مختلفی در بخش های متعدد تدوین شده و در دست اجرا است.

وی مدرسه‌محوری و تمرکز‌زدایی را دو سیاست مهم در جهت توسعه سهم تربیت در آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: سیاست‌های ما در راستای سیاست های مقام عالی وزارت آموزش و پرورش است که نقش‌پذیری دانش‌آموزان، استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی به ویژه اتحادیه انجمن اسلامی، بسیج دانش‌آموزی و به ویژه سازمان دانش‌آموزی از جمله این سیاست‌هاست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود، به بیان اولویت‌های معاونت پرورشی و فرهنگی پرداخت و گفت: اولین و اصلی‌ترین اولویت ما، ترویج فرهنگ قرآنی و اهمیت‌بخشی به بحث نماز و عترت است. همچنین توسعه مهارت‌های اجتماعی و فضایل اخلاقی و ایجاد روحیه امید و نشاط در دانش‌آموزان، اولویت‌های بعدی ماست.

رئیس سازمان دانش‌آموزی کشور با اشاره به اهمیت بالای تشکل‌های دانش آموزی در راستای تحقق اهداف یادشده گفت: سازمان دانش آموزی به عنوان بزرگترین تشکل دانش‌آموزی در بدنه آموزش و پرورش، نقش والایی در تحقق اهداف ما دارد و بنابراین حضور فعال این سازمان در بخش اجرایی بسیار موثر خواهد بود.

کاظمی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: کمبود نیروی انسانی در همه حوزه‌ها مشاهده می‌شود و دلیل اصلی آن، بازنشستگی تعداد زیادی از همکاران فرهنگی است ولی این چالش، بیشتر گریبان‌گیر بخش آموزش بوده و حوزه پرورشی کمترین آسیب را دیده است.

وی با اشاره به تغییر مدل‌های پرورشی گفت: یکی از اهداف مهم این طرح، به‌کارگیری ظرفیت‌های بالای سازمان دانش‌آموزی است که در به کُرسی نشاندن برنامه‌های پرورشی بسیار موثر بوده و تاکید بر مدرسه‌محوری را افزایش داده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مابه دنبال اجرای برنامه‌هایی هستیم که از سهم فعالیت‌های متمرکز کشوری و استانی کاسته شود و سهم برنامه‌های مدارس که فراگیری بیشتری را دارد، افزایش دهیم.

کاظمی با بیان اینکه به جای اردو های پرهزینه و پرخطر، سعی داریم اردوها را در خود استان‌ها برگزار کنیم، اضافه کرد: امسال در اردوی ملی اعضای تشکیلات پیشتازان سازمان دانش‌آموزی نیز به دنبال چنین اهدافی هستیم لذا این اردو به شکل محدود و با حضور 1500 دانش آموز پسر و 1500 دانش آموز دختر برگزار می‌شود و به جای آن، اردوهای یک روزه منطقه‌ای را با هدف تقویت هویت دینی، ملی و گردشگری و حمایت از کالای ایرانی توصیه کرده‌ایم.

وی افزود: در تامین منابع مالی هم امسال سهم بیشتری به استان‌ها اختصاص دادیم تابتوانیم فعالیت های تربیتی را بیشتر در خود استان‌ها دنبال کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای ایجاد روحیه امید و نشاط، تئاتر مدرسه ای و سرود همگانی در مدارس امسال فعال خواهند شد و سعی داریم که برنامه‌ها را به سمت مدارس و افزایش نقش‌پذیری دانش‌آموزان سوق دهیم.

خبرنگار: دیبا پورباقری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار