بیست و پنجم تیر روز بهزیستی و تأمین اجتماعی

اسلامشهر (پانا) - بیست و پنجم تیر ، روز بهزیستی و تأمین اجتماعی نام گذاری شده،سازمانی که مبنای به وجود آمدنش کمک به تأمین حداقل هزینه زندگی خانواده های نیازمند و بی سرپرست و ایجاد زمینه های مناسب برای خودکفایی آنان بوده است.

کد مطلب: ۸۳۷۴۱۲
لینک کوتاه کپی شد
بیست و پنجم تیر روز بهزیستی و تأمین اجتماعی

پس از پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى ایران ، طرح اول سازمان بهزیستی کشور، در خرداد ماه ۱۳۵۹ توسط شورای انقلاب و با پی‏گیری شهید فیاض بخش به تصویب رسید، تا بر اساس اصول 3 ، 21 و 29 قانون اساسی، بتواند به قشرهای محروم و کسانی که بنا به دلایلی مشکلات جسمی ، روانی ، عاطفی و دچار عدم تعادل شده‏ اندکمک کند.

در واقع بهزیستی، سازمانی فرهنگی، اجتماعی و امدادی است که به منظور گسترش رحمت الهی در جامعه و حفظ ارزش ها و کرامات والای انسانی، مجموعه خدماتی را ارائه می دهد.

شهید محمد على فیاض بخش پس از آن که به پراکندگى سازمان هاى رفاهى و توانبخشى کشور و عدم هماهنگى لازم بین آن ها پى برد، با کمک و همفکرى شهید محمد باقر لواسانى و تنى چند از همفکرانش لایحه تشکیل سازمان بهزیستى کشور را به شوراى انقلاب پیشنهاد کرد و پس از تصویب آن با پیگیری مستمر به سازماندهى تشکیلات و برنامه ریزى براى فعالیت نوین سازمان بهزیستى پرداخت و در مدت کوتاهى توانست ، ارگان دولتى و کار آمدى براى خدمت به محرومان و مستضعفان کشور ایجاد کند.

سازمان بهزیستی، تنها سازمان و ساختاری در کشور ایران است که به طور علمی ،به بررسی نارسایی ‏ها و مشکلات اجتماعی می ‏پردازد و از نیروی متخصصان و کارشناسان تحصیل کرده علوم اجتماعی و بهداشتی برخوردار است و به انسان‏ های نیازمند کمک می‏کند. این سازمان تلاش می‏کند تا ریشه مشکلات را پیدا کرده و بیماری‏ ها و معضلات اجتماعی را از ریشه درمان کرده و از بین ببرد.

در حال حاضر فعالیت بهزیستی در سه بخش ارائه می شود: امور فرهنگى و پیشگیرى، امور اجتماعى و امور توانبخشى.

سازمان بهزیستی به منظور پایبندی به اهداف خود با اتخاذ تدابیر لازم و حمایت های گوناگون از کودکان نیازمند، زنان و کودکان بی سرپرست، ابن السبیل (در راه ماندگان) و نیز عرضه خدمات توانبخشی به معلولان جسمی و ذهنی، مبتلایان به بیماری های صعب العلاج، معتادان و ناسازگاران اجتماعی و هم چنین پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی با توجه به حفظ ارزش ها و کرامات والای انسانی و تکیه بر تعاون و همیاری مردم نیکوکار و همکاری های نزدیک روحانیون متعهد و سایر طبقات دلسوز کشور تلاش می کند.

خدمات بهزیستى در ایران، با توجه به فرهنگ غنى اسلام و مردم در ایران، از دیربازهمواره طیف وسیعى از خدمات اجتماعى توسط خانواده ها، افراد نیکوکار، روحانیت و مساجد ارائه مى شده و موسسات اجتماعى کوچک و بزرگ با تکیه بر نهاد وقف، نه تنها در حوزه بهزیستى بلکه در سایر امور فرهنگى، اجتماعى و اقتصادى به فعالیت مى پرداخته است.نمونه چنین مراکزى، مکتبخانه ها، مدارس، حوزه هاى علمیه، شفاخانه ها، بیمارستانها، کاروانسراها و… که طى قرون متمادى بنا شده است.

بی تردید، سلامت جسم و روان، زیربنایی ترین عامل پیشرفت و تکامل یک جامعه است و امروزه برای دستیابی به این هدف با اجرای برنامه های پیشرفته بهداشتی و بهزیستی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته افراد جامعه از دوران شیرخوارگی تا پایان زندگی تحت مراقبت قرار می گیرند و سازمانهای ذی ربط با دقت در مواد غذایی و تغذیه، سالم سازی محیط زندگی، توسعه برنامه های مختلف، پیشگیری مانع بروز بسیاری از امراض و معلولیت ها می شوند تا سلامت مردم تأمین شود.

با توجه به احادیث و روایات، لازم است برنامه پیشگیری از بیماری های جسمی و اخلاقی و آسیب های اجتماعی به منظور حفظ و تأمین بهداشت جسمی و روانی جامعه از دوران شیرخوارگی آغاز شود.

تأمین اجتماعی هم، حق همه افراد جامعه، بدون در نظر گرفتن ملیت، قومیت و مذهب است که برعهده دولت می باشد. اسلام، حکومت و حاکم را مکلف می کند که همه محرومان، ازکار افتادگان، بینوایان و... را چون پدری مهربان مورد حمایت قرار دهد و از راه درآمدهای عمومی، نیازهای آنان را تأمین نماید.

تعهدات سازمان تامین اجتماعی برابر استانداردهای تعیین شده به وسیله سازمان بین‌المللی کار و سازمان بین‌المللی تأمین اجتماعی تنظیم شده و بالاترین حد این استانداردها را در بر می‌گیرد. چگونگی تحقق این تعهدات و ارایه خدمات به وسیله این سازمان را قانون معین کرده است.

شایان ذکر است،برای بزرگداشت هفته تأمین اجتماعی و برنامه ریزی مناسب در راستای اطلاع رسانی و برقراری ارتباط با جامعه مخاطبان، عناوین هر یک از روزهای هفته تأمین اجتماعی بر اساس مأموریت ها و راهبردهای مرتبط با این سازمان انتخاب شده است .

/ خبرنگار : ریحانه فتحی /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار