یک بام و دو هوای نمایندگان؛ دولت دوباره برای تفکیک وزراتخانه‌ها لایحه بیاورد

تهران (پانا) - جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار ارائه لایحه از سوی دولت برای تفکیک وزراتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت، راه‌ و شهرسازی، ورزش و جوانان شدند.

کد مطلب: ۸۳۶۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد
یک بام و دو هوای نمایندگان؛ دولت دوباره برای تفکیک وزراتخانه‌ها لایحه بیاورد

سوم تیرماه بود که پس از چندهفته فراز و فرود لایحه دولت به منظور تفکیک سه وزراتخانه بالاخره در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد، طرحی که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، برای بررسی دقیق آن دستور تشکیل کمیسیون ویژه با نام اصلاح ساختار دولت را داده بود.

دولت در جریان لایحه تقدیمی خود به مجلس شورای اسلامی قصد داشت سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و تعاون، ورزش و جوانان را به پنج وزارتخانه و یک سازمان تبدیل کند.

در واقع براساس این لایحه قرار بود وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه صنعت و معدن و بازرگانی و وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری تفکیک و به این ترتیب 2 وزارتخانه جدید به بخش اقتصادی دولت اضافه شود.

وزرات ورزش و جوانان نیز تفکیک و به وزارت ورزش و سازمان ملی جوانان تبدیل می‌شد.

عزم دولت برای تفکیک وزارتخانه‌های به دولت یازدهم باز می‌گردد. در همان ایام دو فوریت این لایحه با مخالفت وکلای ملت در مجلس دهم مواجه شد و بهارستان‌نشینان که معتقد بودند بررسی فوری این درخواست دولت موجب تغییر عجولانه در ساختار دولت می‌شود، یک فوریت آن را تصویب کردند و این لایحه برای بررسی‌های دقیق‌تر به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شد. بعدتر کلیات این لایحه نیز رد شد و مجلس درباره اینکه وزارتخانه‌های مذکور نیازمند تفکیک هستند به جمع‌بندی نرسید.

با این روند، تغییرات مدنظر دولت در ابتدای دولت دوازدهم اعمال نشد و رئیس‌جمهوری نتوانست وزرای جدیدی برای وزارتخانه‌هایی که قصد تفکیک‌ آنها را داشت معرفی کند؛ لذا کابینه خود را بر اساس همان ساختار گذشته بست.

در نهایت این لایحه در جلسه سوم تیر امسال بهارستان با مخالفت 113 تن از نمایندگان مواجه و در نهایت از دستور کار خانه ملت خارج شد.

این لایحه 107 موافق نیز داشت که همین مسئله نشانگر رقابت فراکسیونی بر سر لایحه تفکیک سه وزارتخانه دولت است.

امروز و پس از گذشت 17 روز جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار ارائه دوباره لایحه برای تفکیک وزارتخانه‌های مذکور از سوی دولت شده‌اند.

قاسم میرزائی نکو، نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی، در همین باره به پانا می‌گوید: «دولت قصد داشت با تفکیک وزارتخانه‌ها خود را چابک‌تر و البته جوان‌تر کند که نمایندگان معتقد بودند با این اقدام و تفکیک وزارتخانه‌ها هدف دولت میسر نخواهد شد.»

او افزود: «با وجود اینکه لایحه اصلاح ساختار دولت از دستورکار مجلس خارج شده است این احتمال وجود دارد که دولت در آینده لایحه‌ دیگری مجددا در این باره به مجلس ارائه کند.»

عضو کمیسیون شوراهای مجلس در تشریح علل مخالفت نمایندگان با تفکیک سه وزارتخانه اضافه کرد: «نمایندگان مجلس معتقد بودند که تفکیک این وزارتخانه‌ها در وضع فعلی کشور ضرروتی ندارد و مانعی برای چابک‌سازی دولت است.»

نماینده مردم دماوند در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: «هرگاه دولت لایحه جدیدی برای اصلاح ساختار و تفکیک سه وزارتخانه به مجلس ارائه کند، آن را در قالب کمیسیون ویژه‌ای که پیش از تشکیل شده بود، بررسی می‌کنیم.»

این نماینده مجلس همچنین متذکر شد: «به نظر من اگر دولت لایحه ارائه کند که احتمال آن بسیار زیاد است، این‌بار مجلس با آن موافقت خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار