پنجاه درصد گندم‌کاران طلب‌شان را از غله گلستان دریافت کردند

گرگان(پانا)-در سال جاری بعد از اتمام برداشت گندم تنها 50 درصد گندمکاران گلستانی توانستند طلب خود را از اداره غله گلستان دریافت کنند.

کد مطلب: ۸۴۰۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد
پنجاه درصد گندم‌کاران طلب‌شان را از غله گلستان دریافت کردند

یکی از محصولات کشاورزی که در استان گلستان کشت می‌شود و جزو محصولات استراتژیک به حساب می‌آید گندم است با اینکه فصل برداشت گندم در استان گلستان به پایان رسیده است و کشاورزان محصولات گندم خود را به مراکز خرید تحویل داده‌اند اما هنوز بهای دسترنج خود را دریافت نکرده‌اند.

در راستای وضعیت گندم و دغدغه‌هایی که گندمکاران گلستانی دارند گفت و گویی با محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان، حمیدرضا علی‌محمدی مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان و قلیچلی کارشناس جهادکشاورزی در استان گلستان صورت گرفت.

*باید برای کشاورزان انگیزه ایجاد کنیم/ هزینه خرید گندم برای گندمکاران گلستانی در سال گذشته با تاخیر بسیار طولانی پرداخت شد

کارشناس جهادکشاورزی در استان گلستان گفت: چالش‌ها در حوزه کشاورزی استان گلستان بسیار گسترده است و مدعی هستیم که استان گلستان جزو استان‌هایی است که بر پایه کشاورزی است به همین خاطر در حوزه صنعت در حوزه ملی و بین‌المللی خیلی ظهور نکردیم متاسفانه اعداد و ارقامی که در زمینه کشاورزی داریم گویای این ادعای ما نیست.

قلیچلی افزود: کشاورزان اکنون کاشت، داشت و برداشت محصول زراعی گندم را در استان گلستان به اتمام رساندند و به فرموده پیامبر گرامی اسلام (ص) تا هنگامی که هنوز عرق کارگر خشک نشده است باید کارگران مزد خود را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: زحمات بسیار خوبی در زمینه کشاورزی در گلستان صورت گرفت اما به دلیل یکسری چالش‌هایی که در این استان وجود دارد در سال جاری متاسفانه با چند مشکل اساسی در استان گلستان دست و پنجه نرم کردیم مشکل خرید گندم است که باید انگیزه‌ای در کشاورز به وجود بیاید که به سمت الگوی کشتی رغبت کند و انگیزه مادی بهترین انگیزه‌ای است که کشاورز به کشت محصولی رغبت پیدا می‌کند.

کارشناس جهادکشاورزی در استان گلستان ابراز کرد: هزینه خرید گندم برای گندمکاران گلستانی در فصل کاشت در 1395 الی 1396 با یک تاخیر بسیار طولانی به کشاورزان پرداخت شد و کشاورزان را با چالش بسیار جدی مواجه کرد به غیر از آن در خردادماه از نظر جوی با یک چالش دیگری کشاورزان ما مواجه شدند و دقیقا در زمان برداشت نزولات آسمانی داشتیم که باعث آسیب دیدن برخی از مزارع در استان گلستان شد و عملکرد محصول گندم کاسته شد.

*در اسرع وقت حق و حقوق کشاورزان پرداخت می‌شود/ قیمت خرید هر کیلو گندم 1300 تومان است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان تصریح کرد: شرکت غله باید موضوع پرداخت بهای گندم را پیگیر باشد با توجه به اینکه ما به عنوان نماینده کشاورزان هستیم پیگیری‌های متعددی را از سوی وزراتخانه جهادکشاورزی کردیم تا بتوانیم دغدغه‌های کشاورزان را مرتفع کنیم.

عباسی در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران گلستانی خاطرنشان کرد: در اسرع وقت حق و حقوق کشاورزان پرداخت می‌شود در سال جاری قیمت خرید هر کیلو گندم یک‌هزار و 300 تومان است و سال گذشته نیز به همین منوال بود.

وی اذعان کرد: همه سال بین 370 هزار الی 390 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت گندم آبی و دیم می‌رود برای سال جاری نیز برآورد کمتر از 400 هزار هکتار کشت گندم را در استان گلستان داریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: در سال جاری براساس آماری که در دست ما است 47 لغایت 50 درصد گندم‌کاران توانستند طلب خودشان را از اداره غله استان گلستان دریافت کردند.

عباسی اذعان کرد: احتمال دارد برخی از کشاورزان به ما مراجعه کردند و گفتند که هیچ وجهی به ما پرداخت نشده است کشاورزانی که تاکنون وجهی برای فروش گندم خود دریافت نکردند ممکن است شماره کدملی یا شماره حساب خودشان را به اشتباه ثبت کردند.

وی افزود: کشاورزانی که تاکنون وجهی برای خرید گندم از آنها به حسابشان واریز نشده است به مراکزی که گندمشان را تحویل دادند مراجعه کنند زیرا به احتمال قوی اشتباهاتی در درج مدارک آنها رخ داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان ابراز کرد: در سال جاری چغندرقند را وارد تناوب زراعی در گلستان انجام دادیم و بالغ بر 60 هزار هکتار کلزا در تناوب زراعی صورت گرفت و برای سال زراعی آینده تا 100 هزار هکتار کشت کلزا در اراضی کشاورزی استان گلستان پیش‌بینی کردیم.

عباسی بیان کرد: در سال جاری 271 هزار هکتار کشت گندم در گلستان صورت گرفت و بیش از یک میلیون و 300 کیلوگرم تولید گندم در گلستان ایجاد شد.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان ابراز کرد: خرید گندم در استان گلستان معمولا بیش از یک میلیون تن است و میزان مصرفی گندم در یک الی دو سال گذشته در سطح استان حداکثر 200 الی 300 هزار تن بود و این رقم در حال حاضر به 600 هزار تن افزایش دادیم در این زمینه نگرانی برای تغییر الگوی کشت گندم به کلزا نداریم.

علی‌محمدی خاطرنشان کرد: ساختار و ساز و کار لازم در خصوص واردات گندم و تبدیل و غیره در سطح کلان کشوری مورد بررسی قرار می‌گیرد و استان‌هایی که گندم ندارند مشابه استان گلستان که گندم‌خیز است امکان ساز و کار در استان‌های دیگر هم وجود دارد و در قالب واردات گندم عمل می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار