در گفت‌وگو با پانا

بحری، محیط‌بان: برای نوشتن لایحه حمایت از محیط‎بانان پای حرف محیط‌بانان بنشینند نه پشت میز

وعده‌های مسئولان سازمان محیط زیست جزو دغدغه‌های محیط‌بانان نیست

تهران (پانا) - کمبود نیروی محیط‌بانی، نبود تجهیزات لازم محیط‌بانی و حمایت قضایی ناکافی از محیط‌بانان فراگیرترین مشکلات سربازان طبیعت به شمار می‌آید؛ مشکلاتی که ظاهرا افقی برای حل آن ها به چشم نمی‌خورد.

کد مطلب: ۸۴۰۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد
بحری، محیط‌بان: برای نوشتن لایحه حمایت از محیط‎بانان  پای حرف محیط‌بانان بنشینند نه پشت میز

محیط‌بانان که همواره از آنها به عنوان سربازان طبیعت یاد می‌شود در مقابل سختی کاری که دارند آن‌گونه که باید مورد حمایت قرار نمی‌گیرند به‌طوری که یکی از مواردی که نیاز است در حوزه مسئولیت محیط‌بانان به‌صورت شفاف مشخص شود، قانون به‌کارگیری سلاح برای محیط‌بانان است. این مسأله موجب شده تا محیط‌بانان با چالش‌های زیادی در دوران کاری خود روبرو شوند. در واقع انتظار محیط‌بانان این است که مانند سایر نیروهای نظامی که در قوانین، استفاده از سلاح به صراحت اشاره شده برای محیط‌بانان هم شفاف‌سازی لازم صورت گیرد اما داستان محیط‌بانان به استفاده از سلاح ختم نمی‌شود بلکه واقعیت این است که کمبود نیروی محیط‌بانی، نبود تجهیزات لازم محیط‌بانی، پایین‌بودن حقوق دریافتی، سختی کار و نبود حمایت قضایی از آنان دغدغه‌ها و مشکلات مشابه محیط‌بانان تلقی می‌شود که باید به آن توجه کرد. حال اینکه وجود یک قانون برای حمایت از محیط‌بانان ضرورت دارد اما این خلأقانونی همچنان وجود دارد.

پس از شهادت سه تن از سربازان طبیعت در تیرماه سال 95 بود که مقدمات تدوین و تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان از سوی دولت آغاز شد و در هشتم اسفندماه همان سال در هیأت دولت به تصویب رسید و در نهایت اردیبهشت ماه سال 96 از سوی دولت برای تصویب به مجلس ارائه شد. در آن مقطع زمانی مسئولان وقت سازمان محیط زیست، رئیس مجلس و بسیاری از نمایندگان مجلس برای بررسی فوری این لایحه اعلام آمادگی کردند و معصومه ابتکار رئیس وقت سازمان محیط زیست نیز با مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف این لایحه رایزنی‌هایی را انجام داد اما با گذشت بیش از یکسال از ارسال این لایحه به مجلس، هنوز به سرانجام نرسیده است.

وعده‌های مسئولان سازمان محیط زیست انتظارات را برآورده نمی‌کند

محیط‌بان احمد بحری درباره مشکلات و دغدغه‌های محیط‌بانان به پانا گفت: بیشتر مشکلات محیط‌بانان در بُعد حمایتی است. همه محیط‌بانان یکسری مشکلات مشخص دارند که شامل مشکلات معیشتی، ساعات کاری زیاد، سختی کار و مشکلات بیمه و پرداخت دیه محیط‌بانان است.

او با گلایه از بی‌توجهی مسئولان به مشکلات محیط‌بانان گفت: محیط‌بانان در مقابل ساعات کاری زیادی که دارند، هیچ مبلغی برای اضافه کاری دریافت نمی‌کنند. ساعت کاری محیط‌بانان عادلانه نیست و ما محیط‌بانان انتظار داریم که ساعت کاری عادلانه شود. هر چند که مسئولان هم اذغان می‌کنند که ساعت کاری ما زیاد است اما می‌گویند چون کمبود نیرو وجود دارد، به جای اینکه 175 ساعت کار کنید، باید 300 ساعت یا بیشتر کار کنید.

این محیط‌بان استان قم ادامه داد: نیروی محیط‌بانی در کشور کم است اما باید جبران شود تا محیط‌بانان هم طبق قانون، کار کنند. از طرفی شرایط سخت کار محیط‌بانان بسیار اهمیت دارد چرا که یک محیط‌بان باید تا 30 سال خدمت کند در صورتی که محیط‌بانی جزو مشاغل سخت است اما این موضوع هم مصوب نمی‌شود تا جزو مشاغل سخت و زیان‌آور معرفی شود. همچنین موضوع بیمه مسئولیت برای محیط‌بانان وجود ندارد و اگر مشکل درمانی و پرداخت دیه به محیط‌بانان پیش آید، این بیمه به ما پرداخت نمی‌شود البته مدت محدودی داشتیم اما به دلیل نداشتن بودجه، کنسل شد. برای محیط‌بانان این موارد مهم است نه اینکه پرونده‌ای که محیط‌بان در دادگاه دارد، خارج از نوبت بررسی شود.

بحری گفت: وعده‌هایی که مسئولان سازمان محیط زیست در گذشته و اکنون دادند، جزو دغدغه‌های محیط‌بانان نیست و انتظارات ما را برآورده نمی‌کند. باید برای نوشتن لایحه پای حرف محیط‌بانان بنشینند نه اینکه لایحه را پشت میز بنویسند.

در آخرین اظهار نظر مسئولان فعلی سازمان حفاظت محیط زیست، کریم شافعی در مقام معاون امور پارلمانی سازمان محیط زیست درباره لایحه حمایت از محیط‌بانان گفته است که کمیسیون‌های فرعی لایحه حمایت از محیط‌بانان را تصویب کردند و کلیات این لایحه در کمیسیون قضایی هم به عنوان کمیسیون اصلی تصویب شده است اما قرار شد کارگروهی متن لایحه حمایت از محیط‌بانان را بازنویسی و در واقع این لایحه را کامل‌تر کند و پس از آن، لایحه برای بررسی به صحن علنی مجلس می‌رسد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین تأکید کرده است که ماهیت لایحه تغییری نکرده و همان است اما در نگارش عبارت‌ها دقت بیشتری می‌شود تا متن کامل‌تر و گویاتر باشد.

حل مشکلات محیط‌بانان در صورت تصویب لایحه

اما محمدرضا امیرحسنخانی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با تأکید بر ضرورت تعیین تکلیف هر چه سریعتر لایحه حمایت از محیط‌بانان درباره آخرین وضع این لایحه به پانا گفت: لایحه حمایت از محیط‌بانان در اولویت کاری نمایندگان مجلس قرار دارد و اکنون در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار دارد و امیدواریم هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس درباره تعلل مجلس در بررسی لایحه حمایت از محیط‌بانان گفت: در کشور ما خیلی به محیط زیست توجه نشده است و مشکلاتی که امروز وجود دارد ناشی از همین بی‌توجهی‌ها است. نمونه این بی‌توجهی حمایت از محیط‌بانان است که دولت در تدوین آن تعلل کرد و از سویی مجلس نیز در تصویب و تعیین تکلیف آن تعلل می‌کند. البته نمایندگان مجلس به طور کامل از این لایحه حمایت کردند.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان باید مانند نیروهای مسلح از حمایت‌های قانونی بهره‌مند و ضابط قضایی عام معرفی شوند گفت: حمایت‌ها از محیط‌بانان علی‌رغم حضور در شرایط و محیط‌های خطرناک به هیچ‌وجه کافی نیست و به طور قطع محیط‌بانان به عنوان ضابط قضایی باید از این ضوابط بتوانند استفاده کنند و همانگونه که نیروی انتظامی در داخل شهرها حافظ امنیت هستند این افراد نیز در خارج از شهر و عرصه‌های طبیعی بتوانند آزادی عمل داشته باشند.

امیرحسن‌خانی خاطرنشان کرد: اگر به محیط زیست و محیط‌بانان توجه شود بسیاری از مشکلاتی که وجود دارد برطرف می‌شود اما می‌بینیم که علی‌رغم تلاش محیط‌بانان در طبیعت به خاطر خلأهای قانونی که وجود دارد، این افراد دچار آسیب‌های زیادی می‌شوند.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان نیاز به حمایت‌های جدی اجتماعی، معیشتی اقتصادی و قضایی دارند، تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه به طور ویژه به مسایل مربوط به محیط‌بانان و محیط زیست توجه شده است و در لایحه حمایت از محیط‌بانان نیز موارد خوبی دیده شده است که اگر به تصویب برسد در حل مشکلات محیط‌بانان تأثیرگذار خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار