مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد: آب سفره‌های زیرزمینی کهگیلویه وبویراحمد 10 متر افت کرده است

یاسوج (پانا) - مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: میانگین آب سفره‌های زیرزمینی 15 دشت این استان به طور میانگین 10 متر افت کرده است.

کد مطلب: ۸۳۳۹۶۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد:  آب سفره‌های زیرزمینی کهگیلویه وبویراحمد  10 متر افت کرده است

علی داودی اظهار کرد: دشت 6 هزار هکتاری امامزاده جعفر(ع) با 18.8 متر شاهد بیشترین افت بوده است.
وی با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی باعث افت آب های دشت های این استان شده است تصریح کرد: پلمپ چاه های غیر مجاز از برنامه های در دست اجرا برای پیشگیری از این روند است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک هزار و 9 حلقه چاه غیرمجاز در این استان شناسایی شده که 139 مورد آن مربوط به آب آشامیدنی است.
وی افزود: 270 حلقه چاه آب غیرمجاز کشاورزی و صنعتی در این استان از سه سال پیش تاکنون پلمپ شده است.
داوودی مهر بیان کرد: کل چاه‌های مجاز موجود در استان افزون بر 3 هزار و 389 حلقه است که از این تعداد 2 هزار و 500 حلقه در مدار بهره برداری بوده که بقیه در حال دریافت پروانه یا مراحل ابتدایی برای اخذ مجوز یا در انتظار تعیین تکلیف هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس آمار، سالانه افزون بر 287 میلیون مترمکعب آب از مجموع 2 هزار و 500 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق این استان برداشت می‌شود به گونه‌ای که بخش عمده‌ای از آب آشامیدنی استان از همین سفره‌های زمینی در حال تأمین است.
وی ابراز داشت: میانگین بارندگی این استان در سال جاری 350 میلیمتر بوده که این میزان در سال گذشته 443 میلیمتر بوده است.
افت سطح آب در این استان از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
داودی مهر گفت: هم اکنون11طرح برای احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی در این استان برای صیانت از منابع آب در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: این طرح ها شامل ساماندهی شرکت های حفاری، اطلاع رسانی و بسترسازی فرهنگی و نجات آب، جایگزینی پساب با چاه های کشاورزی، اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری، تقویت و استقرار گشت و بازرسی، تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه و اجرای پروژه های تغذیه مصنوعی است.
افت سطح آب منابع زیرزمینی در این استان از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها 13 درصد آن در این استان مصرف می‌شود.
براساس برآوردهای جهاد کشاورزی این استان 2 میلیارد مترمکعب آب جهت مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلندمدت مورد نیاز است.
طول رودخانه‌های دائمی و فصلی کهگیلویه وبویراحمد یک هزارو 400 کیلومتر است و هم اکنون 2 سد با ظرفیت 589 میلیون متر مکعب در این استان وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار