مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب یزد تاکید کرد؛

ضرورت مطالبه‌گری رسانه‌ها درزمینه رفع مشکلات آب استان یزد

یزد (پانا) - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب یزد گفت: وظیفه و رسالت رسانه‌ها است که بر روی مسائل اساسی استان ازجمله مسئله آب مطالبه گری دقیق و مستمری داشته باشند.

کد مطلب: ۸۳۲۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت مطالبه‌گری رسانه‌ها درزمینه رفع مشکلات آب  استان یزد

علی اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه هفته اول تیرماه به‌عنوان هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نام‌گذاری شده است، گفت: موضوع صرفه‌جویی با توجه به اهمیتی که دارد نباید منحصر به یک هفته و یک سال باشد؛ بلکه در این زمینه مردم همواره باید صرفه‌جویی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

وی افزود با توجه به اهمیت آب در یزد و کم‌آبی که در استان با آن مواجه هستیم باید فرهنگ استفاده از آب در جامعه متحول شود؛ چراکه با فرهنگ کنونی استفاده از آب در استان به‌زودی با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در ادامه با اشاره به اینکه موضوع کاهش نزولات جوی در این استان، اظهار داشت: این موضوع موجب ایجاد محدودیت‌های اساسی درزمینه تأمین آب استان شده و فرآیند توزیع آب در شهر یزد را با اختلالاتی مواجه کرده است. با توجه به نیاز روزافزون به آب باید درزمینهٔ تأمین آب اقدامات اساسی و کلی صورت گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه اصحاب رسانه و جراید باید ورود قوی‌تری به موضوع آب داشته باشند تأکید کرد: باید درزمینهٔ استفاده صحیح از آب همگان وارد میدان شوند و به اصلاح فرهنگ مصرف آب کمک کنند؛ چراکه این موضوعی است که همه جامعه را تهدید می‌کند.

اسلامی تصریح کرد: همه‌کسانی که از داشتن برنامه در خصوص حل معضل آب در استان سخن می‌گویند باید همه جوانب کار را بسنجند و در طرح‌هایی که ارائه می‌دهند باید امکان اجرایی شدن آن را به‌طور دقیق موردبررسی قرار دهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در ادامه با اشاره به اینکه این وظیفه و رسالت رسانه‌هاست که بر روی مسائل اساسی استان ازجمله مسئله آب مطالبه گری دقیق و مستمری داشته باشند، اظهار داشت: متأسفانه هنوز موضوع آب در کشور به‌درستی تجلی پیدا نکرده و مردم و حتی مسئولین ما به بحرانی بودن شرایط باور ندارند.

وی ادامه داد: هنوز مردم و مسئولین ما به این باور نرسیده‌اند که استان یزد ازنظر منابع آبی بسیار فقیر است و شاید به عبارت دقیق‌تر در فقر مطلق به سر می‌برد. تا زمانی که این باور نهادینه نشود نمی‌توانیم برنامه‌های اصلاحی خود را درزمینهٔ کاهش مصرف آب در استان را به‌پیش ببریم.

این مسئول ادامه داد: علیرغم اینکه در فروردین و اردیبهشت‌ماه به‌واسطه کاهش ۲ درجه‌ای دما درمجموع ۱۲ درصد کاهش مصرف آب را تجربه کردیم؛ اما این روند کاهشی در خردادماه متوقف شد و امید ما برای کاهش مصرف در استان تداوم نیافت.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش آب انتقالی به این استان، گفت: سهمیه استان یزد از آب انتقالی به‌طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته و اکنون تا حد زیادی به منابع آب داخل استان متکی هستیم. همین کاهش آب انتقالی موجب کاهش محسوس کیفیت آب استان شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد افزود: مصرف کنونی استان یزد متناسب با شرایط و تنش آبی که در آن قرار داریم نیست و در این زمینه لازم است تا فرهنگ صرفه‌جویی تقویت شود. اگر شرایط به همین صورت تداوم یابد با قطعی و جیره‌بندی آب مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: در سال جاری با توجه به اینکه ذخیره سد زاینده‌رود به‌عنوان منبع آب انتقالی استانی به یزد نسبت به سال گذشته به نصف کاهش‌یافته است، به‌تبع آن انتقال آب به سه استان یزد، اصفهان و چهارمحال بختیاری کاهش‌یافته است.

این مقام مسئول تأکید کرد: در ماهه‌ای تیر و مرداد و شهریور سهمیه آب انتقالی به استان یزد نسبت به سال گذشته خیلی کاهش می‌یابد و همین موضوع موجب کاهش کیفیت آب در برخی نقاط استان شده است. در فروردین‌ماه با کاهش ۱۷ درصدی انتقال آب به استان مواجه بودیم که در اردیبهشت‌ماه این آمار به بیش از ۳۰ درصد و این کاهش در خردادماه به بیش از ۵۱ درصد رسیده است.

اسلامی اضافه کرد: وقتی ۵۰ درصد از آب باکیفیت خود را از دست بدهیم، طبیعی است که با استفاده از منابع آب داخلی برای جبران این کمبود، با کاهش کیفیت آب مواجه خواهیم شد. در ماهه‌ای تیر و مرداد پیش‌بینی ما این است که کاهش آب انتقالی به یزد به حدود ۲۵ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد تصریح کرد: میزان تخصیص آبی که در خردادماه به استان یزد منتقل‌شده است ۳/۷ میلیون مترمکعب بوده که این عدد در تیر و مرداد به ۴/۷ درصد می‌رسد و این در حالی است که در سال گذشته قریب به ۵/۸ میلیون مترمکعب آب استان تخصیص‌یافته است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های تیر و مرداد بیشترین میزان مصرف آب را در استان داریم به ۱۱ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که تنها بیش از ۴ میلیون تن مترمکعب آن از آب انتقالی تأمین می‌شود و در این زمینه برای تأمین آب به منابع آب داخل استان تکیه وابسته هستیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه میانگین EC یا شوری آب در یزد هزار و در حد طبیعی است، اظهار داشت: این میزان با توجه به وجود حجم بیشتری از آب انتقالی به استان در سال گذشته این میزان ۷۰۰ بوده است و نشان می‌دهد در سال جاری کیفیت آب کاهش‌یافته است.

اسلامی خاطرنشان کرد: به‌واسطه کاهش آب انتقالی به استان مجبور شدیم برخی چاه‌های کشاورزی سطح شهر یزد را وارد مدار کنیم که وقتی آب این چاه‌ها وارد مدار می‌شود میزان EC آب به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد؛ اما این موضوع نافی سلامت آب نیست و حتی یک قطره آب غیرسالم در شبکه وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در ادامه گفت: برای تأمین آب استان ۹۰ حلقه چاه در سطح شهر یزد شناسایی شدند که طبق بررسی‌های انجام‌شده ۳۰ حلقه از این چاه‌ها امکان اتصال به شبکه راه داشتند. بر اساس بررسی‌های واحد بهداشت ما ۱۶ حلقه از این چاه‌ها ازنظر کیفیت قابل اتصال به شبکه هستند که پس از تائید بلافاصله روی آن‌ها دستگاه‌های کلرزنی را نصب کردیم و تاکنون قریب با ۷ مورد از آن‌ها مورداستفاده قرارگرفته است.

وی افزود: همچنین چهار دستگاه آب‌شیرین‌کن را خریداری کردیم که یک دستگاه از این‌ها بر روی چاه صدف در منطقه دولت‌آباد یزد نصب می‌شود و مردم می‌توانند از آب باکیفیت این آب‌شیرین‌کن استفاده کنند. سه دستگاه دیگر نیز طی هفته‌های آینده در نقاط مختلف شهر یزد نصب خواهد شد.

اسلامی تأکید کرد: سیاست ما این است که آب‌شیرین‌کن‌ها در سراسر استان یزد نصب کنیم تا شهروندان بتوانند دسترسی بهتری به آب باکیفیت داشته باشند. قرار دادن پمپ‌های افزایش فشار آب که مستقیماً به شبکه متصل باشد غیرقانونی بوده و شرعاً و قانوناً تخلف است.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم تا نیاز آبی بخش ساختمان را از محل آب غیر شرب تأمین کنیم، گفت: در این راستا چاه‌هایی برای این منظور نیز در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم بتوانیم در این زمینه نیز اقدامات خوبی را در راستای جدا کردن آب شرب از مصارف غیر شرب انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد همچنین از راه‌اندازی پلیس آب را در این استان خبر داده و اظهار داشت: تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و با آگاه‌سازی مردم قدم‌های خوبی را در جهت تغییر الگوی مصرف آب‌برداریم.

وی در پایان تأکید کرد: متأسفانه برخی صحبت‌ها در خصوص ناسالم بودن آب استان که از سوی افراد متعدد مطرح می‌شود حقیقت ندارد و این سخنان چیزی جز تشویش اذهان عمومی نیست؛ چراکه سلامت مردم خط قرمز ماست و اجازه نمی‌دهیم حتی یک قطره آب آلوده وارد شبکه تأمین آب استان شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار