شهرداری متولی اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو باشد

همدان (پانا) - رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان گفت: شهرداری ها باید متولی اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو باشند.

کد مطلب: ۸۳۵۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
شهرداری متولی اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو باشد

رضوان سلماسی در جمع خبرنگاران افزود: ترغیب مردم به استفاده از دوچرخه، خودروهای عمومی و یا پیاده روی، تلنگری فرهنگی است که بیاندیشیم با آلودگی‌های زیست محیطی چه آسیب‌هایی در کمین سلامت ماست و فلسفه سه شنبه‌های بدون خودرو همین است.

سلماسی افزود: استفاده از هوای سالم و پاکیزه حق همه مردم است و می‌طلبد اقشار مختلف مردم برای کاهش آلودگی و رسیدن به هوا پاک و سالم تلاش کنند.

وی ادامه داد: طرح سه شنبه‌های بدون خودرو ماهیتی مردمی و غیرحاکمیتی دارد اما برای اجرا و موفقیت باید در کنار ظرفیت‌های مردمی از توان و امکانات حوزه‌های دیگر نیز بهره مند بود تا اصلاح نگرش رفتارهای شهروندی در استفاده از دوچرخه و نیز وسایل نقلیه عمومی برای سفرهای درون شهری نهادینه شود.

سلماسی به درخواست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا مبنی بر اجرای همایش‌های دوچرخه سواری و ایجاد سه شنبه‌های بدون خودرو جهت فرهنگ‌سازی در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه اشاره کرد و یادآور شد: شهرداری‌ها به دلیل داشتن تعداد نیروی انسانی بالا می‌توانند در این زمینه پیشگام باشند.

وی اضافه کرد: خانواده‌های بزرگ شهرداری‌ها می‌توانند ضمن استفاده از دوچرخه یکی از بزرگترن الگوی‌های فرهنگ سازی در امر دوچرخه سواری به عنوان وسیله نقلیه در جهت ایجاد سلامتی و داشتن هوایی پاک و سالم برای تنفس باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: انتظار می‌رود مدیران و معاونان شهرداری و حتی خود شهردار هم نه تنها در این طرح و برنامه شرکت کنند بلکه شرایط حضور حداکثری کارمندان شهرداری را در اجرای این طرح‌ها فراهم کنند.

سلماسی بر ضرورت برگزاری همایش دوچرخه سواری تأکید کرد و یادآور شد: انتظار می‌رود شاهد عزم مدیران برای نهادینه کردن ورزش در بین کارکنان به خصوص بعد از برگزاری این همایش که امیدواریم باشکوه هم برگزار شود باشیم.

وی افزود: امیدواریم شهرداری همدان به عنوان یکی از ارکان اصلی اجرای طرح سه شنبه‌های بدون خودرو نه تنها با ایجاد شرایط و امکانات لازم برای کارمندان بلکه برای آحاد مردم فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه را در شهر ادامه داده و نسبت به ایجاد مسیر‌های امن تردد و ایجاد ایستگاه‌های پارک ایمن برای دوچرخه در شهر و در کنار ادارات، سازمان‌ها و نهادها و نیز مراکز تجاری اقدام کند.

سلماسی ادامه داد: برای مقابله با آلودگی هوای، نیاز است که در کنار فرهنگ سازی و جلب مشارکت طیف‌های مختلف مردمی، روش‌های بازدارنده و مهار آلاینده‌ها و اقدام‌های اثرگذار، طرح‌های نو و کاربردی با ابزارهای اصولی به کار گرفته شود.

وی در پایان سخنانش گفت: با فراگیر شدن این حرکت و تأثیرات مثبت آن سرمایه‌های اجتماعی در عرصه سلامت و محیط زیست را افزایش می‌دهد و می‌توان انتظار داشت تا تعداد روزهای بدون خودرو در همدان در طول هفته افزایش پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار