فاطمه مهاجرانی*

گسترش دیپلماسی علمی درسایه المپیادها

همراه با تحولات سریع و پیچیدگی‎های روز افزون سازوکارهای ارتباطات بین‎المللی مفاهیم جدیدی از روابط بین کشورها در زمینه‎های مختلف در کنار دیپلماسی سیاسی شکل گرفته که رفته رفته اهمیت آن‌ها حتی در مواقعی بیش از دیپلماسی سیاسی است و چه بسا بسیاری از گره‎های روابط سیاسی را با گسترش این نوع از دیپلماسی‎ها می‎توان گشود. دیپلماسی علمی یکی از انواع این دست مفاهیم جدیدی است که ضمن بالا بردن توان علمی کشورها در تعامل با یکدیگر، افزایش اقتدار کشورها را هم به دنبال دارد.

کد مطلب: ۸۳۳۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد

هیچ کس نمی‎تواند منکر آن شود که داشتن نگاه علمی در مدیریت مسائل داخلی کشورها و مناسبات آنها با یکدیگر می‎تواند گره بسیاری از مشکل اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی و فرهنگی را بگشاید کما اینکه اکنون هم در قالب دیپلماسی علمی، کشورها بصورت مشترک پروژه‎هایی را با یکدیگر اجرا می‎کنند که تاکنون نتایج ارزشمندی را هم به دنبال داشته است.

المپیادها یکی از مصادیق دیپلماسی علمی است که کشورها طی آن و در رقابت با یکدیگر، توانایی‎های خود را در علوم پایه که از بنیادی‎ترین علوم است، محک می‎زنند. موفقیت در این رقابت‎ها، به نوعی، نشان دادن گوشه‎ای از توانایی‎های علمی کشورمان به جهانیان است.

طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانش‎پژوهان ما در المپیادهای بسیاری شرکت داشته‎اند و هر بار توانسته‎اند با کسب مدال‎های رنگارنگ در سطح جهانی برای ایران افتخار آفرینی کنند.

المپیادها با هدف کمک به گسترش علوم برگزار می‎شوند و توجه ویژه ما به المپیادها می‎تواند ضمن ایجاد انگیزه در دانش‎آموزان به بهبود وضعیت علمی معلمان و توجه والدین به رشته‎های علوم پایه بسیار مؤثر باشد.

مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‎پژوهان جوان به همین منظور و پس از تصویب پیشنهاد میزبانی ایران برای المپیاد زیست‎شناسی 2018، برای نخستین بار در رشته زیست‎شناسی، و پس از برگزاری موفقیت آمیز یک دوره المپیادهای جهانی فیزیک، کامپیوتر و نجوم، میزبان المپیاد این رشته در تهران شد.

خوشبختانه علیرغم موج ایران هراسی که طی سالهای اخیر ایجاد شده، تاکنون 67 کشور برای شرکت در این رقابت اعلام آمادگی کرده‎اند و کشورمان طی روزهای 24 تا 31 تیرماه جاری میزبان بیش از 800نفر از دانش‎آموزان، سرپرستان و همراهان علمی آنان در المپیاد جهانی زیست‎شناسی 2018 تهران است.

کمیته‎های علمی، اجرایی و حفاظت اطلاعات و امنیت به صورت مشترک، بیست و نهمین المپیاد زیست‎شناسی 2018 تهران را هدایت می‎کنند. کمیته علمی ذیل چهار گروه سلولی مولکولی، زیست جانوری، زیست گیاهی و بوم‎شناسی و تکامل فعالیت می‎کند. تاکنون تمامی تجهیزات مورد نیاز در قالب اعتبارات اختصاص یافته خریداری شده و دانشگاه شهیدبهشتی آماده برگزاری دو مرحله آزمون نظری و چهار آزمون عملی این رقابت‎ها است. امید است، همان‎گونه که در سال‎های گذشته شاهد موفقیت فرزندان‎مان در عرصه علمی در سطح جهانی بوده‎ایم، اکنون نیز با میزبانی از آنان در المپیاد جهانی زیست‎شناسی، شاهد بالندگی و افتخار آفرینی دیگری از دانش‎پژوهان جوان در روزهای پایانی تیرماه باشیم.

*منبع: روابط عمومی سازمان پرورش استعدادهای درخشان

*رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‎پژوهان جوان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار