استاندارچهارمحال وبختیاری:

اجرای طرحهای آبرسانی غیر كارشناسی تهدیدی برای سفره های زیر زمینی

خبرگزاری پانا:استاندار چهارمحال وبختیاری گفت:اجرای طرحهای آبرسانی غیر كارشناسی سفرهای زیر زمینی استان را تهدید می كند

کد مطلب: ۳۷۹۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا،قاسم سلیمانی دشتكی در جلسه اعضای هیات رییسه كمیسیون انرژی مجلس و معاون وزیرنیرو برای بررسی مشكلات آبی حوضه زاینده رود وكارون اظهارداشت: وزارت نیرو اخیرا برای بررسی میزان مصرف، برداشتهای مجاز و غیرمجاز از منابع آبی بخصوص زاینده رود در چهارمحال وبختیاری مشاوری را به این استان اعزام كرد .
وی افزود: این مشاور بدون بررسیهای میدانی و با استفاده از تحقیقات هوایی، هرنقطه سبزی از این استان را بدون در نظر گرفتن دیم بودن مزارع و یا آبیاری بارانی ملاك عمل قرار داد و براساس آن اقدام به محاسبه برداشت آب ازمنابع آبی این استان كرد .
سلیمانی تصریح كرد: بر اساس اطلاعات وآمار غیركارشناسانه این مشاور، وزارت نیرو نیز میزان حقابه چهارمحال وبختیاری از حوضه زاینده رود را ۲۳۷ میلیون متر مكعب اعلام كرد.
وی ادامه داد: این وزارتخانه بدون در نظر گرفتن میزان برداشتهای مازاد و بررسیهای صحیح، مجوز ۳۳ طرح كشاورزی در این استان را كه برخی تا ۹۰درصد نیز پیشرفت دارد، ابطال كرده در حالی كه با اجرای این طرحها نیز میزان برداشت آب از زاینده رود در چهارمحال وبختیاری به ۲۳۷میلیون متر مكعب نمی رسد .
وی تصریح كرد: بررسی این مشاور ازنظر مسئولان چهارمحال وبختیاری غیر كارشناسانه بوده و مورد تایید نیست.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای چهارمحال وبختیاری در این جلسه اظهارداشت: در مصوبه اخیر شورای عالی آب مقرر شده تا برداشت از رودخانه زاینده رود تا زمان اعلام تخصیصها و بررسی میزان برداشت كشاورزان استانهای چهارمحال وبختیاری و اصفهان ممنوع شود .
حسین صمدی ادامه داد: براین اساس، مجوز طرحهای كشاورزی كه از پیش از سالهای ۸۶ در استان صادر شده بود برای سال ۹۳ از سوی شركت آب منطقه ای تمدید نشد و مشكلاتی برای كشاورزان استان ایجاد كرد.
وی بیان داشت: وزارت نیرو سهم تخصیصی چهارمحال وبختیاری از زاینده رود را ۲۳۷ میلیون متر مكعب اعلام كرد و به درخواست این وزارتخانه میزان برداشتهای غیر مجاز (بدون مجوز از شركت آب منطقه ای) در حاشیه زاینده رود بررسی شد.
صمدی افزود: مجموع برداشتهای غیرمجاز در این منطقه تنها ۲۹لیتر در ثانیه بوده كه میزانی معادل برداشت از یك چاه در این حوضه است .
وی بیان داشت: با اینكه وزارت نیرو سهم چهارمحال وبختیاری اززاینده رود را ۲۳۷میلیون متر مكعب تعیین كرده، مجموع برداشت آب در این منطقه توسط كشاورزان استان حدود ۲۱۷میلیون متر مكعب برآورد شد .
صمدی با بیان اینكه چهارمحال وبختیاری در مقابله با برداشتهای غیرمجاز ازمنابع آبی بیشترین برخورد را نسبت به دیگر استانها داشته است تصریح كرد: براساس آمار این استان كمترین میزان برداشت غیرمجاز آب را دارد و شركت آب منطقه ای استان در مواردی كه قادر بوده با تمام توان با متخلفان برخورد كرده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار