من و مرگ، همین الان یهویی!

تهران (پانا) - مخترع تلفن همراه هرگز فکر نمی کرد که اختراعش منجر به مرگ افراد شود وگرنه شاید از اختراع آن می گذشت چرا که امروزه موبایل که قرار بود وسیله ای برای ارتباط و بهبود کیفیت زندگی شود، در برخی موارد به وسیله ای مرگبار تبدیل شده است.

کد مطلب: ۸۳۳۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
من و مرگ، همین الان یهویی!

به گزارش ایرنا، گذشته از عوارضی که این روزها پزشکان برای استفاده بیش از حد تلفن همراه عنوان کرده و استفاده از آن را عامل مخربی در سلامت بدن می دانند، امروزه نقش جدیدی توسط انسان ها به موبایل داده شده و آن را به یک وسیله کشنده تبدیل کرده است.

تاثیر امواج منفی تلفن همراه بر سلامت بدن توسط برخی دانشمندان به طور 100 درصد و برخی نیز تا حدودی تایید شده است اما مرگ ناخواسته توسط این ماشین کوچک در دنیا ثابت شده است.

رفته رفته با افزایش امکانات تلفن های همراه اولیه و تجهیز آن به دوربین، موج استقبال مردم جهان از این وسیله افزایش یافت تا جایی که در بسیاری از موارد به ویژه در میان جوانان استفاده از دوربین گوشی تلفن همراه به مراتب بیشتر از قابلیت های ارتباطی و بعضا آموزشی آن است.

ارتباط رسان هایی نظیر فیس بوک، تلگرام و اینستاگرام عامل مهمی در افزایش استقبال عمومی از گوشی تلفن همراه شده اند، که کاربران بسیاری از این بسترها برای ابراز علاقه، شادی، ناراحتی، اندوه، انگیزه ها و سایر مسائل شخصی خود استفاده می کنند.

یکی از اصلی ترین کاربرد این فضاها امروز به انتشار تصاویر زیبا و جذاب توسط جوانان و نوجوانان تبدیل شده که عمده این تصاویر، عکس های سلفی یا همان «خویش انداز» هستند.

عکس هایی که از لحظه به لحظه کاربران گرفته و توسط خود آنها در فضای مجازی منتشر می شود، به امید اینکه طرفداران دوردست آنها بیشتر شود، غافل از اینکه تقسیم لحظه های مجازی منجر به مرگ واقعی می شود.

در برخی موارد گرفتن عکس های سلفی منجر به مرگ فرد شده اما این حوادث ناگوار به هیچ وجه مانع از ادامه این روند نشده و همچنان در برخی از مناطق دنیا از جمله ایران قربانی می گیرد.

در سالهای اخیر اخباری در خصوص مرگ سلفی بگیران در ایران و دنیا منتشر شده که نشان می دهد بیشتر این افراد از گروه سنی جوانان هستند.

برخی اخبار غیررسمی در دنیا عنوان می کند آمار کشته شدگان سلفی در برخی کشورها از تعداد کشته شدگان حاصل از حمله کوسه به انسان ها بیشتر است.

همچنین سال گذشته در مطالب دیگری عنوان شد کشته شدگان سلفی در ایران دو برابر آمریکا و چهار برابر چین هستند و دست کم 16 ایرانی در دو سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

در این اخبار اعلام شد براساس اطلاعات ثبت شده در مراکز آماری معتبر، در دو سال اخیر دست کم 76 نفر در کشور هند بخاطر گرفتن سلفی در شرایط خطرناک جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد در ایران 16 نفر است که فقط در فروردین پارسال، 6 نفر از هم‌وطنان ایرانی به دلیل سلفی گرفتن در شرایط خطرناک جان خود را از دست داده‌اند.

مرگ یک سلفی بگیر 23 ساله فروردین ماه پارسال در ایستگاه راه آهن جلفا به دلیل برق گرفتگی در حین گرفتن عکس ، خبر بسیار دردناکی بود.

سال گذشته پسر جوانی که برای تفریح به تپه چغا بروجرد رفته بود هنگام گرفتن عکس خویش انداز (سلفی) از بالای چغا به پایین سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

خردادماه امسال نیز گرفتن عکس سلفی از ارتفاع 15 متری آبشار کبودوال، باعث مرگ جوانی از خراسان رضوی شد. این جوان 27 ساله بر اثر پرت شدن از بالای آبشار کبودوال گلستان جان خود را از دست داد.

همچنین رسانه ها از مرگ تازه دامادی به دلیل سلفی گرفتن در دریا خبر دادند و نوشتند این جوان ۲۷ ساله به همراه همسر خود در حال گرفتن عکس عروسی با جت اسکی در دریا بودند که کنترل وسیله را از دست داده و هر دو به دریا سقوط می کنند که همسر این جوان توسط غریق نجات از مرگ رهایی یافت اما جوان در دریا غرق شد.

موج مرگ سلفی بگیران در ایران به اخبار و پیش بینی های هواشناسی نیز کشیده شده تا جایی که یکی از کارشناسان سازمان هواشناسی سال گذشته با اعلام وزش باد شدید در چند استان، به سلفی بگیران در باد روی پشت بام هشدار داد.

بدون شک دلایل چرایی استقبال از پدیده سلفی از جهات مختلف قابل توجه است که هم به ریشه های روانشناسی و هم به علت های جامعه شناسی ارتباط دارد.

مرگ سلفی بگیران در هیجان انگیزترین زمان های زندگی شان چنان در دنیا فراگیر شد که برخی رسانه ها اعلام کردند

پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون می گویند با همکاری محققان موسسه فناوری اطلاعات Indraprastha در هند امیدوارند روشی موثر برای نجات جان این نوع افراد مشتاق به سلفی بیابند.

محققان با استفاده از رایانه های مجهز به هوش مصنوعی به مطالعه موارد مرگ ناشی از تهیه عکس های سلفی در جهان پرداخته اند تا ابتدا درک مناسبی از دلایل اصلی مرگ به علت تهیه این عکس ها پیدا کنند.

آنان با بررسی 127 مورد مرگ به این علت از مارس سال 2014 تا سپتامبر سال 2016 توانسته اند سیستمی طراحی کنند که با استفاده از موقعیت مکانی، عکس و متن در مورد اینکه فرد در زمان تهیه تصویر سلفی در موقعیت خطرناکی قرار دارد یا خیر، قضاوت می کند و در صورت بروز خطر به وی هشدار می دهد.

حال باید دید چگونه هشدار یک دستگاه ارتباطی بر عقل، منطق و احساس افراد پیشی می گیرد و قبل از سلفی بگیران متوجه خطرات اطراف شده و به آنان تذکر می دهد؟

لحظه هایی که این افراد معتقدند باید همین حالا در لحظه مخاطبان را از حال خود با خبر کنند و به قول رایج فعالان فضای مجازی، لقب «همین الان یهویی» به آن داده اند، غافل از اینکه نمی دانند ممکن است همین یک لحظه به مرگ آنان منجر شود تا اقدام خطرناک آنها برای همیشه، به یک قاب تلخ با عنوان «من و مرگ همین الان یهویی» تبدیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار