مدیرعامل خانه سینما: جشن سینما برگزار می‌شود اما محدود

تهران (پانا) - مدیرعامل خانه سینما از برگزاری جشن سینما به صورت محدود به دلیل اوضاع اقتصادی سینماگران و مردم خبرداد.

کد مطلب: ۸۳۶۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
مدیرعامل خانه سینما: جشن سینما برگزار می‌شود اما محدود

نشست خبری بیستمین جشن خانه سینما صبح امروز با حضور علی نصیریان (رئیس جشن سینما)، تورج منصوری (دبیر هیات مدیره آکادمی و سیاستگذاری جشن سینما)، مازیار میری (مدیر اجرایی جشن) در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما درباره چگونگی برگزاری جشن سینما گفت: امسال برای آخرین بار جشن سینما به شیوه گذشته برگزار می‌شود، بار اجرایی جشنواره امسال به عهده مازیار میری است و دبیری آن برعهده علی نصیریان، سینماگر شناخته‌شده کشور، است .

وی ادامه داد: آنچه را اعلام می‌کنم شاید با فضای کنونی جامعه به نوعی هم‌‌راستا باشد، امروز ایام پرغصه و پرقصه‌ای را می‌گذرانیم و ما نیز به عنوان سینماگر باید سهم خود را ادا کنیم. این حق سینمای ایران است که در سال یک بار جشن بزرگی را برگزار کنیم اما ما نشان داده‌ایم در کنار مردم هستیم و امسال نیز براساس سیاست چند سال خود که می‌گوید سینمای ایران قابل تفکیک نیست و رو به مردم ایران دارد، تصمیم گرفتیم جشن سینما را با داوری خوب به قوت اجرا کنیم اما از مراسم بزرگ‌ و هزینه اضافی خودداری می‌کنیم.

مدیر عامل خانه سینما در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برگزار کردن جشن سینما به شکل محدود برای ما بسیار سخت است، اظهار کرد: چنین تصمیمی ‌برای ما سخت بود چون قرار بود یک روز خوش داشته باشیم ولی این یک تصمیم جمعی است. مجوز این کار باید از رئیس جشن هم گرفته می‌شد و خوشحالم که ما از سوی آقای نصیریان تشویق هم شدیم.

در ادامه این نشت علی نصیریان، بازیگر نام آشنای سینمای ایران، با اشاره به برگزاری جشن سینما گفت: من با جشن خیلی موافقم چون این همه جشن و جشنواره برگزار می‌شود و بخشی از آن اگر برای کار فرهنگی و هنری باشد خوب است چون برای استعدادهای جوان نیاز است که این کار انجام شود؛ با این حال دوستان تلاش کردند ضمن این جشن فراموش نشود و به لحاظ اعتباری با وضع متفاوتی برگزار شود.

رئیس جشن خانه سینما در ادامه با اشاره به اینکه سینمای ایران باید به فضای همدلی برگردد، گفت: اگر کسی به اسکار می‌رود باعث افتخار همه جامعه سینمایی است و من به آقای فرهادی هم گفته‌ام که من لذت می‌برم، شما جایزه می‌گیرید. این از جمله کارهایی است که ما ۵۰ سال پیش انجام می‌دادیم و قبل از ما هم بوده همان‌طور که سینما با غفاری و گلستان شروع شده و با کیمیایی‌ها ادامه پیدا کرد.

وی اضافه کرد: بیشتر جنبه الفت و دوستی را باید مدنظر بدانیم و از دشمنی‌ها و برخوردهای غیردوستانه پرهیز کنیم. مسائل اخلاقی ما ضعیف شده است. این جشن‌ها برای همین دوستی‌ها و الفت‌هاست، من اینجا فقط به عنوان یک سمبل و نماد هستم و امیدوارم این برنامه با آبرو، اُنس و الفت برگزار شود.

براساس این گزارش، در بخش دیگری از این نشست، تورج منصوری درباره شیوه برگزاری جشن امسال با توجه به تصمیم جدید گفت: ما در سه سال گذشته هر سال به دلیلی سعی کردیم به شرایط برگزاری جشن همانند آنچه در اساسنامه آمده نزدیک شویم. در این بین، تأمین هزینه همان شب خاص جشن که با اعلام جوایز نهایی همراه است، از دغدغه‌های مهم ما بود.
رئیس شورای سیاستگذاری جشن سینما در ادامه یادآور شد: ما به عنوان آخرین دوره‌ای که جشن را با شیوه قبل برگزار می‌کنیم، احساس کردیم دین بیشتری می‌توانیم به سینماگرانی که روی صندلی‌های آن شب می‌نشینند داشته باشیم و به نظر رسید برای مهمانان جشن امسال (سینماگران) باید صرفه‌جویی کنیم تا به مسائل بیمه‌ای و دیگر اقدامات مربوط به آنها کمک کنیم ‌و صد البته قصد داریم این کارها بیشتر زیرساختی باشد.
وی خاطر نشان کرد: هنوز برای چگونگی برگزاری شب جشن تصمیمی نگرفته‌ایم و پیشنهادهای مختلفی مطرح شده است از جمله انتشار در رسانه یا اعلام زنده. ولی هنوز به تصمیم نهایی نرسیدیم اما قصد نهایی ما بر صرفه‌جویی بود. امسال هم دچار این بلا شدیم که دیر شروع کردیم ولی این بهانه خوبی نیست.
وی به زمان برگزاری جشن سینما اشاره کرد و گفت: این برنامه مختصر هم به دلیل همزمانی با ماه محرم قطعاً شب ۲۱ شهریور (روز ملی سینما) برگزار نمی‌شود.
منصوری در ادامه به نامه کانون کارگردانان سینما برای داوری فیلم‌های دارای پروانه ساخت گفت: کانون کارگردانان طی یک نامه درخواست کرد که حسابمان را با فیلم‌هایی که یک مدت خاص، نمایش داده نشده‌اند صاف کنیم، آن هم به دلیل اینکه امسال آخرین دوره برگزاری جشن به شیوه‌ غیر آکادمی است، قرار شد یک بازه سه ساله را درنظر بگیریم و چون ما می‌خواهیم تخصص‌های شاخه‌ای را بررسی کنیم به این نتیجه رسیدیم که به قاعده عمومی همواره راجع به فیلم‌هایی قضاوت ‌کنیم ‌که به نمایش عمومی درآمده‌اند تا برخی را به ضد تبلیغ تبدیل نکند و برخی را هم از جو دور کند.
وی اضافه کرد: درخواست کانون مبنی بر این بود که پروانه فیلمسازی لحاظ شود و در این باره به مازیار میری مأموریت داده شد که موضوع را بررسی کند؛ چون هم مورد وثوق کانون کارگردانان است و هم در جلساتی ارشاد حضور داشته است.
منصوری یادآور شد: طبق آماری که مازیار میری به ما اعلام کرد 40فیلم در سال ۹۴، ۴۵ فیلم در سال بعد و ۴۳ فیلم در سال ۹۶ تولید شده که دیده نشده‌اند، در نتیجه این ۱۲۸ فیلم باید به ۷۵ فیلم ما اضافه می‌شد. یعنی در طول دو ماه باید روزی ۵ فیلم را به نمایش بگذاریم که این غیرممکن است چون برخی از آن‌ها اصلاً دی وی دی نشده‌اند. ضمن اینکه از بین ۷۵ فیلم ما ۴۵ تا باید روی پرده نمایش داده شوند و در نهایت حدود ۱۷۰ فیلم را در مدت کمتر از دوماه باید نمایش دهیم. بنابراین طبق بررسی‌ها این پیشنهاد عملی نبود نه اینکه نخواهیم چون اتفاقاً نظرات مثبت بود ولی به شکل تکنیکی نمی‌توانستیم آن را اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: باید قالب و چهارچوبی را تعیین کنیم تا تمام فیلم‌ها برای داوری یک جنس باشند بنابراین در زمین بازی ما این کار عملی نیست.

دبیر هیات رئیسه انجمن عالی هنرها و فنون سینما درباره طولانی شدن تنظیم اساسنامه آکادمی گفت: ما در این سه چهار سال با توجه به بررسی‌ها و نقد برخی شاخه‌ها در سینمای ایران ناچار بودیم اساسنامه را مرتب به روز کنیم که در نهایت نوشته شد و سه دوره هم اجرایی شد ولی موافقت با آن فقط در خانه سینما کافی نیست چون براساس قوانین کشور نیز باید تمام موارد آن بررسی شود و این مرحله زمان بر است.

همچنین در بخشی دیگری از این نشست مازیار میری درباره میزان هزینه برگزاری جشن سینما در سال گذشته گفت: هزینه جشن نوزدهم ۸۲۴ میلیون‌ تومان بوده است که این رقم برای تمام جشنهای صنفی و جشن بزرگ سینما است..

در همین ارتباط منوچهر شاهسواری گفت: میزان هزینه جشن گذشته خانه سینما برای برگزاری سی جشن صنفی به اضافه جشن سینما بسیار کم است ، اگر دوستان منتقد برگزاری جشن جهانی فجر هستند باید از سازمان سینمایی بپرسند مساله ما خانه سینماست ما می‌توانستیم جشن سینما را با حضور اسپانسر برگزار کنیم اما اصولاً خانه سینما در مقابل استفاده از اسپانسر یک قید اخلاقی دارد که استیج خود را نمی‌تواند به هرکسی بدهد.

وی ادامه داد: برای حمایت دولت از برگزاری جشن، ما هیچ توقعی را با دولت مطرح نکردیم، همچنین تصمیم امسال ما مطلقاً به شایعه‌ای که پخش شد، مبنی بر اینکه سازمان بازرسی ورود کرده، ارتباط ندارد چون ما سالانه حسابرسی در خانه سینما داریم و هیچ ایرادی درباره حسابرسی‌های خانه سینما تاکنون وجود نداشته است.

در پایان این نشست مازیار میری اعلام کرد که داوری‌ها از شنبه آینده (23 تیر ماه) آغاز می‌شود و ۵۱۹ نفر حائز شرایط داوری بودند که ۹۲ نفر خانم‌ها هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار