سفری از بی‌سوادی به آموزگاری؛ داستان دختری از خطه سیستان و بلوچستان

کارگردان مستند «فصل بادهای گرم»: تعصب عامل بازماندن از تحصیل بسیاری از دختران است

تهران (پانا) - فیلم مستند «فصل بادهای گرم» با پرداختن به موضوع دختران بازمنده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان تلاش دارد با نگاه سنتی‌ای که جایگاه دختران را تنها در داخل خانه می‌داند، مقابله کند.

کد مطلب: ۸۳۳۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
سفری از بی‌سوادی به آموزگاری؛ داستان دختری از خطه سیستان و بلوچستان

توجه به مناطق محروم و کمک به توسعه مدارس و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت در نقاط کم‌برخوردار و دورافتاده کشور یکی از برنامه‌های اصلی آموزش و پرورش طی دهه‌های اخیر بوده است که در این میان موضوع تحصیل دختران در این مناطق و جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان دختر نیز در کانون توجه قرار داشته است. همزمان، دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر کشور سعی کردند با حضور در این عرصه‌ و ساخت آثار و برنامه‎های مختلف سهمی در گسترش آموزش‌وپرورش نقاط محروم و جلوگیری از بی‌سوادی یا ترک تحصیل دانش‌آموزان داشته باشند.

استان سیستان و بلوچستان یکی از نقاط محروم کشور است که آمار بی‌سوادی و ترک‌تحصیل دانش‌آموزان، خصوصاً دختران، در آن بالاتر دیگر استان‌های کشور است. این آمار لزوم توجه هرچه بیشتر به این مناطق را به فعالان حوزه تعلیم و تربیت و حوزه فرهنگ و هنر کشور یادآور می‌کند.

فیلم مستند «فصل بادهای گرم» تهیه شده در «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی»یکی از آثار هنری تولیدشده در سال‌های اخیر است که تلاش می‌کند نگاه خانواده‌ها و مدیران را به موضوع تحصیل دختران در استان سیستان و بلوچستان جلب کند.

حسین ریگی لادز، کارگردان این مستند که خود جوانی از دیار سیستان و بلوچستان است درباره انگیزه‌های ساخت این فیلم به خبرنگار پانا گفت: «همانطور که مطلع هستید استان سیستان و بلوچستان بالاترین آمار دختران بازمانده از تحصیل را داراست و این موضوع دغدغه‌ای شد تا تلاش کنم با زبان هنر سینما خصوصاً فیلم مستند تاثیری بر نگرش مردم استان و مدیران کشور داشته باشم.»

وی با بیان اینکه نگاه متعصبانه به دختران که معتقد است جایگاه دختر و زن فقط داخل خانه است، عامل بازماندن دختران از تحصیل در بسیاری مناطق استان و البته سایر نقاط کشور است، افزود: «البته این نگرش در سال‌های اخیر تغییر کرده و با ورود اینترنت و موبایل به زندگی روزمره مردم و حضور جوانان در دانشگاه‌ها و ارتقای سطح تحصیلی خانواده‌ها این فرهنگ دستخوش تحولاتی شده است اما با توجه به اینکه همیشه افکار و عقاید ریشه‌دار به کندی تغییر می‌کند باید همواره تلاش‌هایی برای ارتقای سطح سواد و نگرش مردم در جهت رسیدن به جامعه‌ای بهتر صورت گیرد.»

کارگردان مستند «فصل بادهای گرم» درباره خط داستانی فیلم توضیح داد: «در این مستند زندگی خانمی به نام «کبری لک زاهد» به تصویر کشیده می‌شود. کبری تا 12 سالگی، به علت مخالفت خانواده با مدرسه رفتن دختران، بیسواد مانده بود. او با هدایت و تلاش یکی از معلم‌های نهضت سوادآموزی در منطقه وارد چرخه تحصیل شد و به سبب عشق و علاقه‌ای که به درس خواندن داشت تا مرحله دانشگاه به تحصیل ادامه داد. کبری امروز لیسانس علوم تربیتی دارد و به عنوان معلم در آموزش و پرورش خاش خدمت می‌کند. او همچنین در فصل تابستان به مناطق دورافتاده روستایی می‌رود و در نهضت سوادآموزی در باسوادکردن مردم منطقه تلاش می‌کند. این فیلم به تابستانی می‌پردازد که کبری تصمیم می‌گیرد کارش را در نهضت سوادآموزی آغاز کند.»

وی درباره ساخت فیلم‌هایی از این دست در استان اظهار کرد: «ما در زمان ساخت فیلم می‌دیدیم که کل روستا حتی شهرستان محل فیلمبرداری تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ساخت فیلمی درباره بیسوادی آنان را وامیداشت به این موضوع جدی‌تر فکر کنند. اما قطعاً چنانچه فیلم از تلویزیون پخش شود می‌تواند نقش مهمی در بازگشت دختران بازمانده از تحصیل به محیط‌های آموزشی داشته باشد.»

ریگی درخصوص همکاری با آموزش‌وپرورش در نمایش این فیلم مستند گفت: «با آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان صحبت کردیم تا در سالن‌های متعلق به آموزش‌وپرورش به نمایش درآید. همین‌طور امیدواریم طی روزهای آینده با مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزیر آموزش‌وپرورش درباره نمایش وسیع‌تر فیلم مذاکراتی داشته باشیم چون شنیده‌ام که بحث دختران بازمانده از تحصیل در مناطق محروم جزو دغدغه‌های اصلی این بخش از آموزش‌وپرورش است.»

این کارگردان پیشنهاد کرد تفاهم‌نامه‌هایی میان وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد و آموزش‌وپرورش با مراکز فرهنگی هنری مثل حوزه هنری و مراکز فیلمسازی برای ساخت فیلم و آثار هنری درباره موضوع سوادآموزی و مقابله با بازماندن از تحصیل در دانش‌آموزان مناطق محروم منعقد شود چون این فیلم‌ها اثر مستقیم بر آگاهی مردم خواهند گذاشت.

وی در خاتمه گفت: پیش از ساخت فیلم، باید درباره موضوع کارشناسی شود، بهتر است فیلمساز از بین افراد بومی انتخاب شوند زیرا اگر فیلمساز هم در همان فضا رشد کرده باشد دغدغه‌های فرهنگی جامعه را بهتر می‌شناسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار